Gå til innhold

Hva slags skatt er mest rettferdig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er bare tull at noen skal betale mer fordi de gjør det bedre. Folk får heller betale mindre fordi de gjør det dårlig og skamme seg.

«Beklager, du kom først på femmila på ski, nå skylder du fellesskapet 2.9 millioner kroner.»

I bakvendtland (Norge), der går ingen ting an.

Hvorfor er det tull? Du er jo feks rik pga flaks, hvorfor er det urettferdig å betale skatt for det?

AtW

Lenke til kommentar

Faste avgifter er den eneste rettferdige formen for skatt.

Der eksisterer ingen rettferdig form for skatt såvidt jeg kan se, dog det er avhengig av at man har en viss forståelse for hva som er rett og hva som er galt.

Hvorvidt TS har noen forståelse for hva "rettferdig" betyr er høyst ussikkert ettersom TS ikke har avklart hva han legger i dette begrepet.

Med unntak av faste avgifter så alle betaler like mye.

Jeg er et spedbarn på 1 år, hvordan betaler jeg min årlige avgift på 100 000?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Der eksisterer ingen rettferdig form for skatt såvidt jeg kan se, dog det er avhengig av at man har en viss forståelse for hva som er rett og hva som er galt.

Hvorvidt TS har noen forståelse for hva "rettferdig" betyr er høyst ussikkert ettersom TS ikke har avklart hva han legger i dette begrepet.

Dette har jeg gjort rede for tidligere i diskusjonen.

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: Jeg er ikke rik. Terskelen for å være rik var 150 millioner dollar, nå er det antakelig mer.

Nei, du er muligens ikke rik etter den arbitrære terskelen "en milliard kroner" , men du er etter mine mål rik, og mye av rikdommen er ikke av hardt arbeid.

AtW

Lenke til kommentar

Er det ingen her som er enige i det radikale og positive forslaget mitt til skattesytem?

Tråden handler ikke om hvordan pengene skal brukes, så jeg har valgt å ikke svare på det.

AtW

OK, synes du jeg skal starte en egen tråd om det?

Jeg har ikke noe i mot det ihvertfall, det er også en interessant problemstilling.

AtW

Lenke til kommentar

God dag mann økseskaft.

Ja, god dag. Synd at du ikke kan forstå argumenter som ikke støtter opp om din mening, men ikke uventet.
At ikke du forstår at du snakker om et helt annet eksempel enn jeg gjorde, at vi ikke er uenige, og at du ikke har forstått hva du egentlig svarte på så fint vær i dag. Endret av Sir
Lenke til kommentar

Med unntak av faste avgifter så alle betaler like mye.

Jeg er et spedbarn på 1 år, hvordan betaler jeg min årlige avgift på 100 000?

AtW

Kan jeg foreslå foreldre og besteforeldre? Alternativt om barnet er foreldreløst kan vel bl.a. du hjelpe til med å betale slik du gjør i dag?

Lenke til kommentar

Nei, du er muligens ikke rik etter den arbitrære terskelen "en milliard kroner" , men du er etter mine mål rik, og mye av rikdommen er ikke av hardt arbeid.

AtW

Jeg er ikke rik. Hvis jeg blir det skal du få komme på biff og dyr champagne. Kanskje vi tar ei flaske Cognac til drøye 18k til kaffen. Dette er hvis jeg blir rik, så ikke ha noen forventninger.

Lenke til kommentar

AtW

Jeg er ikke rik. Hvis jeg blir det skal du få komme på biff og dyr champagne. Kanskje vi tar ei flaske Cognac til drøye 18k til kaffen. Dette er hvis jeg blir rik, så ikke ha noen forventninger.

Du har sagt at du bettet alle dine oppsparte midler fra et helt liv på at Trump ble president i 2015, da har du mange mange millioner på bok. Forøvrig takket være flaks. Så hvorfor er det urettferdig at du betaler skatt?

Her er forøvrig dine egne ord:

"Jeg ble uforskammet rik på at Trump vant, tør nesten ikke tenke på hvor mye. "

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...