Gå til innhold

Førstegangsvitnemål med privatistfag?

DG-

Anbefalte innlegg

Jeg fullførte videregående skole i 2016 og fikk kompetansebevis, men jeg strøk på et fag og fikk derfor ikke vitnemål. Nå har jeg tenkt å bruke det neste året på å fullføre ordentlig, og i tillegg ta noen realfag i tillegg. Jeg kommer til å gjøre dette som privatist.

Målet er å komme inn på datalogi (informatikk) ved AU i Danmark på høsten 2018. Jeg er egentlig dansk borger, men jeg har norsk utdanning, så jeg tipper jeg blir regnet som en utenlandsk student. Det står på nettsiden deres at norske studenter må vise førstegangsvitnemål for å få opptak i kvote 1. Spørsmålet mitt er da: blir det vitnemålet jeg mottar regnet som førstegangsvitnemål? Jeg har ikke vitnemål fra før, og jeg kommer til å være 20 når jeg mottar det. I tillegg er ikke snittet mit fantastisk, så jeg hadde tenkt å gjøre realfagene til høsten, og dermed få vitnemål, og deretter forbedre noen karakterer til våren. Gjelder ikke vitnemålet lenger som førstegangsvitnemål da? Er det mulig å jukse litt ved å forbedre karakterer først, og deretter oppnå vitnemål?

Det er mulig jeg helt misforstår hvordan dette fungerer. Er det kanskje noen her som har vært i en liknende situasjon?

Endret av DG-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null erfaring, men hvis det er likt som da jeg gikk på VGS så vil du kunne komme inn selv om du fikk avslag først. I løpet av de første ukene er det folk som dropper ut og det er en venteliste. Det er ikke veldig vanlig at folk på ventelisten gidder å bytte skole hvis de har takket ja og begynt på andrevalget så det er gode odds for de som står midt på ventelisten.

Søk og kryss fingrene.

Lenke til kommentar

Å ja, så det går altså ikke an å få førstegangsvitnemål hvis ikke man fullfører på 3 år.

Da må jeg altså søke på kvote 2? Er det noen som har erfaring der?

Før var det vel om du fullførte de tre årene på fem år..

Det er det nå også, men kun hvis man har utvidet rett pga bytte av programområde osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...