Gå til innhold

Nå kan vi få biler helt uten fører på norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men på motorveien kunne man laget det slik anbefalt fart, en del tenker slik. Slik det er i dag ryker førerkortet fort hvis man kjører fortere en 150 km\t på motorveien selv om det er få biler.

 

Men det betyr ikke det er trafikkfarlig å kjøre hvis man setter ned farten når man kjører ut av motorveien eller det ikke er vått\glatt om vinteren som ville nok anbefalt fart være 100 km timen eller lavere.

 

http://www.aftenposten.no/norge/Advarer-nordmenn-mot-for-hoy-fart-i-Tyskland-70393b.html

 

http://www.dinside.no/motor/hvor-fort-kan-du-kjore-pa-autobahn-i-sommer/61217485

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/06/Norske-turister-skaper-troebbel-paa-tyske-Autobahn

 

Hadde dette vært løst kunne vi kanskje fått samme mulighet i norge?

Litt usikker på bildekk på så høye hastighet hvordan man kan vite dekkene er gode nok.

 

At Norge skal få regelverk på motorveiene lik det tyskerne har på visse strekninger av Autobahn er helt utenkelig. Det kommer ikke til å skje, med eller uten fører. Men det er noe ganske annerledes enn det jeg stusset på hvor du skrev at fartsgrenser var det de var på motorveien med tanke på eldre og uerfarne.

Lenke til kommentar

At Norge skal få regelverk på motorveiene lik det tyskerne har på visse strekninger av Autobahn er helt utenkelig. Det kommer ikke til å skje, med eller uten fører. Men det er noe ganske annerledes enn det jeg stusset på hvor du skrev at fartsgrenser var det de var på motorveien med tanke på eldre og uerfarne.

Det er vel ikke så rart, når staten setter en fart, må de ta høyde på hva de mener er best for alle.

Mener som jeg skrev før prøvde staten å øke farten til 130 km\t på motorveien men fikk vel ikke flere tall i stortinget med på det. Eller det er trafikkhensyn det har blitt til 110 km\t detaljene er jeg litt usikker på. Men det skal være mulig å kjøre fortere uten det trenger å være trafikkfarlig. Men man ønsker vel ikke stein i veien i så fall.

 

Er enig med egen fil for selvkjørte biler. Eneste beskymring det kan bli dyrt.

Ergo ikke lønnsomt på sikt.

Tenk deg alle steder også fjellet skal ha egen fil for selvkjørte biler det vil koste ekstremt mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg forventer at de selvkjørende bilene ikke surrer rundt på egen hånd, men må ha input enten fra en person i bilen, eller en operatør (ref. transporttjeneste og kollektiv flåte) på hvor den skal. Når den har ankommet målet, så må den få ny input om å plukke opp ny passasjer, eller vende tilbake til en base, de kan jo ikke kjøre rundt på måfå...? :-D

 

Les litt om Tesla's tanker her: https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

"Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon. "

 

"Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ​​etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg."

 

I tillegg planlegger Tesla og andre en "Taxi" tjeneste der du kan sette bilen din i "utleie" modus. Da er det Tesla sentralt som fungerer som Taxi-sentral og tar imot bestillinger fra folk som trenger transport, og din bil vil da få instrukser om å plukke opp andre, og deretter kjøre til neste oppdrag, eller eventuelt parkere hvis det ikke er noen ventende oppdrag. Så kommer den tilbake i garasjen din når du ønsker det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

vi må få kastet de folka der ut av regjeringen. de har sett for mye på film og totalt mistet bakkekontakten.

 

de er ansvarsløse og i praksis mordere.

 

dessuten vil de legge til rette for totalt kaos og full stopp av landet hvis GPS satellittene og/eller DNS serverne settes ut av spill.

 

bruk tog-baner til førerløs transport forbanna idioter.

Det er nok i praksis vanskeligere å gjøre togene førerløse enn bilene. En bil med 3 passasjerer som stopper langs veien pga. feil kan enkelt håndteres. Hva gjør man om et tog med 200 passasjerer stopper langt inne i skogene langs Sørlandsbanen? Flere kilometer fra nærmeste vei? Hvem skal feilsøke og evt. fikse toget så det kommer igang igjen, hjelpe til å evakurere passasjerer ved brann osv.? 

Førerløse tog kan fungere på baner i tettbebygde strøk som er bygget for det, slik som metroen i København. Men neppe på det norske jernbanenettet. 

 

Førerløse biler ser man derimot for seg at skal bli minst 10x så sikre som manuelt førte biler i løpet av kort tid (dvs. 10 ganger så høy sjanse for å kollidere om man kjører selv). Om noen år er det nok de som insisterer på å fortsatt kjøre selv som vil bli kalt "mordere" i så fall. Bilene er forøvrig ikke avhengig av GPS kontinuerlig for å kjøre. Da ville de ikke fungert i tunneler, spesielt slike som har kryss under jorden som i Tromsø. 

 

Du snakker jo om et spesifikt problem. Toget som stanser midt i ødemarken er selvfølgelig ubeleilig, men det er da vel ikke verdens undergang. Brann? Hva mener du? Klarer ikke passasjerene åpne nødutgangene selv? I tillegg må jo et tog vanligvis ha billetører, kiosk-personale osv. Men alt dette til siden, du snakker om et hypotetisk problem som er forsvinnende usannsynlig (ja, det vil skje, men ikke ofte). Du glemmer videre at systemet for å kontrollere bilene blir så uendelig mye mer komplisert enn et tog. Tog har ikke samme problemet med kollisjoner som biler og ikke samme marginene som samhandlingen mellom bilene krever. Tog er uendelig mye enklere å automatisere.

Lenke til kommentar
I tillegg planlegger Tesla og andre en "Taxi" tjeneste der du kan sette bilen din i "utleie" modus. Da er det Tesla sentralt som fungerer som Taxi-sentral og tar imot bestillinger fra folk som trenger transport, og din bil vil da få instrukser om å plukke opp andre, og deretter kjøre til neste oppdrag, eller eventuelt parkere hvis det ikke er noen ventende oppdrag. Så kommer den tilbake i garasjen din når du ønsker det :)

 

Lurer på hvordan dette blir må man da ha brukernavn+ passord til tesla appen til en som eier den?

Sies også tesla ikke har app som kommunisere musikk\film over til mobilen usikkert bluetooth funger.

 

En rekke ting må på plass i tesla appen før det skjer.

I dag må man vel ha tesla bil for appen skal ha noe av verdi.

 

Dashboard for Tesla kan man teste appen uten logge inn.

 

I tillegg må jo et tog vanligvis ha billetører, kiosk-personale osv.

Nope man har jo apper man kan utføre mobilbetaling ruter snakker om lage system som gjør det automatisk hvis du går på bussen slipper du å betale da du blir fakturert for reisen. Dog risiker man mindre valgfrihet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Alle motorveier blir dimensjonert for høyere hastighet enn hva den faktiske fartsgrensen på stedet er.

Hvor har du dette fra?

 

Veier lages etter gjeldende standard for hvordan en vei skal se ut. Dvs. dimensjonert ut ifra fartsgrense.

Disse standardene er basert på en betydelig sikkerhetsfaktor, og med en hensikt om at 100% av bilene som holder fartsgrensa skal kunne kjøre trygt. Altså skal et vrak med sltine vinterdekk være dimensjonerende, med den effekt at det vil alltid være mulig for biler i normal til god standard å kunne kjøre fortere.

Utrykningskjøretøy kjører jo lovlig fortere enn fartsgrensa, og det er det også tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

 

Alle motorveier blir dimensjonert for høyere hastighet enn hva den faktiske fartsgrensen på stedet er.

Hvor har du dette fra?

 

 

 

 

Rune Elvik, Forskningsleder for Avdeling for sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt (TØI), har forsket mye på sammenhengen mellom fart og ulykker. Han understreker forskjellen mellom den faktiske fartsgrensen og det som kalles dimensjonerende fart.

 

– Enhver vei som bygges, bygges med en sikkerhetsmargin, altså dimensjonerende fart. Fartsgrensen har alltid vært lavere enn dimensjonerende fart, sier Elvik til DinSide.

 

http://www.dinside.no/motor/vil-lage-130-veger/61257564

Lenke til kommentar

Morsomt å se at dette temaet engasjerer så mye. Vi jobber med en viktig del av standardene for CAVs (Connected Automated Vehicles). Dette arbeidet går på å digitalisere trafikkreglene og pålitelig overføre disse til brukerne kalt METR (Management for Electronic Traffic Regulations). Disse reglene vil brukes av CAVs til å finne ut hvor og når og hvilke felt de kan kjøre i, og hvilke SAE level som kan benyttes. Også hvor de kan parkere, og lyskryssinformasjon osv. I utgangspunktet alt som i dag vises på trafikkskilt, pluss dynamisk informasjon som går over radio eller andre media. Det mest morsomme er at dette arbeidet ledes fra lille Norge. Hvis TU er interessert i en oppfølgingsartikkel på dette har de adressen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mer realistisk, billigere og mindre risikofylt: legg et virtuelt spor i alle kjørefelt, og ha sensorer under bilen koblet til servostyringa, som så sentrerer kjøretøyet over dette virtuelle sporet. Slike virtuelle spor kan etableres raskt og billig, men landene må bli enige om en standard.

 

Kombiner dette med målinger av trafikkbildet FORAN bilen -- på langt nær så krevende som 100% selvkjøring. La sjåføren ha ansvaret for resten.

Nei, for Guds skyld… Jo mindre kontroll de udugelige kjøttsekkene har, jo tryggere er det.

Lenke til kommentar

Når jeg leser kommentarene i denne tråden lurer jeg litt på hvilken parallelle dimensjon jeg har havnet i i dag.
 

Morsomt å se at dette temaet engasjerer så mye. Vi jobber med en viktig del av standardene for CAVs (Connected Automated Vehicles). Dette arbeidet går på å digitalisere trafikkreglene og pålitelig overføre disse til brukerne kalt METR (Management for Electronic Traffic Regulations). Disse reglene vil brukes av CAVs til å finne ut hvor og når og hvilke felt de kan kjøre i, og hvilke SAE level som kan benyttes. Også hvor de kan parkere, og lyskryssinformasjon osv. I utgangspunktet alt som i dag vises på trafikkskilt, pluss dynamisk informasjon som går over radio eller andre media. Det mest morsomme er at dette arbeidet ledes fra lille Norge. Hvis TU er interessert i en oppfølgingsartikkel på dette har de adressen.

En ting jeg savner litt fra departementet rundt dette er tanker om standarder for og opparbeidelse av detaljerte nok / korrekte veikart til effektiv trafikkavvikling for selvkjørende biler. Ikke minst rutiner for innmelding av permanente og midlertidige endringer i forbindelse med veiarbeid i tillegg til det du nevner. Her vil vegvesenet mått spille en stor rolle og da kanskje fungere som en sentral autoritet på området.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler passer ikke i et arktisk vinterland som norge. Det store problemet med førerløse biler vil være glatt føre.

Føret kan skifte mange ganger på en kjøretur og data har ikke forutsetning til å lese alle typer føre. Klink is på asfalt slik vi har sett mange ganger på Østlandet i vinter vil skape det komplette kaos hvis vi skal bruke førerløse biler.

Lenke til kommentar

Selvkjørende biler passer ikke i et arktisk vinterland som norge. Det store problemet med førerløse biler vil være glatt føre.

Føret kan skifte mange ganger på en kjøretur og data har ikke forutsetning til å lese alle typer føre. Klink is på asfalt slik vi har sett mange ganger på Østlandet i vinter vil skape det komplette kaos hvis vi skal bruke førerløse biler.

 

Hva vet du om det egentlig? Er dette noe du bare tenker må være slik?

Hvis du kan kjøre på glatta kan sannsynligvis en autonom bil med noen år på baken klare det bedre. Men i starten vil det jo være begrenset når den kan kjøre og når systemene i bilen vil detektere at den ikke bør kjøre selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja riktig,systemene i bilen vil detektere at den ikke kan kjøre selv. Hva skjer da når Oslo er blitt en million by og underkjølt regn lager en glasert asfalt over heile Østlandet og alle selvkjørende biler detekterer til full stopp en heil dag?

For å si det sånn,så blir problemene med nettbanker som er nede bare peanøtter i forhold. Det vil bli katastrofe,helt enkelt.

Se det for deg : alt av transport på vei stopper opp på heile Østlandet mange dager hver vinter pga klink is. Det er faktisk så alvorlig at det vil faktisk skade økonomien til landet. Husk at vi har is og dårlig føre nå også,men nå kan den menneskelige hjerne tenke seg ut av situasjonen ved hjelp av kjettinger og eller erfarne sjåfører. En autonom bil/buss vil bare enkelt og greit ikke kjøre så lenge det er glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...