Mathias Klingenberg Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Mens Sverige og Tyskland stiller krav om fysisk fører, vil norsk lov tillate at teknologien styrer.Nå kan vi få biler helt uten fører på norske veier 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Veldig god nyhet, men litt usikker på i begynnelsen om de som er passasjer er ansvarlig og forhindre ulykke? For det må vel være nødstopp knapp muligens? Usikkert man kan stille hastigheten i bilen for er vel neppe vanskelig å kjøre 150 km\t med selvkjørt teknologi. Problemer er da hvem som må betale boten de som endrer farten eller passasjer? For fartsgrensen på motorveien er vel mest med tanke på eldre og ufarne sjåfører? Annen tankegang som kanskje ikke mange er klar over er vil selvkjøre biler kunne kjøre i taxi filen? For https://www.budstikka.no/debatt/elbiler/e18/ogsa-elbilsjaforer-ma-folge-reglene/s/5-55-500938 Men usikker om ruter selvkjørte bilene kommer i samme kategori? Eller er det kun eierforhold som det handler om eier ruter bilen slipper de å betale bot selv om det er mindre en 1 passasjer men eier man den selv må man betale? Hvis det skulle bli ulykke så må vel passasjerene ta ut varseltrekant eller bytte bildekk hvis førerværet er glatt eller våt? Lurer også på prisene på selvkjørt bil eller om hvis ruter kjøper dette om månedskort er nok eller man må regne høyere pris? Håper det blir selvkjørte båter, tror det er håp om også det for det er vel tryggere. Endret 16. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 vi må få kastet de folka der ut av regjeringen. de har sett for mye på film og totalt mistet bakkekontakten. de er ansvarsløse og i praksis mordere. dessuten vil de legge til rette for totalt kaos og full stopp av landet hvis GPS satellittene og/eller DNS serverne settes ut av spill. bruk tog-baner til førerløs transport forbanna idioter. 1 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Nå skal vi være flink å redde alle trafikanter slik at ingen dør på 50 år, så skal vi ødelegge satellittene og drepe alle som sitter i en bil. Da har de ikke reddet noen som helst.. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Flott initiativ fra Regjeringen dette. Hurra, hurra for å forholde seg til fremtiden. Se på bøndene, dei har mykje automatikk både i husdyrhold og på engene for å spare tid og ha god logistikk 24/7/365. Skogbruket er startet med GPS kart av det enkelte tre, osv 6 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 vi må få kastet de folka der ut av regjeringen. de har sett for mye på film og totalt mistet bakkekontakten. de er ansvarsløse og i praksis mordere. dessuten vil de legge til rette for totalt kaos og full stopp av landet hvis GPS satellittene og/eller DNS serverne settes ut av spill. bruk tog-baner til førerløs transport forbanna idioter. Det er nok i praksis vanskeligere å gjøre togene førerløse enn bilene. En bil med 3 passasjerer som stopper langs veien pga. feil kan enkelt håndteres. Hva gjør man om et tog med 200 passasjerer stopper langt inne i skogene langs Sørlandsbanen? Flere kilometer fra nærmeste vei? Hvem skal feilsøke og evt. fikse toget så det kommer igang igjen, hjelpe til å evakurere passasjerer ved brann osv.? Førerløse tog kan fungere på baner i tettbebygde strøk som er bygget for det, slik som metroen i København. Men neppe på det norske jernbanenettet. Førerløse biler ser man derimot for seg at skal bli minst 10x så sikre som manuelt førte biler i løpet av kort tid (dvs. 10 ganger så høy sjanse for å kollidere om man kjører selv). Om noen år er det nok de som insisterer på å fortsatt kjøre selv som vil bli kalt "mordere" i så fall. Bilene er forøvrig ikke avhengig av GPS kontinuerlig for å kjøre. Da ville de ikke fungert i tunneler, spesielt slike som har kryss under jorden som i Tromsø. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) vi må få kastet de folka der ut av regjeringen. de har sett for mye på film og totalt mistet bakkekontakten. de er ansvarsløse og i praksis mordere. dessuten vil de legge til rette for totalt kaos og full stopp av landet hvis GPS satellittene og/eller DNS serverne settes ut av spill. bruk tog-baner til førerløs transport forbanna idioter. Hvis du har så imot fremtiden utvilking kan du like godt reise til afrika eller nordpolen. Syns det er veldig bra at regjeringen tenker på miljøet og at folk også de som mister lappen har et tilbud. Bare tenk på fullekjørere og narkomane er rusa så forstår du fort selvkjørt bil er mye bedre, forstår du ikke det er det ikke håp. Du får reise langt unna byen i så fall da og leve i skogen eller på sjøen. Tenk på de som bor på landet og ikke har førerkort. De har lite mulighet for taxi og buss\tog da må man nesten eie bil eller håpe på selvkjørt bil. selv er jeg litt usikker hvis det er snakk om ruter skal erstatte taxi markedet. Vil tro heller de satser på buss istedenfor bil fordi man får 50-100 pasasjer på en strekning. Med bil får ofte kun plass til 5\8 særlig innefor byer. Så vil bli mye trafikk i så fall da. Endret 16. juni 2017 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Usikkert man kan stille hastigheten i bilen for er vel neppe vanskelig å kjøre 150 km\t med selvkjørt teknologi. Selvkjørende biler vil garantert få krav om å holde seg til fartsgrensen om de skal være tillatt å bruke. Så du kan nok på sikt bare glemme level 3+ autonomi kombinert med en fart over lovlig grense. 1 Lenke til kommentar
Peccable Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Litt bekymret for dette: "Det må utpekes noen til å være juridisk ansvarlig for bilen. Disse vil også stå ansvarlig dersom en ulykke oppstår." Kan fort utvikle seg slik at bilprodusentene kjøper seg en "syndebukk". Eventuelt at ansvaret legges på brukeren. Kan se for meg at man må skrive under på en slags EULA før man anvender selvkjørende biler, gjerne 3000 sider med komplisert juridisk sjargong.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Usikkert man kan stille hastigheten i bilen for er vel neppe vanskelig å kjøre 150 km\t med selvkjørt teknologi. Selvkjørende biler vil garantert få krav om å holde seg til fartsgrensen om de skal være tillatt å bruke. Så du kan nok på sikt bare glemme level 3+ autonomi kombinert med en fart over lovlig grense. Men kommer man i debuger modus kan man kanskje manipulere fart også? Litt usikker hva som trengs, for det er vel software begrenset ikke låst til motorstyke vil jeg tro. Hvis også ikke cpu kraft også har noe å si. Det er fulgt mulig å ha svakere batteri\motor i så fall er det vanskelig å gjøre endringer. Uansett håper jeg staten vil vurdere å øke fartgrensen etter 2020. For snakkes om det vil bygges en del motorveier som før var landevei det ser jeg flere steder de siste tiden. Så det blir nok bra. Med mindre det blir begrenset hvor selvkjørt bil har lov å kjøre. Ergo man kan ikke reise alle steder kanskje kun uten for byen? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Litt bekymret for dette: "Det må utpekes noen til å være juridisk ansvarlig for bilen. Disse vil også stå ansvarlig dersom en ulykke oppstår." Kan fort utvikle seg slik at bilprodusentene kjøper seg en "syndebukk". Eventuelt at ansvaret legges på brukeren. Kan se for meg at man må skrive under på en slags EULA før man anvender selvkjørende biler, gjerne 3000 sider med komplisert juridisk sjargong.. Jeg tror nok i de første årene må de som sitter som passjer passe ekstra på ja, tror ikke kan sove\spille eller bruke mobil etc ikke er særlig lurt. I fremtiden kanskje etter 2020 vil det være trygt. Men uansett må vel også bilselgerne\utånerne informere om hva man må ta høyde for. Beste er man slipper å ta lappen eller man slipper irriterende ting som å bytte gir eller bruke blinklys da det går automatisk. Man må vel kanskje velge kjørerute på google maps eller noe slik eller bing maps. Samt man må sitte i forsete å passe på trafikken kanskje ha nødstopp\håndbrekk hvis man ser noe er feil. Godt mulig man har skjerm man overvåker hvis noe går feil. Jeg tror det er kun jurdisk ansvar, man må vel kanskje skrive logg\skademelding hvis noe skjer. Men sammenlignet å ta lappen og kjøre selv er nivå 3 mye bedre en ingenting. La oss si gjennomsnitt kjøretid for lappen er kanskje 50 timer (17 timer grunnkurs). Om det gjøres med trafikklærer eller en som har lappen blir det samme. Med selvkjørt bil trenger man kanskje kun opplæring til 10 timer? Da særlig livreddning og skademelding etc som blir pioritert. Det som er særlig spørsmålet som jeg vil stille hva bør prioriteres først? Blinklys\kjørelys (fjernlys\parkeringslys automatiseres?) De fleste biler har automatgir så det er vel ikke særlig pioritert. Kunne kanskje vært rygging med en knapp istedenfor gir? En del biler har kanskje dette automatisk f.eks tesla. Endret 16. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Det hadde strengt tatt ikke vært gæli om livredning var det man husket best fra oppkjøringen. Men da har man altså fortsatt en "fører"-rolle i bilen, selv om den er passiv. Jeg personlig er for at en bil har en ansvarlig fører. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Dette går glatt inn som ukens beste nyhet. I det øyeblikk denne flåten med selvkjørende biler blir gjort tilgjengelig, selger jeg min private bil på flekken - den er et pengesluk og en ulempe jeg mer enn gjerne vil bli kvitt. 3 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 For fartsgrensen på motorveien er vel mest med tanke på eldre og ufarne sjåfører? huh? 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Det har oppstått en ny menighet i Norge. En menighet som ser på seg selv som fremtids synte og rettenkende og som omfavner alt som fratar folk frihet. De går ikke av veien for å lov-befeste tvang, overvåking og tankekontroll. Diffuse forklaringer om at alle skal få det bedre og livet skal bli lettere har gått i forveien av regimer vi ikke vil sammenlikne oss med før. Det serveres løse sosialantropologiske forklaringer om at om vi gjør "dette" så blir samfunnet bedre for alle, litt tøft i starten, og alltids noen vi må "utdanne" før målet er oppnådd, men flott skal det bli... Helvete kom til meg, jeg trenger hvile... 1 Lenke til kommentar
Trond Andresen Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Mer realistisk, billigere og mindre risikofylt: legg et virtuelt spor i alle kjørefelt, og ha sensorer under bilen koblet til servostyringa, som så sentrerer kjøretøyet over dette virtuelle sporet. Slike virtuelle spor kan etableres raskt og billig, men landene må bli enige om en standard. Kombiner dette med målinger av trafikkbildet FORAN bilen -- på langt nær så krevende som 100% selvkjøring. La sjåføren ha ansvaret for resten. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 For fartsgrensen på motorveien er vel mest med tanke på eldre og ufarne sjåfører? huh? http://www.tv2.no/a/4133600/ Som du ser her er motorveien bygget for høyere hastighet, så 150 km\t skal egentlig gå bra hvis det er lite trafikk. Men da må man være ekstra nøye på dekk andre deler i verden ser du under her: Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 For fartsgrensen på motorveien er vel mest med tanke på eldre og ufarne sjåfører? huh? http://www.tv2.no/a/4133600/ Som du ser her er motorveien bygget for høyere hastighet, så 150 km\t skal egentlig gå bra hvis det er lite trafikk. Men da må man være ekstra nøye på dekk andre deler i verden ser du under her: Alle motorveier blir dimensjonert for høyere hastighet enn hva den faktiske fartsgrensen på stedet er. Men fartsgrensene er laget med tanke på alle, ikke bare eldre og uerfarne. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Men på motorveien kunne man laget det slik anbefalt fart, en del tenker slik. Slik det er i dag ryker førerkortet fort hvis man kjører fortere en 150 km\t på motorveien selv om det er få biler. Men det betyr ikke det er trafikkfarlig å kjøre hvis man setter ned farten når man kjører ut av motorveien eller det ikke er vått\glatt om vinteren som ville nok anbefalt fart være 100 km timen eller lavere. http://www.aftenposten.no/norge/Advarer-nordmenn-mot-for-hoy-fart-i-Tyskland-70393b.html http://www.dinside.no/motor/hvor-fort-kan-du-kjore-pa-autobahn-i-sommer/61217485 http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/06/Norske-turister-skaper-troebbel-paa-tyske-Autobahn Hadde dette vært løst kunne vi kanskje fått samme mulighet i norge? Litt usikker på bildekk på så høye hastighet hvordan man kan vite dekkene er gode nok. Endret 16. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 "Vi kan ikke nekte deg å ha din egen selvkjørende bil, men det blir en dyr kapitalinvestering. Det er ikke ønskelig at det kjører mange tomme biler rundt i gatene. Derfor ønsker vi en kollektiv flåte av tilkoblede biler som kan posisjoneres ut ifra behovet." Jeg forventer at de selvkjørende bilene ikke surrer rundt på egen hånd, men må ha input enten fra en person i bilen, eller en operatør (ref. transporttjeneste og kollektiv flåte) på hvor den skal. Når den har ankommet målet, så må den få ny input om å plukke opp ny passasjer, eller vende tilbake til en base, de kan jo ikke kjøre rundt på måfå...? :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå