Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt hjelp med å forstå kjæreste.

Anbefalte innlegg

ok, så jeg forstår ikke helt hva jeg skal føle, fordi jeg føler ganske så godt det motsatte av hva min kjæreste føler, kan noen hjelp meg hvordan jeg kan forstå henne bedre? En bok eller lignende tips hadde vært behjelpsom.

Det jeg har problem med å forstå forhold til kjæresten min er at hun har nettopp forstått at hun har et veldig stort problem når det kommer til å leve for andre. Hun beskriver følelsen som en kvelende følelse som tar godt grep rundt halsen. Jeg har også forstått at mye av hennes forhold til foreldrene hennes er at hun blitt sjefet rundt siden hun var 5-6år gammel. Men problemet mitt er hvordan jeg skal føle på dette med å ha blitt sjefet rundt i over 20år. Jeg har virkelig vansker med å sette meg inn i denne "tvangsfølelsen". Noen hjelp til å skjønne følelsen og ikke bare forstå den? Noen generelle tips jeg kan få på hvordan behandle saken?

Anonymous poster hash: 3b415...29d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kult at du prøver å forstå kjæresten din. Har selv vært der du er (ikke samme problemstilling) og synes det er viktig å lære hverandre å kjenne på den måten.

Har ingen bok å anbefale, men hadde nok prøvd å tenke i de baner at jeg hadde LYTTET, rett og slett fordi hun sikkert ikke har hatt så mange som virkelig har lyttet men mest kanskje styrt henne og overkjørt. I tillegg hadde jeg gitt meningene hennes en slags mening og betydning, gitt ordene hennes og tankene hennes en slags verdi og mening. Hadde også oppmuntret henne tl det.

Ellers var dte litt vanskelig å forstå helt konkret hva hun sliter med og hva som er problematisk. Prøv å spør henne litt mer om konkrete ting som fremmer disse følelsene. Be henne om å være litt mer bevisst på når det dukker opp.

Anonymous poster hash: e0465...dc7
Lenke til kommentar

Jeg tror at det som regel blir to utkommer av å oppleve det. Enten blir man underkuet, tror lavt om seg selv og føler alt er håpløst uten andre til å veilede seg på en eller annen måte eller man kjemper og slåss fra man er liten mot det å oppleve at det ikke finnes rom for å ha noen autonomi. Og jeg vil tro man er sint.

Anonymous poster hash: 242d1...249

Lenke til kommentar

Hun får antageligvis ikke nok positive tilbakemeldinger på jobben. For mye bossing rundt og for lite ledelse.

Hun kan finne ny jobb, eller be om litt mer veiledning, kurs eller lignende.

Bare å glemme å tro at du kan kurse vekk noe slikt. Da er det nok den andre parten som trenger et kurs eller to.

Lenke til kommentar

Hun får antageligvis ikke nok positive tilbakemeldinger på jobben. For mye bossing rundt og for lite ledelse.

Hun kan finne ny jobb, eller be om litt mer veiledning, kurs eller lignende.

Bare å glemme å tro at du kan kurse vekk noe slikt. Da er det nok den andre parten som trenger et kurs eller to.

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg føler meg tryggest når andre hjelper meg med beslutninger og hører på tankene mine rundt ting, i det minste. Jeg merker at jeg trenger kjærestens støtte i større grad enn andre kanskje.. Har sterk beslutningsvergning, antageligvis ble jeg aldri helt trygg på det når jeg var yngre siden alle andre tok beslutninger for meg. 

Jeg har bare vært sammen med menn som har vært flinke til å støtte meg og som har hatt litt mer tak i seg.

(Jeg kompenserer på andre områder og har ellers en ganske sterk personlighet, så jeg er ikke underkuet).

Anonymous poster hash: 7f33a...943
Lenke til kommentar

(...)hun har et veldig stort problem når det kommer til å leve for andre.

(...)

Leve for andre...hva betyr det?

Det betyr at noen i tråden driver med psykoanalysering på fritiden for samtidig å dra fokus vekk fra eget liv og egne problemer for å bøte på selvfølelsen.

Lenke til kommentar

(...)

Det betyr at "alt" hun gjør er for å imøtekomme forventningene til andre mennesker. Hun gjør ting pga at andre forventer det, og hun gjør ikke ting fordi hun ønsker å gjøre det. Det er ikke hennes lyst følelse eller hennes mål som hun har lagd som får henne motivert til å gjøre noe. Det er heller at andre setter mål for henne og hun utfører alle disse målene som hun får fra andre. 

(Det er egentlig litt greit i forhold til at jeg kan bare bestemme at hun skal vaske opp også gjør hun det. Hehe)

Men ja, jeg vet ikke om det er noe som er verdt å lære seg? Sette segselv livssmål og andre ting? 

Lenke til kommentar

Vil tro at dette med å å sette delmål og mål for seg selv er ting som er helt vanlig for friske mennesker å gjøre. Tror ikke det er det det står på men heller den exekutive delen, det å utføre og ha motivasjon og energi til å fullføre en oppgave.

TS her:

Åh neida, hun er ikke demotivert hun er absolutt flink pike å gjør alt som hun blir fortalt, nesten som en opplært bikkje. (Kan det føles noen ganger, dog jeg har ikke sagt det slik til henne.)

Lenke til kommentar

Vil tro at dette med å å sette delmål og mål for seg selv er ting som er helt vanlig for friske mennesker å gjøre. Tror ikke det er det det står på men heller den exekutive delen, det å utføre og ha motivasjon og energi til å fullføre en oppgave.Anonymous poster hash: 242d1...249

TS her:Åh neida, hun er ikke demotivert hun er absolutt flink pike å gjør alt som hun blir fortalt, nesten som en opplært bikkje. (Kan det føles noen ganger, dog jeg har ikke sagt det slik til henne.) Anonymous poster hash: 3b415...29d
Det var trist å høre for hennes del.
Lenke til kommentar

(...)

Det betyr at noen i tråden driver med psykoanalysering på fritiden for samtidig å dra fokus vekk fra eget liv og egne problemer for å bøte på selvfølelsen.

Var dette et stikk til meg? Kan i hvert fall nevne at det er bare bullshit fra ende til annen, for min del.

Ok, bra nok ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

(...)

Var dette et stikk til meg? Kan i hvert fall nevne at det er bare bullshit fra ende til annen, for min del.
Nei det var ikke til deg slapp helt av. Er ikke ute etter deg om du tror det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Din kjærestes utsagn kunne vært mine. Ja, noen av oss kommer fra familieforhold som preger vår opplevelse av relasjoner videre i livet. Kvelningsfornemmelsen melder seg når noe blir for tett, krevende eller dominerende. Forsøk å finne å finne ut om hennes uttalelser er ment som et signal til deg. Ikke at det er din feil, men at hun kanskje trenger noe mere space, frihet og alenetid enn mange andre for å trives.

Vi er høyst ulike når det kommer til hva som er optimal nærhet til andre mennesker, og dette er ikke så lett å endre. Du får finne ut om du vil leve med den relasjonsstilen hun viser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...