Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikker ofte, tåler mindre?

Anbefalte innlegg

Heisann, lurte på om noen hadde opplevd det samme som meg.

Jeg er en over gjennomsnittet mann, 181 høy og 92kg med greit muskler men litt ølmage.

I det siste har jeg hatt mer penger enn vanlig og denne uka har jeg hatt fri og ville nyte livet så det har blitt en 4-5 øl om dagen, før dette drakk jeg kansje annen hver helg, jeg bruker på å tåle 6-7 øl (halvlitere) før jeg er godt brisen men etter drikking denne uka har jeg allerede nå på torsdag kveld blitt litt brisen etter bare 2 halvlitere.

Sitter å drikker hjemme i sola med musikk.

Kan man tåle mindre etter å ha drukket mye? Trodde det var andre veien jeg...?

Anonymous poster hash: 6aeb6...413
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tåler mindre, ikke mer. 

Det du opplever er dehydrering. Siden det er så varmt, du sa selv at du har sitti i sola, så er det grunnen til hvorfor du føler effekten av alkoholen kjappere. Husk å drikke rikelig med vann ved siden av, alkohol er som kjent veldig vanndrivende.

Nei det er absolutt ikke dehydrering - det å være dehydrert betyr at kroppen er i væskeunderskudd, og det blir man ikke av å drikke øl - da får man rikelig med væske. Alkohol er vanndrivende, men det er i svært liten grad og øl har dessuten relativt lav alkoholprosent.

til TS ville jeg bare sagt at vi er biologiske vesen, og derfor opplever vi stadig variasjoner med tiden :)

Lenke til kommentar

Drakk ekstremt i russetiden for noen år tilbake, synes jeg tålte mer for hver dag eller så var det bare det at det ble enklere å drikke fordi jeg ble vandt til det. Var veldig lett å drikke sprit, istarten blandet jeg 20-30 % etterhvert ble det fort 50/50 blanding av sprit og blandevann uten å nøle alt bare gikk ned lett.. "misbrukte" alkoholen egentlig, føltes ut som en skikkelig alkoholiker den gangen.

Brukte nesten 2 måneder på å bli frisk i ettertid da jeg praktisk talt satt med ullgenser i juni/july og frøs i 20+ grader. 

Det er flere faktorer som spiller inn da, hvor sliten man er, har man spist bra/dårlig, sovet godt etc..  

Anonymous poster hash: 91148...c01
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan ha litt med dagsform/humør å gjøre. Du skriver du drikker vanligvis hver helg. Når helgen kommer som vanlig, så forventer du alkohol, du har bygget opp ressurser til det gjennom uka. Kroppen forventer en påkjenning.

Når du har ferie, slapper du mer av, og forventer ikke en stor påkjenning. Har vel litt med psyken å gjøre også. Da kan man lettere "tillate" seg å la seg bli ruset av mindre.

Psyken vår bygger alltid opp overskudd av ressurser mot påkjenninger, ofte på et underbevisst nivå. Her oppstår det mye sykdommer og problemer. Blir som en pc med virus, hvis vi ikke tar det seriøst, så kan det gjøre mye skade.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Når du blir eldre, tåler kroppen mindre, rett og slett. Se på bilder av Willy Hoel og Harald Heide-Steen, så ser du at kroppen ikke håndterte alkoholinntaket deres.

Lenke til kommentar

Heisann, lurte på om noen hadde opplevd det samme som meg.

Jeg er en over gjennomsnittet mann, 181 høy og 92kg med greit muskler men litt ølmage.

I det siste har jeg hatt mer penger enn vanlig og denne uka har jeg hatt fri og ville nyte livet så det har blitt en 4-5 øl om dagen, før dette drakk jeg kansje annen hver helg, jeg bruker på å tåle 6-7 øl (halvlitere) før jeg er godt brisen men etter drikking denne uka har jeg allerede nå på torsdag kveld blitt litt brisen etter bare 2 halvlitere.

Sitter å drikker hjemme i sola med musikk.

Kan man tåle mindre etter å ha drukket mye? Trodde det var andre veien jeg...?

Anonymous poster hash: 6aeb6...413

Dette er helt normalt. Det har å gjøre med at man blir eldre og da tåler man mindre alkohol. Det er bare noe man må venne seg til først som sist.

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis ikke "motsatt" toleranseutvikling du opplever, men dehydrering slik at du kjenner alkoholen raskere (faktorer som mengde søvn, søvnkvalitet, hvor mye man har spist, generell form osv. har også noe å si for opplevd alkoholtoleranse). Over tid vil de fleste likevel oppleve høyere alkoholtoleranse, så dersom du fortsetter å drikke som du gjør noe, så vil du antakeligvis merke at du tåler mer etterhvert. 

Personlig ville jeg ikke ha tatt 4-5 øl om dagen over lang tid, det er faktisk ikke spesielt sunt. Denne mengden tilsvarer jo 28 alkoholenheter i uka (med 4*0,33 øl per dag, det blir ennå mer hvis det er halvlitere) hvilket regnes som helseskadelig over tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Alkoholtoleranse kan bygges opp, ingen tvil om det. Lennart Hyland dro jo av veien med 3,14 i promille, og en kvinnelig flyvertinne stilte en gang på jobb med promille på,1,7. De aller fleste ville ha vært døde eller bevisstløse av mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...