Gå til innhold

Tile lanserer i Norge – og snart integreres teknologien deres overalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er reinspikka lureri å få kunder til å tro at de noensinne kommer til å finne igjen ting de har mistet, med denne "Tile" saken.

Man lurer kundene til å tro at hvis man dumper denne på Finnmarksvidda, så vil man kunne se på kartet på appen nøyaktig hvor den er når man kommer hjem.

Det er feil! Tile har hverken wifi, 3G eller satelitt kommunikasjon. Den er avhengig av 3 ting (som aldri kommer til å klaffe in the real world):

1. At noen med mobiltelefon kommer forbi innen bluetoothrekkevidde

2. At bluetooth er påslått

3. At de også har Tile-appen installert og kjørende!

Sorry mate, Tile'en din kommer til å ligge der du mistet den til noen finner den på den gammeldagse måten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er reinspikka lureri å få kunder til å tro at de noensinne kommer til å finne igjen ting de har mistet, med denne "Tile" saken.

Man lurer kundene til å tro at hvis man dumper denne på Finnmarksvidda, så vil man kunne se på kartet på appen nøyaktig hvor den er når man kommer hjem.

Det er feil! Tile har hverken wifi, 3G eller satelitt kommunikasjon. Den er avhengig av 3 ting (som aldri kommer til å klaffe in the real world):

Sorry mate, Tile'en din kommer til å ligge der du mistet den til noen finner den på den gammeldagse måten.

Ikke umulig du har rett. Men det finnes mange andre situasjoner hvor de faktisk kan ha stor nytteverdi, forutsatt at de virker som forventet. Mens de på Finnmarksvidda kanskje blir liggende der til en fyr snubler over de i en Mad Max-aktig dyster fremtid, er det nok mer sannsynlig at de som blir mistet på offentlige steder som kafeer, kino, drosjer eller i egen bil mellom setene kan bli gjenfunnet.

For egen del tenker jeg dette kan være nyttig for å finne de igjen selv, men at de blir funnet av andre er nok mindre sannsynlig. Men ikke umulig.

Jeg kommer til å følge med på disse fremover, men første erfaring med sporingsbrikker, av typen XY var ikke særlig imponerende.

Lenke til kommentar

Om det blir mange nok som bruker Tile, så tror jeg ikke det vil bli umulig for eksempel å spore opp en stjålet elsykkel (med Tile integrert i batteriet og/eller i rammen/festet til batteriet) i Oslo. Mistet lommebok på Finnmarksvidda blir nok vanskeligere.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hovedbudskapet i markedsføringen er at fest en Tile til det du vil finne igjen, og se på kartet på mobilen hvor den er... , og det legger ekstremt liten vekt på at man er avhengig av andre!

I praksis blir alle brukere av slike brikker misfornøyd umiddelbart. Jeg kjenner mange.

Å tro at det vil bli mange som har denne appen og Tile-brikke er å tro på julenissen.

Vi snakker jo om en Catch 22 her: Det virker ikke før mange bruker det, og ingen kjøper det før det virker.

Det kommer til å gå med Tile som det går/gikk med de andre "crowd-source-brikkene": Dårlig.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Du ignorerer jo fint den absolutt vanligste grunnen til at disse tingene fungerer: de blir sporet av telefonen din. Telefonen husker hvor den så tingen sist - ikke tingen selv. Så jo, man kan fint miste ting på Finnmarksvidda og se hvor på kartet den ligger. Jeg har gjort tilsvarende selv: vært på tur hele dagen og oppdaget først neste dag at kortholder er borte. Den har jeg sporingsbrikke på. Sjekker kartet, går tilbake til der mobilen sist hadde kontakt med brikken, ber brikken sende ut en lyd, og vipps så fant jeg kortholderen!

Har veldig ofte bruk for sporingsbrikkene, men oftest for å finne ting under sofaputene eller en kleshaug i leiligheten :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Mulig du har rett. Kanskje dette er en bedre løsning innad i heimen for å finne ting man glemte hvor man plasserte. Så innstallere Tile-appen på kjæreste, barn og sånn.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...