Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

 

Det er ikke apekatter som drifter dette. :)

 

Jo, det er nettopp apekatter som drifter dette, de var så inkompetente at DNB valgte å bruke indere i stedet.

 

Heldigvis er IBM's stormaskiner med z/OS såpass stabile at selv med apekatter bak spakene så kjører core-banking tjenestene feilfritt.

Så det er rundt 6000 apekatter i Norge? (ser på websidene deres at det er 10.000 apekatter globalt)

Du må jo han en fantastisk oversikt.

 

Da er det jammen bra vi har prakteksemplarer av Homo Sapiens som deg Adeneo.

Ja, en guds gave til IT-bransjen.

 

ButHurt?

Så så... Det går så bra så adeneo :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er rundt 6000 apekatter i Norge? (ser på websidene deres at det er 10.000 apekatter globalt)

Du må jo han en fantastisk oversikt.

 

Da er det jammen bra vi har prakteksemplarer av Homo Sapiens som deg Adeneo.

Ja, en guds gave til IT-bransjen.

 

ButHurt?

Så så... Det går så bra så adeneo :)

 

For å være ærlig så forstår jeg ikke så mye av innlegget ditt, så nei, "butthurt", som det vanligvis staves, er jeg ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Det er ikke apekatter som drifter dette. :)

 

Jo, det er nettopp apekatter som drifter dette, de var så inkompetente at DNB valgte å bruke indere i stedet.

 

Heldigvis er IBM's stormaskiner med z/OS såpass stabile at selv med apekatter bak spakene så kjører core-banking tjenestene feilfritt.

 

Hmmmm.. skulle ikke vært så usaklig ser jeg, men:

 

Tror du har misforstått litt her. Ikke bare litt forresten.

 

Det er fremdeles Evry ("old-school-staff") som drifter "core" som kjører på zOS.

 

"Inderne" (HCL/TC) har ikke noe med akkurat den biten.

:)

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt her. Ikke bare litt forresten.

 

Det er fremdeles Evry ("old-school-staff") som drifter "core" som kjører på zOS.

 

"Inderne" (HCL/TC) har ikke noe med akkurat den biten.

 

Nå vet ikke jeg hva forskjellen på "old-school" og vanlige ansatte er i Evry, men selskapet som helhet var jo nettopp så inkompetente at de ikke klarte å holde DNB's nettløsninger opp i mer et par dager sammenhengende.

 

Det var jo derfor DNB byttet til indere, som tross alt ser ut til å gjøre en bedre jobb enn Evry, nå er de jo i oppe i en uke eller to sammenhengende drift før tjenestene er nede igjen.

 

IBM mainframes som kjører core-banking tjenester er som en gammel Toyota, de går vel nesten av seg selv uten nevneverdig problemer.

 

Mitt generelle inntrykk er at Evry er fylt til randen med nettopp apekatter, å jeg antar at Evry ikke har gjemt bort en hel avdeling med særdeles kompetente mennesker i kjelleren på et datasenter, for å sitte å se på noen stormaskiner.

 

Jeg kan derfor ikke se at det skulle være noen stor forskjell på de apekattene som sitter å glaner på en stormaskin, å ringer til IBM når noe ikke virker, å de apekattene som ikke klarte å få DNB sine andre systemer til å virke ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Tror du har misforstått litt her. Ikke bare litt forresten.

 

Det er fremdeles Evry ("old-school-staff") som drifter "core" som kjører på zOS.

 

"Inderne" (HCL/TC) har ikke noe med akkurat den biten.

 

Nå vet ikke jeg hva forskjellen på "old-school" og vanlige ansatte er i Evry, men selskapet som helhet var jo nettopp så inkompetente at de ikke klarte å holde DNB's nettløsninger opp i mer et par dager sammenhengende.

 

Det var jo derfor DNB byttet til indere, som tross alt ser ut til å gjøre en bedre jobb enn Evry, nå er de jo i oppe i en uke eller to sammenhengende drift før tjenestene er nede igjen.

 

IBM mainframes som kjører core-banking tjenester er som en gammel Toyota, de går vel nesten av seg selv uten nevneverdig problemer.

 

Mitt generelle inntrykk er at Evry er fylt til randen med nettopp apekatter, å jeg antar at Evry ikke har gjemt bort en hel avdeling med særdeles kompetente mennesker i kjelleren på et datasenter, for å sitte å se på noen stormaskiner.

 

Jeg kan derfor ikke se at det skulle være noen stor forskjell på de apekattene som sitter å glaner på en stormaskin, å ringer til IBM når noe ikke virker, å de apekattene som ikke klarte å få DNB sine andre systemer til å virke ?

 

Du virker ikke å ha peil hverken på Evry eller DnB, men det er greit det :)

Fortelle gjerne om dine traumatiske erfaringer med Evry (som etterhvert består av ganske mange ulike miljøer... hvorav "Teamco" var ett av dem)

 

Edit:

DnB byttet til "indere" for å spare penger.

Som de fleste andre "IT-avhengige" har gjort med blandet suksess.

For DnB's del vil jeg si det har vært en katastrofe så langt.

Men ledelsen mener det har vært en suksess, så da så.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

For meg betyr ikke årsaken til problemet noe som helst så lenge en blir kvitt problemet ved å bytte bank.

Har en konto i en annen bank som jeg kommer til å bruke som hovedkonto. I denne banken har det kun vært ett problem som jeg kan huske (tiår). Det var problemer med systemet slik at jeg ikke fikk handlet i hverken butikk eller brukt minibank. Dette var selvfølgelig en dag dette helst ikke skulle skje, i og med at jeg hadde kjørt i flere timer for å kjøpe ett produkt. Da satt jeg faktisk der å ventet til problemet ble løst. Det tok jo ett par timer selvfølgelig, men på ingen måte så irriterende at jeg vurderte å forlate banken.

 

Jeg bytter bank pga alle de problemene som har vært, men kjenner andre igjen som vurderer bytte pga frykt for sine penger. Må vel være håpløst å drive noe større firma med konto i slik bank?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Du virker ikke å ha peil hverken på Evry eller DnB, men det er greit det :)

...

DnB byttet til "indere" for å spare penger.

Som de fleste andre "IT-avhengige" har gjort med blandet suksess.

For DnB's del vil jeg si det har vært en katastrofe så langt.

Men ledelsen mener det har vært en suksess, så da så.

 

I forhold til når Evry driftet tjenestene, så er det faktisk blitt bedre.

 

DNB byttet i stor grad fordi de var misfornøyd med Evry -> http://www.dn.no/tekno/2013/11/26/evry-mister-kontrakt-med-dnb-etter-nettbanktrobbel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe direkte forhold til Evry eller HCL, men for meg som uheldig kunde så har det definitivt blitt verre. Leste ofte i avisen tidligere om at DNB var nede pga. Evry, men merket det aldri selv. De siste par år har jeg riktignok faktisk merket det. Kanskje er det tilfeldigheter, men for meg som kunde har DNB blitt betraktelig verre de siste årene. Skjønner ikke hvorfor jeg fortsatt er kunde der egentlig. Ble tvangsoverført fra Postbanken og har vært der siden :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Du virker ikke å ha peil hverken på Evry eller DnB, men det er greit det :)

...

DnB byttet til "indere" for å spare penger.

Som de fleste andre "IT-avhengige" har gjort med blandet suksess.

For DnB's del vil jeg si det har vært en katastrofe så langt.

Men ledelsen mener det har vært en suksess, så da så.

 

I forhold til når Evry driftet tjenestene, så er det faktisk blitt bedre.

 

DNB byttet i stor grad fordi de var misfornøyd med Evry -> http://www.dn.no/tekno/2013/11/26/evry-mister-kontrakt-med-dnb-etter-nettbanktrobbel

 

 

Som jeg prøver å forklare:

 

Evry er ett selskap som er basert på oppkjøp av flere driftsentraler.

De som driftet/drifter *stormaskin* (zOS) er den delen som har vært stabil, og hvor det sitter ansatte med lang erfaring/stor kompetanse.

De som driftet Nettverk (Evry) var ikke helt på høyden kan vi vel si, men jeg vet at det var like mye DnB som Evry som var "root cause" her.

At det er har blitt *bedre* etter at HCL overtok er vel i stil med DnB's svar på Komiske Ali - Liv Fiksdahl's oppfatning.

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Som jeg prøver å forklare:

Evry er ett selskap som er basert på oppkjøp av flere driftsentraler.

De som driftet/drifter *stormaskin* (zOS) er den delen som har vært stabil, og hvor det sitter ansatte med lang erfaring/stor kompetanse.

De som driftet Nettverk (Evry) var ikke helt på høyden kan vi vel si, men jeg vet at det var like mye DnB som Evry som var "root cause" her.

At det er har blitt *bedre* etter at HCL overtok er vel i stil med DnB's svar på Komiske Ali - Liv Fiksdahl's oppfatning.

 

Hvor prøvde du å forklare det, du skrev at "DnB byttet til "indere" for å spare penger", mens DNB selv hevder jo det var fordi Evry ikke klarte å holde systemene oppe.

 

Hvorvidt Evry består av flere bedrifter som er kjøpt opp er vel helt irrelevant for kunden som får systemer som ikke fungerer.

Husker jeg ikke feil har vel teamco vært der de siste 20 årene, å Fellesdata ble vel tatt over for 17 år siden nå, det samme gjelder vel for de fleste andre større avdelinger i Evry.

 

At det finnes noen få dyktige mennesker som klarer å få en IBM mainframe til å gå stabilt over noen år, betyr ikke at selskapet forøvrig er kompetent, ei heller at det ikke er fullt av apekatter.

 

Aner jeg en liten indignasjon over at jeg drar alle i selskapet du jobber for over én kam, å at du gjerne vil poengtere at det finnes en avdeling med mennesker, de som er "old-school" ansatte, som faktisk kan jobben sin, å får stormaskinene til å gå?

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som kunde funker DNB veldig mye dårligere nå.

 

Det kan være, men det var ikke noe bedre før

 

http://e24.no/digital/dnb/12-timer-med-dnb-problemer-evry-i-krisemoete/23233750

http://e24.no/boers-og-finans/kvartalsresultat/bjerke-om-dnbs-nettbankproblemer-det-er-vaart-ansvar-det-er-dnbs-eget-ansvar/23250687

 

De siste årene har det også vært en del feil med BankID, samt at det var vel noe krøll med linjene til Telenor osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Aner jeg en liten indignasjon over at jeg drar alle i selskapet du jobber for over én kam, å at du gjerne vil poengtere at det finnes en avdeling med mennesker, de som er "old-school" ansatte, som faktisk kan jobben sin, å får stormaskinene til å gå?

 

 

Det er korrekt oppfattet :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge inn denne:

http://www.cw.no/artikkel/norske-leverandorer-har-mye-laere

 

Så kan de utviklerene som sitter igjen i DnB kanskje svare på sannhetsgehalten i utsagnet til uberstohrmbahnfuhrer Liv Fiksdahl

 

"De har en mulighet til å løfte seg til et nytt og mer profesjonelt nivå. Både når det gjelder metodikk, industrialiserte prosesser og profesjonalitet er det mange som har mye å lære av indiske selskaper.

 

- Det TCS har gjort or oss er vi faktisk mer fornøyd med enn da vi gjorde det selv. "

 

det at de har muligheten til å løfte seg og bla bla betyr vel bare at nivået ikke er på topp da? og vi ser at muligheten foreløpig står ubenyttet ... Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Som kunde funker DNB veldig mye dårligere nå.

 

Det kan være, men det var ikke noe bedre før

 

http://e24.no/digital/dnb/12-timer-med-dnb-problemer-evry-i-krisemoete/23233750

http://e24.no/boers-og-finans/kvartalsresultat/bjerke-om-dnbs-nettbankproblemer-det-er-vaart-ansvar-det-er-dnbs-eget-ansvar/23250687

 

De siste årene har det også vært en del feil med BankID, samt at det var vel noe krøll med linjene til Telenor osv.

 

Ikke glem Vipps...

Jeg er klar over at det har vært endel trøbbel tidligere også. (Var ganske klart i media et det stort sett var Evry sin feil) men av en eller annen grunn traff det riktignok sjelden meg, så jeg som kunde oppplevde tjenesten som mer stabil før. Har ikke gjort noen omfattende analyse av hvorfor det var/er slik, og det er jeg egentlig ikke interessert i heller. Jeg må bare forholde meg til at jeg som kunde gjennom mange år nå oppfatter de siste årene som mer ustabile når det gjelder tilgang til tjenesten. Dette kombinert med økte gebyrer og utfasing av enkelte tjenester gjør at jeg trolig bytter bank snart.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...