Gå til innhold

Fri roaming i EU - not good


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Fra og med i dag skal bruk av mobil ved roaming i EU koste det samme som bruk i Norge. Det er ikke en god løsning.

 

Misforstå meg rett: jeg er imot regimer der koster 9 kr per minutt å ringe hjem til Norge, og fire kroner for å sende en SMS. Det var slike priser som fikk EU til å sette i verk tiltak, og godt er det. Dessverre har tiltakene fått pendelen til å svinge i fullstendig motsatt retning, og nå har vi kommet i den lett bisarre situasjonen der en ICE-kunde som betaler 129 kroner i måneden, kan ringe ubegrenset fra Portugal til Finland, eller fra Hellas til Island, uten å betale noe ekstra for det.

 

Si hva du vil, men det er ikke bærekraftig. Operatørene må betale seg imellom for det kunden bruker, men de har ikke lov til å viderefakturere det til egne kunder. Det er svært lite som kommer gratis i denne verden, og operatørene må dekke sine økte utgifter gjennom å øke de øvrige prisene. Dette skjer på to måter: solidaritet og sudoku.

 

Solidaritet betyr at mange/alle, uansett hvor mye de bruker telefonen utenlands, får en økning i månedsprisen på 30-50 kroner. Det er like rettferdig som om jeg må betale 20 kr ekstra hver gang jeg er på KIWI, fordi naboen min røyker.

 

Sudoku betyr at andre priser økes, som ikke har noe med roaming å gjøre. Nylig økte Telenor ringeprisen fra Norge til Europa, fra fire til fem kroner per minutt. Gjett gjerne hvorfor, men ikke send svaret til meg.

 

Det regimet vi hadde fra mai 2016 og frem til nå, var i grunnen ideelt. Som kunde hos f.eks. Chess var minuttprisen 49 øre, og prisen per sms/mb var 19 øre. Vi hadde helt sikkert klart å betale det doble uten å lide nevneverdig. Men uansett pris, så hadde tjenestene faktisk hatt en pris, slik at man betalte for det faktiske forbruket, akkurat som på KIWI. Det hadde vært en mye bedre løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si hva du vil, men det er ikke bærekraftig. Operatørene må betale seg imellom for det kunden bruker, men de har ikke lov til å viderefakturere det til egne kunder. Det er svært lite som kommer gratis i denne verden, og operatørene må dekke sine økte utgifter gjennom å øke de øvrige prisene. Dette skjer på to måter: solidaritet og sudoku.

Hele poenget med de nye reglene er at EU har satt et tak på hvor mye operatørene kan belaste andre operatører for roaming-tjenester. Disse satsene er laaave, og du kan regne med at alle operatørene nå belaster hverandre med nøyaktig samme pris.

Dette er pristaket EU har satt:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations#Proposal_to_abolish_all_roaming_charges

- €0.032 per min of voice call, as of 15 June 2017

- €0.01 per SMS, as of 15 June 2017

- A step by step reduction over 5 years for data caps decreasing from €7.7/GB (on 15 June 2017) to €6/GB (01/01/2018), €4.5/GB (01/01/2019), €3.5/GB (01/01/2020), €3/GB (01/01/2021) and €2.5/GB (01/01/2022)

Så selv om operatørene må betale seg imellom for det kunden bruker, så kan du regne med at det på sikt blir en balanse siden nordmenn kommer til å bruke telefonen i EU, og EU-borgere kommer til å bruke telefonen i Norge. Og prisene for denne utvekslingen kommer sannsynligvis til å være de samme.

 

Det er også understreket at regelverket gjelder _reisende_. Så det vil komme begrensninger på bruk som er åpenbart i strid med reglene.

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enten man er for eller imot så tror jeg operatørene bruker denne situasjonen til å øke sin inntjening. De overfakturerer kundene for å kunne ha litt slingringsmonn selv, siden det nå er litt uklart over hvor mye folk velger å bruke mobilen i utlandet.

Jeg er enig med Tom sin påstand om at svært mange kunder sponser naboen sin telefonbruk i utlandet. Slik bør det naturligvis ikke være, og jeg synes hver mann får betale for sitt bruk. EU-pakkene man tidligere fikk kjøpt fungerte jo tilnærmet perfekt.

Lenke til kommentar

Man burde få et valg. Fri roaming = En fast prisøkning, Ikke fri roaming = Betale pr. minutt (opp til en makspris(?))

 

Det er vanlig at prisene økes noe, men denne gangen er det på feil grunnlag. Noen ting er greit å spleise på, men telefonregninga er ikke innafor hva som er greit.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har til dags dato aldri ringt et telefonnummer i utlandet, og har heller ikke planer om det, fra Norge. Telenor kan fakturere hva de vil. Det finnes gratis løsninger som lar meg hoppe bukk over faktureringen. Bruken min kan endre seg når jeg først er i utlandet og må benytte meg av tjenestene i det landet jeg befinner meg i, men da gjelder det å ha et abonnement som tillater slik bruk, foruten å ringe til Norske numre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skulle vært moro med en oversikt over hva tilsvarende abonnement som tilbys i Norge nå koster i forskjellige europeiske land. De er vel også rammet av høyere priser på abonnementene sine.

Lenke til kommentar

Skulle vært moro med en oversikt over hva tilsvarende abonnement som tilbys i Norge nå koster i forskjellige europeiske land. De er vel også rammet av høyere priser på abonnementene sine.

 

Som en ser av oversikten under så er mobiltelefoni i England og Tyskland så veldig billig.  Særlig Tyskland har høye priser.  Her har de blant annet 2 års binding.  Men de har også bygget opp prismodellene slik at det nesten alltid vil lønne seg å kjøpe telefon med binding.  Da får en normalt mellom €100 og €200 i rabatt på telefonen samt flere tjenester inkludert (Deezer musikktjeneste tilbys av mange).

 

ENGLAND:

Vodafone normalpriser (per måned, uten binding)

Data 2 GB, fri tale/sms (ikke mms): £20

Data 8 GB, fri tale/sms (ikke mms): £29

 

Vodafone normalpriser (per måned, med 1 års binding)

Data 2 GB, fri tale/sms (ikke mms): £18

Data 8 GB, fri tale/sms (ikke mms): £27

Data 20 GB, fri tale/sms (ikke mms): £35

 

Vodafone sommerkampanje (per måned, med 1 års binding)

Data 20 GB, fri tale/sms (ikke mms): £20

------

Orange normalpriser (per måned, uten binding)

Data 1 GB, 100 min tale/ 1000 sms (ikke mms): £10

 

Data 2 GB, 500 min tale/ fri sms (ikke mms): £15

Data 5 GB, 1000 min tale/ fri sms (ikke mms): £25

 

Orange normalpriser (per måned, med 1 års binding)

Data 1 GB, 1000 min tale/fri sms (ikke mms): £16

Data 30 GB, fri tale/sms (ikke mms): £42

 

Orange sommerkampanje (per måned, med 1 års binding)

Data 20 GB, fri tale/sms (ikke mms): £23

Data 12 GB, fri tale/sms (ikke mms): £20
Data 8 GB, fri tale/sms (ikke mms): £18
 
 
TYSKLAND:
T2-mobile normalpriser (per måned, uten binding)
Data 1 GB, fri tale/sms (ikke mms): €35
Data 3 GB, fri tale/sms (ikke mms): €45
Data 6 GB, fri tale/sms (ikke mms): €55
Data 10 GB, fri tale/sms (ikke mms): €80
 
T2-mobile normalpriser (per måned, med 24 måneders - 2 års - binding)
Data 1 GB, fri tale/sms (ikke mms): €29
Data 3 GB, fri tale/sms (ikke mms): €38
Data 6 GB, fri tale/sms (ikke mms): €47
Data 10 GB, fri tale/sms (ikke mms): €70
 

-----

 

Vodafone normalpriser (per måned, med 1 års binding)

Data 2 GB, fri tale/sms (ikke mms): €29

Data 4 GB, fri tale/sms (ikke mms): €38

Data 4 GB, fri tale/sms (ikke mms): €37

 

Vodafone sommerkampanje (per måned, med 2 års binding)

Data 3 GB, fri tale/sms (ikke mms): €29

Data 6 GB, fri tale/sms (ikke mms): €38
Data 12 GB, fri tale/sms (ikke mms): €37 (men øker til €47 for år 2)
Data 21 GB, fri tale/sms (ikke mms): €45 (men øker til €65 for år 2)
 
 
 
 

 

 
Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ut i fra listen ovenfor så ligger vi vel rimelig godt an, men det finnes jo flere land i Europa som Frankrike, Spania og østblokkland.

Lenke til kommentar

Ut i fra listen ovenfor så ligger vi vel rimelig godt an, men det finnes jo flere land i Europa som Frankrike, Spania og østblokkland.

Tar du også hensyn til generelt lønnsnivå i disse landene? Jeg vil tro at både Spania og øst-Europa blir ganske dyrt da.

 

Og Danmark, hvor det er ekstremt billig.

Befolkningstetthet og landskapsutfordringer har også noe å si.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Danmark er uansett et eksempel på et land der konkurransen virker. Den virker så godt at operatørene blør, og Telia har ønsket å slå seg sammen med Telenor.

Lenke til kommentar

Ut i fra listen ovenfor så ligger vi vel rimelig godt an, men det finnes jo flere land i Europa som Frankrike, Spania og østblokkland.

 

 

Spania - Vodafone - €30 for 10 GB, €38 for 20 GB.   Kampanje med 1 års binding og prisen stiger til normalpris etter 6 mnd  som er €37/€47.

 

Frankrike - Orange - 2, 30, 50 GB for €20, €25, €45. Kampanjer med 1 års binding og prisen stiger typisk med fra €5-10 etter 6 mnd.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Øystein H. Takk for at du tar deg tid til å sette opp disse tabellene. Omtrent ingen operatører klarer å presentere prisene sine så enkelt og oversiktlig. Merkelig nok.

Lenke til kommentar

 

Danmark er uansett et eksempel på et land der konkurransen virker. Den virker så godt at operatørene blør, og Telia har ønsket å slå seg sammen med Telenor.

Er det virkelig ønskelig at tilbydere av samfunnskritisk infrastruktur skal blø?

Godt spørsmål som åpner for refleksjon!

 

Burde de virkelig blø for å holde et samfunskritisk nettverk i live? Kanskje selskapene burde skille ut all infrastruktur i et eget selskap og la staten kjøpe dem ut og stå for utbygging, drift og vedlikehold, og la operatørene leie access og konkurrere på lik grunnlag? Da kan jo staten sikre at kritiske oppgaver vil virke 24/7, offentlige tjenestemenn få første prioritet i nettverket ved kriser og sivil trafikk få andre-prioritet?

 

Kanskje dette burde skje i alle land, evt hele kontinenter? EU, USA, Russland, Kina, India, Sør amerika, Afrika. Svære lønnsomme nettverk der operatører leier kapasitet. Så vil vi se lavere priser men samtidig lønnsomhet i alle ledd.

 

Ble jeg dyp non for dere? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mobilnett er ikke nødnett. Det får vi høre hver påske. I Norge har vi et dedikert nødnett, som en tragisk konsekvens av Åsta-ulykken.

 

Mobilnett er uansett robuste greier, og så langt har de klart å gjøre sine definerte oppgaver uansett operatørens økonomiske situasjon. Jeg har i det minste aldri sett dokumentasjon på at dårlig økonomi har ført til at nettvedlikehold har blitt en salderingspost. Det tør operatørene rett og slett ikke. Ideen om å ha få eller ett nett som alle kjøper kapasitet fra, har gått siden tidlig på nittitallet, men har aldri slått an. Britene brukte en nesten slik modell på nittitallet, men forlot den. Om det fører til lavere priser for sluttbrukeren? Tror ikke det. Prisene styres av andre mekanismer, og om mobiltelefoni har blitt billigere de siste årene kommer an påmhvem som setter opp regnestykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...