Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 308


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å kjøpe en bil, men er ganske usikker på hva man må se etter i en bruktbil. Kom over en bruktbil igår og beskrivelsen er som følger:

Bilen har kjørt 91200 km og må EU godkjennes okt.2018. Den koster nå 79.000kr. Det er 6 mnd garanti på bilen.

 

  • Omregistrering
     
    3 660,-
  • 1. gang registrert
     
    21.11.2008
  • Garanti
     
    Bruktbil 3
  • Garanti inntil
     
    3 000 km/3 mnd
  • Farge
     
    Rød Babylone - met lakk
  • Interiør
     
    Svart
  • Girkasse
     
    Manuell
  • Hjuldrift
     
    Forhjulsdrift
  • Drivstoff
     
    Bensin
  • Sylindervolum
     
    1.6 l
  • Effekt
     
    120 HK
  • Vekt
     
    1 287 kg
  • Antall seter
     
    5
  • Karosseri
     
    Combi-Coupé
  • Antall dører
     
    3
  • Str. lasterom
     
    270
  • Bilen står i
     
    Norge
  • Avgiftsklasse  Personbil
 
 
 
 
 
HVA SYNS DERE?
 
 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To gode grunner til et godt kjøp:

1. Det er en Peugeot

2. Den er fransk

 

D.v.s. at skeptikere som Snylter fører til gode (lave) bruktbilpriser.  :-D

 

I praksis er kvalitet/driftsutgifter på disse omtrent som tilsvarende Opel/Ford/VAG-produkter. De største svakhetene har vel vært forstilling og elektronikk. På den positive siden har Peugeot de siste 15 årene hatt vesentlig bedre rustbeskyttelse enn de tyske.

Som vanlig har vedlikehold og bruk mer å si enn modellspesifikke feil på en 10 år gammel bil så du må bare sjekke den nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder man bilen ved like er kanskje ikke forskjellene enorme. Problemet er at mange Peugeot-eiere gir totalt beng i vedlikehold og kun ser på bilen som et nødvendig middel for å komme seg rundt.

 

Jeg har sendt mange Peugeot 307 (10-14 år gamle) til huggeren v/eu-kontroll. Hovedsaklig pga rust i gulv og kanaler, men selv uten rust er det ofte feil for 15-30k på disse. Jeg håper virkrlig nyere Peugeot har blitt bedre...

Lenke til kommentar

Holder man bilen ved like er kanskje ikke forskjellene enorme. Problemet er at mange Peugeot-eiere gir totalt beng i vedlikehold og kun ser på bilen som et nødvendig middel for å komme seg rundt.

 

Jeg har sendt mange Peugeot 307 (10-14 år gamle) til huggeren v/eu-kontroll. Hovedsaklig pga rust i gulv og kanaler, men selv uten rust er det ofte feil for 15-30k på disse. Jeg håper virkrlig nyere Peugeot har blitt bedre...

 

Nå er det vel ganske grei enighet om at de første årgangene av 307 er noe av det dårligste Peugeot har laget med tanke på kvalitet. En miks mellom kostnadssparing, utfordringer med overgang til signalstyrt elektronikk og dieselmotorer med dpf/egr-ventil og de problemene det har ført med seg summerte seg opp til mye feil. Men allerede de senere årgangene av 307 er mye bedre og andre Peugeot-modeller har fått godt rykte, bl.a. 5008 som har blitt ekstremt billig bilhold for en del drosjeeiere jeg har snakket med.

 

Men du har nok helt rett når det gjelder vedlikehold. Den typiske Peugeot-eier er nok ofte en type person som trenger et behagelig fremkomstmiddel, og forventer at den bare virker uten stell og vil gjerne spare litt ekstra penger på vedlikehold. Bl.a. problemene med turboer som ryker på HDI-motorene viser seg i stor grad å skyldes manglende oljeskift eller bruk av feil olje - noe som de moderne dieselmotorene er mye mer følsomme på enn 'gamle' dieseler.

Lenke til kommentar

Holder man bilen ved like er kanskje ikke forskjellene enorme. Problemet er at mange Peugeot-eiere gir totalt beng i vedlikehold og kun ser på bilen som et nødvendig middel for å komme seg rundt.

 

Jeg har sendt mange Peugeot 307 (10-14 år gamle) til huggeren v/eu-kontroll. Hovedsaklig pga rust i gulv og kanaler, men selv uten rust er det ofte feil for 15-30k på disse. Jeg håper virkrlig nyere Peugeot har blitt bedre...

 

Er jo derfor Norge har en av de eldste bilparkene i europa.

Hadde bil vært billigere i norge så kunne man byttet bil etter 10 år noe jeg syns man uansett burde mye som forandrer seg på 10 år, bilene er mye sikrere og bruker mindre drivstoff.

Mobilen skal vi bytte nesten årlig men bilen skal vi ha i 15-20 år :p

Og peugeot er blant de bedre når det kommer til rust faktisk, er verre med vw biler som er 10-14 år, de fleste har rust på bakluka og panser.

 

 

DISSE ER UNDERSØKT FOR RUST

Audi A4: 56 st, 11 %.

BMW 3-serie: 90 st, 4 %.

BMW 5-serie: 60 st, 5 %.

Citroën C3: 34 st, 35 %.

Citroën C5: 24 st, 4 %.

Fiat Punto: 64 st, 18 %.

Ford Focus: 110 st, 3 %.

Ford Mondeo: 96 st, 8 %.

Hyundai i30: 18 st, 11 %.

Hyundai Santa Fe: 18 st, 38 %.

Kia Cee´d: 62 st, 18 %.

Mazda 6: 22 st, 18 %.

Mercedes C: 24 st, 8 %.

Mercedes E: 54 st, 9 %.

Opel Astra: 48 st, 4 %.

Peugeot 307: 38 st, 8 %.

Renault Clio: 10 st, 0 %.

Renault Mégane: 140 st 3 %.

Toyota Avensis: 62 st, 2 %.

Toyota Corolla: 42 st, 14 %.

VW Golf: 136 st, 13 %.

VW Passat: 122 st, 41 %.

Volvo C30: 22 st, 9 %.

Volvo S40: 18 st, 11 %.

Volvo V50: 94 st, 8 %.

Volvo V70: 82 st, 7 %.

Volvo S80 : 20 st, 15 %.

Tallene: Det første tallet viser antall undersøkte metallflater, dernest rustangrep i prosent. Årsmodeller 2006-2009. Bilene står i alfabetisk rekkefølge.

Fotnote : Mazda 3 har flest angrep, 50 prosent, men det statistiske underlaget er lite, bare fire undersøkte metallflater. Derfor er den ikke med i oversikten. Rapporten inkluderer rustangrep på følgende karosserideler: panser, dør, bakluke, bakskjerm, fremre og bakre dørterskel.

Kilde : Swerea-KIMABs rustrapport 2014.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/hemmelig-liste-avsloert-disse-bilene-ruster-mest-og-minst/a/23674243/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...