Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anklaget for mulig JUKS på eksamen!

Mr.Viking

Anbefalte innlegg

I dag var jeg innom posten og fikk brev fra Lørenskog videregående skole. Jeg hadde privatisteksamen i Psykologi 2 for tre uker siden. Før eksamen fikk vi beskjed av vakten av å søke på ''vg.no'' for å teste at internett var av, slik den skulle være. Den var av hos samtlige elever og eksamen begynte. 

Nå fikk jeg brev av denne skolen der det står følgende: ''Enkeltvedtak om mulig fusk på eksamen''. 

Det ser ut som at flere elever, inkludert meg selv, hadde internett på i følge en IKT ansvarlig i det øyeblikket vi skulle levere eksamen? Er dette en slags spøk? Hva er det som foregår? Hva burde jeg gjøre? Dette er jo helt latterlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo deres problem at internett var på, og ikke ditt. Er jo skolen sitt ansvar for å ikke ha internett tilgjengelig under eksamen.

Eh nei, hvordan skal skolen kunne hindre noen fra å jukse via hotspot / mobildata? 

TS: Skolen må fremlegge de bevisene de har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det første du gjør er å lese brevet. Det du gjør etter det er at du viser frem hele brevet til noen som kan hjelpe deg. Dette kan gjerne være internett, men da bør du anonymisere brevet først. 

Nei, det er ikke "skolens problem at internett var på, og ikke ditt". Eksamensvakten kan ha lagt fasiten på kateteret og gått ut for å røyke, det er fortsatt ditt problem hvis du utnytter anledningen til å lese den. Skolen må ikke "fremlegge de bevisene de har" - det er et eksplisitt unntak i forvaltningsloven § 20 første ledd som bestemmer at hvis det vil ødelegge muligheten for å få saken avklart kan skolen holde dokumentasjon tilbake så langt det er nødvendig, i praksis vil det si frem til du har forklart deg om forholdene. 

Du har antagelig fått en frist til å uttale deg. Det bør du gjøre innen fristen. Du bør i alle fall beskrive fremgangsmåten eksamensvakten ga anvisning på, at denne ble fulgt, og at du hverken har brukt eller forsøkt å bruke internett under eksamensperioden. (Dette bør naturligvis være sant.)

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vertfall skolen sin oppgave å bevise at en elev har jukset. Ene og alene at internett har vært aktivert, er ikke bevis nok for juks. 

Har du blitt innkalt til et møte om saken, eller eventuelt anklaget for noe håndfast? Har de bedt om en kommentar fra deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er innholdet i brevet:

''Enkeltvedtak om mulig fusk på eksamen.

Rektor har blitt kontaktet av systemansvarlig i forbindelse med mulig fusk på eksamen. 

Situasjonsbeskrivelse fra systemansvarlig:

Som IKT ansvarlig har jeg hatt konsollvindu åpent under eksamen som viser hvilke kandidater som har levert digitalt og hvem som ikke har levert enda. 

Etter jeg har valgt kandidatmonitor der jeg kan trykke på vis IP-adresse, så vises det om kandidaten har internett når den leverte eller om den har åpent nett. Adresse: 148.83.251.XX var adresse som tilsa at de var på eksamen og internett var sperret. Hadde kandidaten Adresse: 148.83.134.XX har den da en rolle som har tilgang til hele internett når den leverer. Med den grunn har jeg rapportert til eksamensansvarlig på skolen om kandidater som hadde 148.83.134.XX da de leverte via denne monitoren. 

I henhold til forvaltningsloven skal du ha mulighet til å forklare deg. Du har 10 dagers klagefrist fra du mottar dette brevet. Klagen kan gjennomføres elektronisk.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm.. Gjelder dette PC'er som ble brukt under eksamen ?

(Det er det eneste jeg kan gjette på her, dvs. at noen PC'er har vært oppkoblet mot "feil" nett. Dersom det eksisterte mulighet for å koble opp mot feil nett bør dere jo i tilfelle ha fått rettledning om hvilket nett som skulle benyttes.)

Lenke til kommentar

Her er det et par ting som er feil. Se opplæringslovforskriften § 3-35 fjerde til sjette ledd: 

Eksamen i eit fag kan annullerast dersom eleven eller privatisten har fuska eller forsøkt å fuske ved eksamen. Dette gjeld også dersom det er sensorane som oppdagar fusk eller forsøk på fusk. Spørsmålet om annullering av eksamen i faget skal avgjerast av rektor sjølv for elevar. Eleven skal ha høve til å uttale seg munnleg før rektor fattar enkeltvedtak om annullering av eksamen. For privatistar avgjerast spørsmålet av fylkeskommunen. Privatistar skal ha høve til å uttale seg munnleg for fylkeskommunen før enkeltvedtak om annullering av eksamen blir fatta. Eleven eller privatisten har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen. Enkeltvedtak om annullering av eksamen kan påklagast til Fylkesmannen.

For elevar som får eksamen annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, fell standpunktkarakteren bort.

Dersom eksamen i vidaregåande opplæring blir annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, kan kandidaten gå opp til eksamen i faget som privatist, tidlegast eitt år etter den annullerte eksamenen.

For det første er det ikke skolen som skal behandle saken når du er privatist, det er fylkeskommunen.

For det andre skal du gis anledning til å forklare deg muntlig for avgjørelsesorganet. Dette skal du informeres om.

For det tredje bør du påpeke: 1) At en datamaskin har en gitt IP-adresse, og at denne IP-adressen er tilknyttet internettbruk, er ikke et tilstrekkelig bevis for at det er foregått fusk eller forsøk på fusk. 2) At du i tråd med eksamensvaktens instruksjoner forsøkte å logge deg på internett uten hell - hvis IP-adressen har endret seg under eksamen har ikke du vært kjent med det.

Takk for svar. Er det noe annet jeg bør ta med før jeg begynner å skrive klage? 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri benyttet meg av internett, og viste ikke at dette var en gang tilgjengelig, før jeg fikk informasjonen om det... Burde vel være en enkel og grei klage, så sant det ikke kan motbevises av logger den IT ansvarlig har, som kan se om din PC-klient søkte opp noen nettsider.. Noe de trolig har om det skulle være tilfellet...

Lenke til kommentar

Her er det et par ting som er feil. Se opplæringslovforskriften § 3-35 fjerde til sjette ledd: 

Eksamen i eit fag kan annullerast dersom eleven eller privatisten har fuska eller forsøkt å fuske ved eksamen. Dette gjeld også dersom det er sensorane som oppdagar fusk eller forsøk på fusk. Spørsmålet om annullering av eksamen i faget skal avgjerast av rektor sjølv for elevar. Eleven skal ha høve til å uttale seg munnleg før rektor fattar enkeltvedtak om annullering av eksamen. For privatistar avgjerast spørsmålet av fylkeskommunen. Privatistar skal ha høve til å uttale seg munnleg for fylkeskommunen før enkeltvedtak om annullering av eksamen blir fatta. Eleven eller privatisten har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen. Enkeltvedtak om annullering av eksamen kan påklagast til Fylkesmannen.

For elevar som får eksamen annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, fell standpunktkarakteren bort.

Dersom eksamen i vidaregåande opplæring blir annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, kan kandidaten gå opp til eksamen i faget som privatist, tidlegast eitt år etter den annullerte eksamenen.

For det første er det ikke skolen som skal behandle saken når du er privatist, det er fylkeskommunen.

For det andre skal du gis anledning til å forklare deg muntlig for avgjørelsesorganet. Dette skal du informeres om.

For det tredje bør du påpeke: 1) At en datamaskin har en gitt IP-adresse, og at denne IP-adressen er tilknyttet internettbruk, er ikke et tilstrekkelig bevis for at det er foregått fusk eller forsøk på fusk. 2) At du i tråd med eksamensvaktens instruksjoner forsøkte å logge deg på internett uten hell - hvis IP-adressen har endret seg under eksamen har ikke du vært kjent med det.

Hvis jeg skal gis anledning til å forklare meg muntlig, kan jeg da ringe skolen og snakke med rektor via telefon? Eller bør jeg sende en klage på epost til skolen først?

Lenke til kommentar

Hva var prosedyren for oppkobling frem til dere leverte eksamen? Ble dere instruert til å bruke ett bestemt hotspot?

Vi ble bedt om å tilkoble på en bestemt nettverk (skolens nettverk) slik at vi fikk tilgang til den nettsiden der man leverer besvarelsen. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt en skriftlig klage til Lørenskog videregående skole (på epost), og har enda ikke fått svar. Jeg har forøvrig 10 dager på å laste inn vitnemål på samordna opptak for å komme inn på skole, men denne karakteren får jeg ikke før jeg blir frikjent? Uff, dette er så irriterende....

Edit: Sjekket nettopp privatistweb...har fått en 5'er....betyr det at de har tatt tilbake anklagen?

Endret av Mr.Viking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...