Gå til innhold

En av nåtidens største teknologer er død. Utviklet den første hjemme-PCen på bare tre måneder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

R.I.P.

Den episoden har i ettertid blitt beskrevet som det kreative dyttet Jobs trenge for å herme etter alle andre og tjene gode penger.

Mye omtalt, Xerox-besøket snudde opp ned på alt og var med å endre kursen til bransjen. Bill Gates visste også om dette besøket og hva de så han fulgte også.

Lenke til kommentar

Artikkelen får det jo til å høres ut som om Xerox rugde på the Alto de neste 15 årene som det tok bransjen å hale innpå, stemmer den antakelsen? Hvorfor satt de på "gjerdet på den måten"? Var det for dyrt, var ikke markedet modent, manglet det et operativssystem? For mye av suksessen dreier seg jo om utvikling på OS også, det er ikke til å legge under en stein å bare glemme bort.

Endret av G
Lenke til kommentar

Artikkelen får det jo til å høres ut som om Xerox rugde på the Alto de neste 15 årene som det tok bransjen å hale innpå, stemmer den antakelsen? Hvorfor satt de på "gjerdet på den måten"? Var det for dyrt, var ikke markedet modent, manglet det et operativssystem? For mye av suksessen dreier seg jo om utvikling på OS også, det er ikke til å legge under en stein å bare glemme bort.

OS-et som Alto hadde var vel så revolusjonært - og det var i realiteten det Steve Jobs virkelig tok inspirasjon av. Mange mener faktisk at første versjon av OS på Apple Lisa er ren kopi av OS-et til Zerox Alto - i alle fall utseendemessig. Du kan søke på Zerox Alto OS - og sjekke bildene. Så hadde Zerox Alto blitt satset på - ja da tror jeg Apple ikke hadde blitt etablert, og Microsoft en parantes i Seattle.

Selv om Zerox PARC var ekstremt langt framme på utviklingen av datamaskiner, OS osv på slutten av 70 og tidlig 80-tall så var ikke Zerox som selskap særlig interessert i datamaskiner. Zerox var på den tida mer eller mindre enerådende på kopiering via prosessen som selskapet ble etablert på samt de første laserkopimaskinene, og det var fokuset til Zerox. Her tjente de "ekstreme" penger gjennom "leieavtaler" på maskinene.

Så svaret er veldig enkelt - Zerox, dvs morselskapet til Zerox PARC, var ikke interessert i å satse på Alto. Det var ikke en del av kjernevirksomheten.

Lenke til kommentar

Du kan søke på Zerox Alto OS - og sjekke bildene. Så hadde Zerox Alto blitt satset på - ja da tror jeg Apple ikke hadde blitt etablert, og Microsoft en parantes i Seattle.

Takk, og men det tviler jeg på. Gates var så pengekåt atte, han hadde fått til noe annet. Kanskje under et annet navn som passer bedre med selskapet han nok hadde ønsker om å skape.

Han var lat og fikk ting lett i fanget Bill Gates. Det er det ingen tvil om. Men når man har lite skruppler og en business-drive, så får man til stunt som Gates fikk til. Han var på rett sted og til rett tid og skruppelløs nok! Sånn ser jeg det  :)

Lenke til kommentar

Gates var så pengekåt atte...

Han var lat og fikk ting lett i fanget Bill Gates...

Pussig beskrivelse av en mann som jobbet 16-20 timer, syv dager i uken, i flere år under oppstarten av Microsoft,

En jobb han tross alt ikke en gang trang, ettersom han allerede hadde et "trust fund" på flere titalls millioner kroner han fint kunne leve av i stedet, uten å gjøre et arbeidsslag.

Han er jo også i ferd med å gi bort hele formuen sin?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sikter til den tidlige MS-DOS koden. Den var ikke store greiene av størrelse. Og dette levde han av i 6.22 generasjoner før Windows-skallet ble stappet oppå.

På den tiden var det jo standarden? Om 30 år virker sikkert Windows rimelig trivielt og utdatert også (det vil si, det er jo allerede utdatert, men alt har sin tid).

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan søke på Zerox Alto OS - og sjekke bildene. Så hadde Zerox Alto blitt satset på - ja da tror jeg Apple ikke hadde blitt etablert, og Microsoft en parantes i Seattle.

Takk, og men det tviler jeg på. Gates var så pengekåt atte, han hadde fått til noe annet. Kanskje under et annet navn som passer bedre med selskapet han nok hadde ønsker om å skape.

Han var lat og fikk ting lett i fanget Bill Gates. Det er det ingen tvil om. Men når man har lite skruppler og en business-drive, så får man til stunt som Gates fikk til. Han var på rett sted og til rett tid og skruppelløs nok! Sånn ser jeg det  :)

Særdeles usaklig og viser mangel på kunnskap om historien.

Microsoft var etablert mange å før de fikk muligheten til å levere MS-DOS til IBM. Microsoft ble etablert av Paul Allen og Bill Gates alt i 1975 - 76. Primært for å utvikle Basic "interpreters" for CP/M etc. Hoveproduktene deres var Applesoft BASIC (til Apple II), Commondor BASIC (til Commomdore 64), Altair BASIC (til MITS Altair) osv. De lanserte også Xenix, en Unix klon. Faktisk var det på dette OS-et første versjon av Word ble laget - så langt tilbake som i 1983.

Og grunnen til at de ble leverandør av MS-DOS er så enkel at Digital Research kansellerte møtet med IBM om leveranse av DR-DOS til IBM-PC. I og med at IBM allerede hadde "kontakter" med Microsoft (BASIC), så ble Gates/Allen/Ballmer spurt om å utvikle en CP/M klon for IBM sin nye PC. Microsoft hadde ikke noen CP/M klone (OS) når de slutta dealen med IBM, men kjøpte en som ble kalt 86-DOS fra Seattle Computer Products. I starten solgte IBM PC-ene med to alternative OS, CP/M og IBM PC DOS (MS-DOS). Pga prisforskjeller ble IBM PC DOS det foretrukne alternativet.

Utviklingen av MS-DOS tok ikke langt tid, ikke pga lite kode (ingen OS den gangen hadde mye kode - husk at standarmedium var en 180 KB floppydisk - gjelder også Apple), men fordi det i realiteten var en klone av CP/M - som var utviklet for Intel sin 80xx serie av CPU-er. En annen realitet er at da IBM-PC ble lansert var det faktisk kun Microsoft som hadde en mer komplett programpakke.

Det er bullshit at Microsoft levde av 6,22 versjoner før Windows ble lagt oppå. Versjon 6.22 av MS-DOS ble lansert i juni 1994, Windows 1 ble lansert i 1985, og Windows 3 - den første med noe mer suksess ble lansert i mai 1990.

I tillegg utviklet Microsoft i disse årene, Xenix, OS/2 (ikke verdens største suksess - men et glimrende OS) og ikke minst Word for Xenix og Office (lansert i 1990).

Og jeg har ikke problemer med å se at Microsoft har drevet med tvilsom forretningspraksis (som svært mange andre aktører i denne bransjen) - men å påstå at Bill Gates var lat og fikk ting i fanget er "bullshit". Bill Gates - akkurat som Steve Jobs var utrolige til å se muligheter/potensiale og ta rette valg.

Lenke til kommentar

Windows ble ikke noen stor suksess før med versjon 3.x, i min hukommelse. Men kan hende jeg tar feil der også. Det var ihvertfall DOS på alle PC-er på den tiden i Norge ihvertfall. Selv 3.11-versjonen av Windows var noe skikkelig drittskall, som ikke kjørte ordentlig. DOS var som regel stabilt nok, mens Windows krasjet ofte.

Suksessen kom vel egentlig med Win95, og den patchede Win95 samt Win98 var veldig populære. Win95 var som førsteutgave full av feil og en kan regne med at det må ha vært en del hat i luften på den tiden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...