sveinsel Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 For det første så var det snakk om at han skulle formatere harddisken. Da blir ntfs partisjonen resatt. Hvis man kan dette like godt som du, så faller hele vitsen med formatering bort for du fixer vel saker og ting alikevel. Men da kan du vel si meg hvorfor Windows XP ikke spør etter lisensCD, og hvofor interface i forhold til administrator og bruker er forandret ved annengangs installasjon (etter en formatering)?? Og hvorfor det dukker opp mapper til den tidligere brukeren under Documents and Settings? Og hvordan kan man formatere en partisjon uten at mappene forsvinner i heletatt? Som sagt før så bruker jeg Fat32 og slipper overraskelser. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Ja, det er vel ikke noe problem. Det letteste hadde vært å bare legge inn Windows på nytt. Det hadde kanskje tatt 2 "hele" timer hvis du skulle tatt med tilleggsprogrammene og konfigurasjonene. Siden du vet hvordan det gjøres ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det. Gjør heller det du.. Raskeste og beste måten. Husker ikke hvordan det er når man reparerer en windows installasjon? Må man skrive inn nytt brukernavn da? Jeg mener å huske at det er slik. Da hadde det jo holdt å bare reparere windows, så slipper du å legge inn alle programmene på nytt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Og hvordan kan man formatere en partisjon uten at mappene forsvinner i heletatt? Nei, det kan man nok ikke. Hverken med FAT, NTFS eller noe annet kjent filsystem. En formatering stryker ut hele det gamle filsystemet, per definisjon. Det kan se ut som du mener du har opplevd noe annet, men du bør nok heller se litt nøyere på hva du egentlig har gjort. Det skyldes i alle fall ikke noe "lureri" i NTFS. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 For det første så var det snakk om at han skulle formatere harddisken. Da blir ntfs partisjonen resatt. Hvis man kan dette like godt som du, så faller hele vitsen med formatering bort for du fixer vel saker og ting alikevel. Men da kan du vel si meg hvorfor Windows XP ikke spør etter lisensCD, og hvofor interface i forhold til administrator og bruker er forandret ved annengangs installasjon (etter en formatering)?? Og hvorfor det dukker opp mapper til den tidligere brukeren under Documents and Settings? Og hvordan kan man formatere en partisjon uten at mappene forsvinner i heletatt? Som sagt før så bruker jeg Fat32 og slipper overraskelser. Øhh... fordi den leser ut den informasjonen før den legger inn winXP oppå den gamle. Har du prøvd å starte installen av Win, slette C: partisjonen, restarte installen, lage C: på nytt og så installe. Da blir det nok promting av cdkey. Det er jo ingen forskjell på NTFS og FAT når det gjelder disse tingene. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis man kan dette like godt som du, så faller hele vitsen med formatering bort for du fixer vel saker og ting alikevel. Men da kan du vel si meg hvorfor Windows XP ikke spør etter lisensCD, og hvofor interface i forhold til administrator og bruker er forandret ved annengangs installasjon (etter en formatering)?? Og hvorfor det dukker opp mapper til den tidligere brukeren under Documents and Settings? Og hvordan kan man formatere en partisjon uten at mappene forsvinner i heletatt? Som sagt før så bruker jeg Fat32 og slipper overraskelser. Jeg ser ikke poenget med å reinstallere Windows'en for dette tilfellet. Det som trådstarter kan gjøre er å fjerne brukerkontoen sin (og tilhørende mapper under Mine Dokumenter). Vil han fjerne alle spor etter seg, så er jo total reformatering og reinstallasjon det lureste og absolutt det sikreste. Men en enklere måte er jo slette alt av dokumenter, o.l. som han ikke vil at faren skal se og deretter kjøre sysprep programmet (ligger på Windows XP cd'en under Support\Tools\deploy.cab\sysprep.exe). Da vil han resette brukerinnstillingene og andre innstillinger slik at maskinen tror den er "levert rett ifra fabrikken". Og så til spørsmålene dine. Nå bruker jeg vel og merke enterprise (Select) versjonene av Windows og Office, slik at jeg slipper dette med aktivering av produktene, derfor får jeg ikke opp spørsmål om lisenscd. Hmm, grensesnittet er forandret. Kan det være at sysprep aktivert første gang du pakker opp maskinen din ifra esken. Har du formatert disken? Har du nemlig det så vet ikke installasjonsprogrammet om at det er en annen gangs innstallasjon. Men dersom du installerer Windows XP opp på en annen Windows XP så kan det kanskje tenkes at noe slikt kan skje, men jeg har aldri prøvd det på xp. Siden hovedpoeng mitt med en reinstallering er å begynne på nytt igjen. At det dukker opp tidligere brukere under document and settings, skyldes at du ikke har formatert harddisken/partisjonen eller ikke slettet disse før du reinstallerte windows xp oppå en eksisterende installasjon. Nå regner jeg med at du ikke har flyttet Documents and settings til en annen partisjon eller at du har meldt deg opp i et AD domene med en group policy som sørger for at en kopi av Documents and settings området befinner seg på en server. Hvordan formatere en partisjon uten at mappene forsvinner? Det er jo hele poenget med en formatering at alt og absolutt alt forsvinner. Ellers så kan jo du bare slette mappene og de filene som du ikke vil ha lengre, og kalle det en "liksom formatering". Kan du forteller meg hvordan Fat32 gjør at du slipper overraskelser, som blant annet å formatere en partisjon uten at mappene forsvinner? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hei. Jeg har solgt min gamle pc til min far. Det som er litt dumt, er at jeg for ikke lenge siden formaterte maskinen og hadde håpet å sleppe dette nå.. Det tar jo så himla lang tid å legge inn alt igjen etterpå.. Så det jeg lurer på er om det på en enkel måte går å forandre navnet som kommer opp i Windows.. Jeg kjører på WinXp Pro. Hilsen Tullegutt Enkleste måten er å kjøre sysprep programmet (ligger på Windows XP cd'en under Support\Tools\deploy.cab\sysprep.exe Mer om dette på Microsoft sin Sysprep side Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 For å være sikker, kan man jo bare fjerne alle partisjoner helt (etter at man har tatt backup av nødvendige filer selvsagt). Kan f.eks. bruke Fdisk til en sånn jobb, og så lage nye partisjoner underveis i installasjonen av XP. Lenke til kommentar
mozz Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 For å være sikker, kan man jo bare fjerne alle partisjoner helt (etter at man har tatt backup av nødvendige filer selvsagt). Kan f.eks. bruke Fdisk til en sånn jobb, og så lage nye partisjoner underveis i installasjonen av XP. Det er lite nødvendig å bruke noe som helst annet enn XP cd'en siden du kan slette, opprette og formatere partisjoner akkurat så mye du vil under installasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå