Tullegutt Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei. Jeg har solgt min gamle pc til min far. Det som er litt dumt, er at jeg for ikke lenge siden formaterte maskinen og hadde håpet å sleppe dette nå.. Det tar jo så himla lang tid å legge inn alt igjen etterpå.. Så det jeg lurer på er om det på en enkel måte går å forandre navnet som kommer opp i Windows.. Jeg kjører på WinXp Pro. Hilsen Tullegutt Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 skjønte ikke helt hva du mente? hvis du har solgt pcen din med hardisken er jo ikke dataen(filene) fra den hardisken i din nye pc! Godt mulig jeg misforsto helt her nå.. hehe Lenke til kommentar
Tullegutt Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Nei jeg har solgt maskinen min med HDD. Jeg har kjøpt meg en helt ny komplett pc. Så alle mapper kommer jo med mitt navn. Det samme gjelder jo administrator. Hver gang jeg starter f.eks Word eller lignende programmer kommer jo mitt navn opp.. Jeg skulle fått fjernet mitt navn fra maskinen helt.. Dette er litt vanskelig å forklare.. Men jeg håper du skjønte det litt bedre nå.. Hilsen Tullegutt Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei Tullegutt. Dersom pappa'en din vil ha sitt navn på alle dialogbokser o.l. bør du vel lage en bruker med hans egen profil via admin-brukeren. Når han da logger seg på PC-en vil vel all software være "licensed to "pappa""? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei Tullegutt. Dersom pappa'en din vil ha sitt navn på alle dialogbokser o.l. bør du vel lage en bruker med hans egen profil via admin-brukeren. Når han da logger seg på PC-en vil vel all software være "licensed to "pappa""? Kan funke det ja. Husk å sett han som admin da Du kan evt. også søke etter navnet ditt i regedit og bytte alle oppføringer med hans navn. Men det funker nok ikke for alle program, og standard i windows vil fortsatt være ditt navn. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 holder det med å bytte navnt på bruker (under kontrollpanel) ? Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Ville satsa på at XP fikser bruker-informasjonen via login... Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg ville bare formatert hvis det var mulig jeg.. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Du får ikke fjernet navnet ditt helt. Men du kan gå til Kontrollpanel/Brukerkontoer og opprette en konto i din fars navn og gi han ADM-rettigheter der. Så kan du laste ned et lite program fra Microsoft som heter TweakUI.exe Som du kan laste ned herfra. Ved hjelp av dette programmet han du hekte av Admimistator. Lykke til Lenke til kommentar
jan.ata Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 ville brukt den tiden det tar og formatert og lagt inn alt på nytt jeg. Lenke til kommentar
Snap-A Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 På den tida du har brukt til å stuke med dette på forumet kunne du glatt legge inn xp på maskin. Tar ikke så fryktelig lang tid. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 jeg skjønner hva du mener, du må nok reinstallere alt, fordi all info om brukeren ble lagt inn første gang da du installert xp office osv Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Søk på navnet i regedit, og så forandrer du. Tar 1/2 minutt. Kan da ikke være verre enn det. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 ville brukt den tiden det tar og formatert og lagt inn alt på nytt jeg. På den tida du har brukt til å stuke med dette på forumet kunne du glatt legge inn xp på maskin. Tar ikke så fryktelig lang tid. jeg skjønner hva du mener, du må nok reinstallere alt, fordi all info om brukeren ble lagt inn første gang da du installert xp office osv Og hvis han har brukt NTFS filsystem? Lenke til kommentar
mozz Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 ville brukt den tiden det tar og formatert og lagt inn alt på nytt jeg. På den tida du har brukt til å stuke med dette på forumet kunne du glatt legge inn xp på maskin. Tar ikke så fryktelig lang tid. jeg skjønner hva du mener, du må nok reinstallere alt, fordi all info om brukeren ble lagt inn første gang da du installert xp office osv Og hvis han har brukt NTFS filsystem? og poenget ditt er? Spiller vel ingen trille om han har NTFS vel, han kan formatere så mye han vil uansett. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 og poenget ditt er? Spiller vel ingen trille om han har NTFS vel, han kan formatere så mye han vil uansett. Hehe.. der er "noe" som ikke forsvinner under ntfs..det vet du vel? Lenke til kommentar
StoreLars Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Man kan vel bare endre navnet i registreret til Windows? Vet ikke helt hvor men du kan kansje lete litt, men vær forsiktig så du ikke endrer / sletter noe. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hehe.. der er "noe" som ikke forsvinner under ntfs..det vet du vel? Seriøst? Hva er det? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hehe.. der er "noe" som ikke forsvinner under ntfs..det vet du vel? Seriøst? Hva er det? NTFS er et filsystem som er bygget for sikkerhet... og hvis man skal forandre noe, nesten det samme hva det er, så får man problemer. Og her får man ikke snuse rundt i mappene til andre sånn uten videre Jeg også liker å formatere C: hvis jeg krasjer, og legger opp til det, ma ved å kjøre FAT32, og jevnlig kopiere favoritter o.s.v. Hvordan NTFS er bygget opp og hvordan denne sikkerheten fugerer er et større emne, og der er ikke "ting og tang bare bare". God jul Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 For det første så var det snakk om at han skulle formatere harddisken. Da blir ntfs partisjonen resatt. I tillegg så svarte du ikke på hva det er som ikke forsvinner under formatering av ntfs partisjoner. Sikkert fordi det forsvinner i samme grad som når du formaterer en fat32 partisjon. Det du ga svar på er den innebygde sikkerheten i ntfs. Du vil få "sikkerhetsproblemer" på andre ntfs partisjoner i NT/XP dersom du har satt dette i drift (altså fjernet everyone rettighetene) og reinstallert totalt OS'et. Har du kommet i dette uføret kan du derimot ta over kontrollen etterpå, ved hjelp av "take ownership" kommandoen, på de partisjoner/mapper som har har problemer. Dette går fint, siden du sitter lokalt på pc'en, altså ikke via nettverk, og du har administrator-rettigheter. PS. Dersom du har kryptert filene i en mappe, og reinstallert os'et totalt, kan du avskrive det som ligger i disse mappene. Vel og merke dersom du ikke har vært smart nok i utgangspunktet og tatt backup av nødvendige data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå