Gå til innhold

Accenture forplikter seg til full kjønnsbalanse – like mange kvinner som menn

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener vel at det er den som er mest kvalifisert som burde får jobben, ikke basert på hva kjønn en har. Kanskje vi må kvotere inn de som definerer seg som intetkjønn også? Kan blir interessante diskusjoner rundt styrebord over det ganske land :)

Det blir like mye diskriminering om en velger kvinner fremfor menn, som det at en velger menn fremfor kvinner. OL eller LO; like galt hvordan en enn snur og venner på det...

Lenke til kommentar

"Damene liker ikke at de blir kvotert inn derfor har vi bestemt å kalle det kjønnsbalanse."

Mhmm.. samme som da så mange klaget over "veiavgift" som gikk til alt annet at de kalte det heller for "Årsavgift", endre navn og vips er det ikke ett problem lenger :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du får prøve samm i typiske kvinne dominerte bransjer at men må kvoters inn og See om det går...

Menn kvotes inn i omsorgsyrker. For å redusere intriger og bedre arbeidsmiljøet.

Lenke til kommentar

Er vell ikke ulovlig så lenge det kun rammer menn?

Når det kommer til lønn så er faktisk "positiv diskriminering" ikke en ting.

Nei og det er skremmende at det er aksept for det men ikke andre veien.

Det er nok bare i din lille boble det ikke er aksept for det. Det finnes "mannekvotering" i flere yrker

Lenke til kommentar

I slike store konsern er det ekstremt mange jobber som gjøres som er overflødige. Slike bedrifter kan derfor gjøre sånt, da de har interesse av godt renommé. Dessuten går norsk næringsliv veldig bra for tiden, bank- og forsikringsbransjen er også tilsvarende.

Inntrykket mitt er at det er for å sikre gode rollemodeller for kvinner. Har vanskelig for å skjønne noe annet.

Lenke til kommentar

I slike store konsern er det ekstremt mange jobber som gjøres som er overflødige. Slike bedrifter kan derfor gjøre sånt, da de har interesse av godt renommé. Dessuten går norsk næringsliv veldig bra for tiden, bank- og forsikringsbransjen er også tilsvarende.

Inntrykket mitt er at det er for å sikre gode rollemodeller for kvinner. Har vanskelig for å skjønne noe annet.

Lurer på hva du mener er overflødige jobber. Prosjektledere, testere, UX, designere, etc? 

Lenke til kommentar

Lurer på hva du mener er overflødige jobber. Prosjektledere, testere, UX, designere, etc? 

"Overflødige jobber" er kundebehandling, HR og lignende.

Høres ikke så IT-spesifikt ut.  Tror du at damer kun jobber med HR og kundebehandling, tror jeg du bør besøke en bedrift.

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Poenget mitt er at for å få full likestilling i bedrifter der fokuset ligger på utdanninger som ikke har full kjønnsfordeling, så er man inntil videre avhengig å fylle opp med kvinner på de sosiale arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Poenget mitt er at for å få full likestilling i bedrifter der fokuset ligger på utdanninger som ikke har full kjønnsfordeling, så er man inntil videre avhengig å fylle opp med kvinner på de sosiale arbeidsoppgavene.

Jeg skjønner hva du mener dersom det kun jobbet utviklere i Accenture, men det gjør det jo ikke. Finnes mye å hente bl.a. i de rollene jeg nevnte over.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke kjennskap til Accenture spesifikt, men jeg vet om lignende konsern som har ansatt studenter innen både idrettsvitenskap og journalistikk som sommervikarer. Har dermed fått inntrykk av at det er en del arbeidsoppgaver i næringslivet der fokuset ikke nødvendigvis ligger på den formelle utdannelsen. Da har man med en gang mange flere å velge mellom og da er det ikke så vanskelig å finne en god kandidat som også er kvinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...