Gå til innhold

Accenture forplikter seg til full kjønnsbalanse – like mange kvinner som menn

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I det øyeblikket man velger en kvinne over en mann som er like godt kvalifisert med bakgrunn i overordnet mål, så har man i praksis drevet med kvotering. Jeg ser ikke problemet med å ønske en 50/50 fordeling av kvinner og menn på arbeidsplassen, men jeg liker også å kalle en spade for en spade.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Logisk sett ser jeg ikke hvordan man kan komme til 50/50 fordeling i hele bransjen, men Accenture kan helt sikkert komme dit hvis de prioriterer dette.

Hvis alle prioriterer en slik fordeling og det er slik at kvinner ikke vil jobbe i bransjen like mye som menn, så vil det nødvendigvis bli en prioritering mellom å få de beste hodene og å få kjønnsbalanse.

Men for "early movers" burde ikke dette være et problem da de kan tiltrekke seg kvinner - da på bekostning av andre deler av markedet hvor kjønnsbalansen blir dårligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva skjer den dagen de ikke får nok kvinner til å søke eller som er gode nok?

De tar jo sikkert bare å hyrer noen helt vilkårlig, men det er egentlig morsomt å se på at slike ting tvinges igjennom i likestillingens navn.

Ikke rart ting er som de er.

Endret av meg0709
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"forplikter vi oss til å skape et inkluderende arbeidsliv hvor alle, uavhengig av kjønn, har like muligheter"

Selvmotsigende pisspreik. Hvis de forplikter seg til å ha 50% kvinner så vil det si at de MÅ ansette 50% kvinner noe som tilsier at de ikke velger ut ifra de beste kandidatene. Folk som fremmer kjønnskvotering er ikke særlig logiske etter min mening.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Eller så gjør man som en tidligere arbeidsgiver av meg, har menn som gjør selve jobben og ansetter bare kvinner i alle stillinger som utfører støttefunksjoner internt :p

Redigert:

Noe jeg savner i diskusjonen er også likestilling i enkeltavdelinger i bedriften, om man er ett techfirma med 50% kvinneandel men alle kvinnene jobber i salg og markedsføring, og alle teknikere er menn...er man da egentlig noe lengre?

Endret av Civilix
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmmm

hvordan er kjønnsbalansen blant aktuelle kandidater? 

Og Accenture skal fortsatt ha de beste kandidatene?

Nå forteller media og bransjen oss at IT har sterk ubalanse innen kjønnsfordelingen. Så her høres det ut som om Accenture er ute å begrenser utvalget av kandidater til stillinger hos de  :-)

Virker som om det er et par selvmotsigelser ute å går i det Accenture sier hvis jeg forstår de riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Viss man antar at kjønnsbalansen i industrien er helt likt fordelt og at man derfor kan ansette like mange kvinner som menn, vil det allikevel være snakk om kjønnskvotering om man vil oppnå 50% innen 2025, med mindre store deler av de allerede ansatte mennene slutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De blir i hvert fall ikke like attraktive for begge kjønn etter dette.

- Kvinner vil føle at det er vaginaen som har skaffet de jobb, ikke kunnskapene og erfaringene - nedverdigende.

- Menn vil føle at de blir nedprioritert til tross for å ha gode kunnskaper og erfaringer - nedverdigende.

• Liker 6
Lenke til kommentar

De blir i hvert fall ikke like attraktive for begge kjønn etter dette.

- Kvinner vil føle at det er vaginaen som har skaffet de jobb, ikke kunnskapene og erfaringene - nedverdigende.

- Menn vil føle at de blir nedprioritert til tross for å ha gode kunnskaper og erfaringer - nedverdigende.

Punkt 2 er kanskje en risiko - at menn føler seg diskriminert, men den risikoen vil de ta.

Punkt 1 kan Accenture fint unngå. De kan ha samme krav til kunnskap på flere måter.

- De kan være bedre til å rekruttere

- De kan gi kvinner bedre lønn eller vilkår. Ansetter man den beste gitt ulike lønnsbetingelser forsvinner problemet lett.

- De kan slutte å jakte på de aller beste hodene ved å sette lavere makslønn (hvis man tror hypotesen om at menn har større spredning i kunnskapsnivå enn kvinner).

- De kan justere frynsegoder slik at de statistisk sett er vesentlig mer ønsket av kvinner enn menn.

- Accenture har slike ting som "call-center" o.l. som forretningsområde. Dette er muligens kvinnedominerte yrker, så de kan skaffe 50/50-fordeling ved å ofre statistikken som viser lik lønn mellom kjønn.

Det er helt sikkert mulig å nå dette målet uten å gå på akkord med prinsippet om at den beste skal bli ansatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Må jo gjøre sånne ting når man skal innynde seg hos offentlig sektor og få deres kontrakter.

Lenke til kommentar

Forstår at det kan være eit ønske om å ha slik fordeling, men det er mange feller å gå i.

Kvotering kan gjere at dei mister dei beste kandidatane, tilsvarande blir det dersom dei skal tiltrekke seg kvinner ved å tilby andre lønns og ansettelsesforhold enn menn får.

Sjølv om dei får tak i kjempeflinke damer som får god og fortjent lønn, så er det vanskelig å unngå at folk berre antek at damene er kvotert inn.

Ellers så er eg enig i at ei slik målsetting er litt meiningslaus om ein kun ser på heile virksomheita og ikkje kvar avdeling. For då er ein tilbake til å opprettholde kvinneyrker ved at det er flest damer i resepsjonar og kundebehandling, og flest menn i dei tekniske stillingane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...