Gå til innhold

Påbeope seg "innvandrerbakgrunn" ifm, offentlig stilling

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med å påberope seg innvandrerbakgrunn ifm. søknad på jobb i offentlig sektor? Når man søker gjennom internettbaser for søknadsregistrering har alle de ulike databasene alternativ for å huke av for om man påberoper seg innvandrerbakgrunn, i så fall på hvilket grunnlag. Enhver offentlig arbeidsgiver er pålagt å innkalle til intervju i hvert fall EN kandidat med innvandrerbakgrunn.

Jeg har lenge slitt med å få studierelevant jobb, men har alltid sagt til meg selv at jeg ikke ønsker å påberope meg innvandrerbakgrunn i noen som helst sammenheng for å bli "kvotert" inn til noe. Jeg har stolt på at mine relativt gode karakterer og ulik arbeidserfaring - både studierelevant og utenomstudiers erfaring - vil ta meg dit jeg ønsker å være. Men nå er jeg altså uten jobb og så desperat at jeg vurderer å faktisk påberope meg innvandrerbakgrunn. Jeg søker uttallige stillinger i både offentlig og privat sektor, men blir aldri innkalt til intervju engang, så jeg tenker at dersom de offentlige arbeidsgiverne faktisk følger denne regelen om innkalling av minst EN kandidat med innvandrerbakgrunn, så har jeg i hvert fall littegranne større sjanse for å bli kalt inn til intervju... Så får jeg svelge stoltheten og innrømme at kvalifikasjoner ikke tar meg dit jeg ønsker å være på nåværende tidspunkt...

Jeg har flere spørsmål i forbindelse med dette, og setter pris på alle innspill, råd, tips, erfaringer, etc. Min "innvandrerbakgrunn" kommer av at jeg har foreldre som innvandret fra et asiatisk land. Mine besteforeldre innvandret også, men det var ETTER at mine foreldre var født i hjemmelandet, og begge foreldrene mine kom til Norge lenge etter at mine besteforeldre hadde bodd her i landet. Jeg oppfyller således bakgrunnskravet for å påberope seg innvandrerbakgrunn.

1)

Har dere noen erfaringer med å påberope seg slik innvandrerbakgrunn, og hvordan gikk det?

2)

Er du arbeidsgiver i offentlig sektor/Har erfaring med offentlig rekrutering der søkere benytter seg av muligheten til å huke av for innvandrerbakgrunn? I så fall; praktiserer dere virkelig dette, eller faller dett i bakgrunnen/dere bryr dere ikke?

3)

Ser arbeidsgivere ned på kandidater som påberoper seg slik innvandrerbakgrunn? Og er dette et tema under jobbintervjuer?

Jeg takker så mye igjen for deres hjelp!

Er virkelig desperat nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver offentlig arbeidsgiver er pålagt å innkalle til intervju i hvert fall EN kandidat med innvandrerbakgrunn.

Noe så dumt. Det er å gi urettferdige fordeler, samma som de kjønnskvoteringsgreiene. Gir ikke mening da en arbeidsgiver bør fokusere på CV'en som er sendt.

Jeg ville bare ha merket innvandrerbakgrunn. Arbeidsmarkedet er kynisk til en viss grad og det er garantert folk med mindre innvandrerbakgrunn enn deg som har gjort det. Ikke noe å tenke på engang :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver offentlig arbeidsgiver er pålagt å innkalle til intervju i hvert fall EN kandidat med innvandrerbakgrunn.

Noe så dumt. Det er å gi urettferdige fordeler, samma som de kjønnskvoteringsgreiene. Gir ikke mening da en arbeidsgiver bør fokusere på CV'en som er sendt.

Jeg ville bare ha merket innvandrerbakgrunn. Arbeidsmarkedet er kynisk til en viss grad og det er garantert folk med mindre innvandrerbakgrunn enn deg som har gjort det. Ikke noe å tenke på engang :)

har de samme regler for andre kvoterings ting , som de må kalle in minst 1 dame , 1 handikapet , en med alternativ seksualitet osv, det blir for teit med krav om og måtte kalle inn kandidater bare for og oppfylle en kvote om disse ikke er de beste kandidatene til jobben.

det er vell normalt og kalle inn 2-3 personer til intervju , da blir det vel en dame , en innvandrer og 50/50 på en av de andre kvote båsene? og blir det plass til normale kandidater da?

:hmm: 

Lenke til kommentar

Kilde?

Det stemmer at det ikkje er lov å diskriminere, og ein del av det å unngå diskriminering er å feks oppfordre kvinner til å søke jobb i mannsdominerte yrker.

Med tanke på minoriteter så vil det kun få betydning dersom valget står mellom to ellers like kandidatar der eine er etnisk norsk slik som resten av arbeidsstokken og den andre har ein meir allsidig bakgrunn.

Lenke til kommentar

Hehe, ja... Det står at man bare skal kalle inn dersom kandidaten ellers er kvalifisert til stillingen, dvs. at man lemper ikke noe på kravene for innvandrere...

Tusen takk for ditt innspill! Jeg tror jeg går for det - jeg er virkelig desperat!

Du gir det selv selvsagt alle fordelene du kan. Det finnes ingenting som heter "å svelge stoltheten".

Hehe, takk for det! Jeg er nok bare en "overthinker"... Jeg kommer til å huke av for innvandrerbakgrunn heretter :)

har de samme regler for andre kvoterings ting , som de må kalle in minst 1 dame , 1 handikapet , en med alternativ seksualitet osv, det blir for teit med krav om og måtte kalle inn kandidater bare for og oppfylle en kvote om disse ikke er de beste kandidatene til jobben.

det er vell normalt og kalle inn 2-3 personer til intervju , da blir det vel en dame , en innvandrer og 50/50 på en av de andre kvote båsene? og blir det plass til normale kandidater da?

:hmm: 

Takk for ditt innspill! Har et spørsmål til deg vedr. "...om disse ikke er de beste kandidatene til jobben". Nå er jo kravet slik at den innvandreren som innkalles til intervju skal være kvalifisert til stillingen. Men er det slik at selv om man er kvalifisert til stillingen sett ihht kravene i annonsen, men at noen "ikke-innvandrere" har lengre erfaring enn deg; så er det slik at du likevel kan bli kalt inn fordi du objektivt sett oppfyller kravene? Er det slik det praktiseres? Altså at innvandreren - uten innvandrerkravet - ikke ville bli kalt inn til intervju pga. mindre erfaring, men fordi man har innvandrerkravet, så vil vedkommende likevel bli kalt inn til tross for at han har mindre erfaring fordi vedkommende i og for seg oppfyller stillingskravene? Forvirrende spørsmål, men mulig du skjønte spørsmålet likevel...?

Kilde?

Det stemmer at det ikkje er lov å diskriminere, og ein del av det å unngå diskriminering er å feks oppfordre kvinner til å søke jobb i mannsdominerte yrker.

Med tanke på minoriteter så vil det kun få betydning dersom valget står mellom to ellers like kandidatar der eine er etnisk norsk slik som resten av arbeidsstokken og den andre har ein meir allsidig bakgrunn.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/Statlig-arbeidsgiverpolitikk/arbeidsgiverpolitikk/inkludering-og-mangfold-i-staten/mangfoldsrekruttering-i-staten/id2344564/

"Det er krav til statlige virksomheter å kalle inn minst en søker med innvandrerbakgrunn til intervju for hver stilling som utlyses. Forutsetningen er at søkeren er kvalifisert for stillingen."

Takker igjen for alles råd og innspill!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ser arbeidsgivere ned på kandidater som påberoper seg slik innvandrerbakgrunn? Og er dette et tema under jobbintervjuer?

Jeg er ikke arbeidsgiver, men har deltatt i ansettelsesprosesser på min arbeidsplass, bla. det å gjennomgå søknader og gjennomføre intervjuer.

Det er vanskelig/umulig å si noe om hvordan arbeidsgivere generelt ser på dette fordi det er folk vi snakker om. Selvsagt kan du treffe på typen som ser ned på folk av slike grunner, og også typen som gjøre et stort nummer ut av det under et intervju. Men sjansen er allikevel større for at det ikke vil bli gjort til noe negativt. Det er faktisk gode grunner til at man ønsker mangfold på en arbeidsplass, og det er ikke utelukkende fordi det er "politisk korrekt".

Personlig har jeg fått tilnærmet samtlige jobber jeg har søkt på etter at jeg ble ferdigutdannet. Dette handler dels om gode resultater (men ikke noe ekstraordinært) fra studiet, gode referanser og en CV uten huller, og dels at jeg har opparbeidet meg en erfaring som er attraktiv innenfor det jeg jobber med. Men jeg er også ganske overbevist om at hovedgrunnen er at jeg er mann i et kvinnedominert yrke. Og det er helt greit, spør du meg, fordi det trengs flere menn i mitt yrke. Akkurat som det trengs folk med annen-etnisk bakgrunn på "blendahvite" arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke arbeidsgiver, men har deltatt i ansettelsesprosesser på min arbeidsplass, bla. det å gjennomgå søknader og gjennomføre intervjuer.

Det er vanskelig/umulig å si noe om hvordan arbeidsgivere generelt ser på dette fordi det er folk vi snakker om. Selvsagt kan du treffe på typen som ser ned på folk av slike grunner, og også typen som gjøre et stort nummer ut av det under et intervju. Men sjansen er allikevel større for at det ikke vil bli gjort til noe negativt. Det er faktisk gode grunner til at man ønsker mangfold på en arbeidsplass, og det er ikke utelukkende fordi det er "politisk korrekt".

Personlig har jeg fått tilnærmet samtlige jobber jeg har søkt på etter at jeg ble ferdigutdannet. Dette handler dels om gode resultater (men ikke noe ekstraordinært) fra studiet, gode referanser og en CV uten huller, og dels at jeg har opparbeidet meg en erfaring som er attraktiv innenfor det jeg jobber med. Men jeg er også ganske overbevist om at hovedgrunnen er at jeg er mann i et kvinnedominert yrke. Og det er helt greit, spør du meg, fordi det trengs flere menn i mitt yrke. Akkurat som det trengs folk med annen-etnisk bakgrunn på "blendahvite" arbeidsplasser.

Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...