Gå til innhold

Er jeg venstreekstrem?

Anbefalte innlegg

Et uttrykk som går igjen her

Jeg baserer argumentene mine på det jeg får vite på følgende:

Fakta

Effekt av vedtaker

Økonomi (som igjen er matematikk)

Når jeg skal finne frem egne meninger lytter jeg til:

Forskere

Spesialister

Upartiske medier

Ting som jeg driter i:

Populistiske hersketeknikker

Populistisk propaganda

Politikere som får penger av bedrifter for å føre en politikk

Prinsipper

At dette ekskluderer FRP, republikanerne (og i 90% grad demokratene) og andre som spiller på følelser gjør at jeg i dagens samfunn ender til venstre i Norge. Jeg bytter naturligvis side  jeg blir uenig.

Hvilken merkelapp fortjener jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)

Det finnes intelligente mennesker på begge sider av det politiske spekteret som tilstreber å basere meningene sine på strengt rasjonelt og pragmatisk grunnlag, men ender med helt forskjellige konklusjoner. Det viktigste for hvor du ligger politisk er verdisynene dine som ligger i bunn, det er de du tolker argumenter og kunnskap i lys av. Det skriver du ingenting om, i hvert fall ikke eksplisitt ... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fakta

Effekt av vedtaker

Forskere

Spesialister

Dette ovenfor her gjelder jo også samtlige parti på stortinget. Forskjellene er i grunn hovedsakelig på to ting:

1. Verdier.

2. Økonomi. Økonomi er ikke matematikk, det er i stor grad antakelser, psykologi osv. De ulike sidene i norsk politikk er ikke enige om hva som er best for økonomien (mer eller mindre innblanding fra staten grovt sett).

Du sier ingenting om hva du mener om disse to tingene, så jeg kunne likegreit gjettet at du var på høyresiden basert på hva du har skrevet.

Lenke til kommentar

Fakta

Effekt av vedtaker

Forskere

Spesialister

Dette ovenfor her gjelder jo også samtlige parti på stortinget. Forskjellene er i grunn hovedsakelig på to ting:

1. Verdier.

2. Økonomi. Økonomi er ikke matematikk, det er i stor grad antakelser, psykologi osv. De ulike sidene i norsk politikk er ikke enige om hva som er best for økonomien (mer eller mindre innblanding fra staten grovt sett).

Du sier ingenting om hva du mener om disse to tingene, så jeg kunne likegreit gjettet at du var på høyresiden basert på hva du har skrevet.

Verdier er følelser som jeg ikke er så opptatt av.

2: Det er matematikk at gir du skattelette til mennesker som investerer globalt IFT folk som bruker penger nasjonalt kan man ikke påstå at det er for Norsk økonomi man gjør det som et eksempel.

Lenke til kommentar

Wannabe intelligent, ettersom du opprettet denne tråden.

Har ALDRI hevda jeg er intelligent. Å skaffe info fra spesialister på hvert område vise at jeg ikke er best i alt.

Lenke til kommentar

Fakta

Effekt av vedtaker

Forskere

Spesialister

1. Verdier.

Poenget hans er jo (som rett et) at begrepet "venstreekstrem" er ekstremt(!) overbrukt av endel debattanter i forumet.

AtW

Lenke til kommentar

Å anta at høyresiden fører og stemmer frem politikken sin slik de gjør fordi de får penger av bedrifter, blir vel litt som å anta at folk stemmer på venstresiden fordi de er snyltere på staten og ønsker at de skal få mer penger fra de som arbeider og forsørger dem.

Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fakta

Effekt av vedtaker

Forskere

Spesialister

Upartiske medier

Ting som jeg driter i:

Populistiske hersketeknikker

Populistisk propaganda

Politikere som får penger av bedrifter for å føre en politikk

Prinsipper

At dette ekskluderer FRP, republikanerne (og i 90% grad demokratene) og andre som spiller på følelser gjør at jeg i dagens samfunn ender til venstre i Norge. Jeg bytter naturligvis side  jeg blir uenig.

Du er vel midt på tenker jeg.

Du er opptatt av fakta og forskning noe venstresiden driter i da de baserer politikken sin på følelser. Men du driter også i populisme noe høyresiden spiller på.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Å anta at høyresiden fører og stemmer frem politikken sin slik de gjør fordi de får penger av bedrifter, blir vel litt som å anta at folk stemmer på venstresiden fordi de er snyltere på staten og ønsker at de skal få mer penger fra de som arbeider og forsørger dem.

I USA er det sånn. FRP har kopiert hersketeknikkene fordi de virker. Uten at de tjener på det selv.

Lenke til kommentar

Du er opptatt av fakta og forskning noe venstresiden driter i da de baserer politikken sin på følelser. Men du driter også i populisme noe høyresiden spiller på.

Kan du gi eksempler på forskningsresultater de moderate venste driter i? Liker sånt

Lenke til kommentar

Klarer du å stemme på et parti uten å ha noen verdier?

2: Det er matematikk at gir du skattelette til mennesker som investerer globalt IFT folk som bruker penger nasjonalt kan man ikke påstå at det er for Norsk økonomi man gjør det som et eksempel.

Jepp. Men det er ikke matematikk å vite om 1 krone til eldreomsorg er bedre enn 1 krone til sykehus. Det er heller ikke noen matematisk fasit på ideell beskatning.

Poenget hans er jo (som rett et) at begrepet "venstreekstrem" er ekstremt(!) overbrukt av endel debattanter i forumet.

Okey, det var ikke jeg klar over. Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Jeg stemmer mer til høyre selv om jeg har "snyltet" på staten tidligere. Den gyldne middelvei og objektivitet er en bra ting :)

Lenke til kommentar

Klarer du å stemme på et parti uten å ha noen verdier?

Jepp. Men det er ikke matematikk å vite om 1 krone til eldreomsorg er bedre enn 1 krone til sykehus. Det er heller ikke noen matematisk fasit på ideell beskatning.

Okey, det var ikke jeg klar over.

Tenkte mer på skattepolitikk som jeg ikke fikk frem.

Lenke til kommentar

Kan du gi eksempler på forskningsresultater de moderate venste driter i? Liker sånt

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2013/04/Taper-4.1-mill.-for-hver-ikke-vestlig-innvandrer

Lenke til kommentar

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2013/04/Taper-4.1-mill.-for-hver-ikke-vestlig-innvandrer

Hehe, innvandringspolitikk er ikke hovedsakelig et pengespørsmål, men et verdispørsmål.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, innvandringspolitikk er ikke hovedsakelig et pengespørsmål, men et verdispørsmål.

Historisk og sannheten i de fleste land er at det gir vedrivekst. Men nå som jobber forsvinner og vil forsvinne i enormt tempo kan dette være unntaket.

Interessant diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...