AnonymDiskusjon Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Hallo, Falt på isen for ca 5 år siden og har siden den tid ikke hatt så godt i det kneet på venstre side. Det er spesielt hvis jeg sitter i ro, at jeg må bevege kneet fordi det begynner å bli ubehagelig. Men ingen smerter til vanlig. Men siste ukene har det begynte å være smerter i kneet til vanlig. Om natten er det verst, jeg må bevege meg støtt fordi det er vondt/ubehagelig å ha kneet i den stillingen. Det er spesielt hvis jeg bøyer kneet at det er ubehagelig/vondt. Jeg har ikke gjort noe siste tiden som kan forårsake at det nå plutselig gjør vondt i dette kneet. Har tatt MR og blitt utredet hos ortopedisk klinikk, ikke noe funn utover at jeg fikk beskjed om å trene det opp. Jeg har ikke gjort det, men det har ikke vært noe ubehagelig bortsett fra at jeg må bevege på foten etter stillesitting, før nå de siste ukene. Kan det være artrose? Jeg mener det kom etter en lang flytur jeg hadde for noen uker siden. Takk for svar. Anonymous poster hash: d8207...22f Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Selv om du er utredet, har du retten på en fornyet vurdering (second opinion), og fritt behandlingsvalg. Jeg synes du skal ta en ny tur til fastlegen og be om en ny henvisning til en ortopedisk avdeling. Da bør du velge med omhu, siden du bare har rett til 1 (en), fornyet vurdering pr. tilstand. Kanskje din fastlege vet om noen steder som kan være bedre enn ditt lokale sykehus. F.eks dette: https://www.aleris.no/vi-tilbyr/sykehus-medisinske-tjenester/offentlige-avtaler/fritt-sykehusvalg/?gclid=CjwKEAjwvYPKBRCYr5GLgNCJ_jsSJABqwfw7S613DT_WXcnV4GFaFcEhH8kqEJ63kLfg-m5GsQyV-RoCCWLw_wcB Dine plager er imidlertid i samsvar med chondromalacia patellae, eller patellofemoralt smertesyndrom som det heter på norks. Ta en titt på denne linken og se om det stemmer med deg. Ikke se deg blind på årsakene, men se særlig på symptomene. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/kne/patellofemoralt-smertesyndrom/#heading-3 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 MR er ikke bedre enn personen som titter 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 Tusen takk for svar. Høres ut som jeg har det smertesyndromet. Merker lite/ingenting ved aktivitet. Så kanskje det er det? Da går det over av seg selv? Hvis ikke så går jeg til fastlegen over sommeren og spør om henvisning til aleris. Visste ikke det gikk, så takk for det! Fikk fornyet resept på 1g Paracet som jeg tar nå, så tenkte å ta det om natten. ^ Nei du sier noe der 4 3. Anonymous poster hash: d8207...22f Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 (endret) Jeg har samme greia kronisk i begge knær, så lenge jeg er i bevegelse aktivitet så merker jeg ikke så mye, men om jeg står lenge eller legger meg ned for å sove så irriterer det meg så ekstremt at jeg sliter med søvn... Jeg har derimot 45graders vridning i begge skinnbeina som merkelig nok bare gir ubehag når jeg ikke belaster vekt på knærne og anklene.. Eller står statisk i lengere tid.. Kan gå en 5timers fjelltur uten noe ubehag.. 10minutter i senga og jeg sliter med å sove grunnet stikkende smerter... Edit: Jeg fikk også 1G paracet, men det hjelper meg ikke noe... Ubehaget er der, smertene er på sett og vis borte, men jeg føler så mye på hvordan jeg ligger med beina og at det er ubehagelig hele tiden at det er slitsomt... Endret 14. juni 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Da går det over av seg selv? Fikk fornyet resept på 1g Paracet som jeg tar nå, så tenkte å ta det om natten. I stort sett går det over hvis du er under 35 år. Men hvis du er eldre, kan det fort bli kronisk. Det som er greit å vite, er at det overhode ikke er farlig å ha vondt, det er bare "luresmerter". Jeg fikk også 1G paracet, men det hjelper meg ikke noe... Spør legen om dere kan få Vimovo 500/20. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-vimovo-astrazeneca-571549 Gjerne på blåresept da smertetilstanden gjerne varer over 3 måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå