Gå til innhold

Ekstremt få brukere: Vipps og NSB dropper Windows Phone (Ekstra)

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sikker på at ikke Vipps stoler på at klienten er snill og grei, det er nok mer snakk om at man ikke ønsker å bruke pc fordi de kan tas over remote og fordi det gir en elendig kundeopplevelse for de det da vil gjelde. 

Men det primære er nok at man ønsker seg en enkel og grei kundehistorie. "Vipps er betaling på mobil". Da får man også et tydelig skille mellom Vipps (det nye) og nettbank (det gamle). Det er ikke teknologi, men markedsføring. 

Windows på telefon er død, det er bare en liten støyende gruppe som ikke vil godta det. Det gir ingen mening å fortsette å tilby apper til en bitteliten og minkende gruppe brukere - kostnaden ved å ha tre i stedet for to plattformer er altfor stor til det. Særlig når man er så dårlig på IT som DNB :)

Det er vel ingen som skylder på vipps om PCen blir tatt over remote? Skal de slutte å tilby nettbank også, fordi om PCen blir tatt over blir "kundeopplevelsen dårlig"?

Jeg har mer trua på markedsføringsaspektet du er inne på, Vipps er som sagt ikke en superløsning sånn teknisk i mine øyne, men er allikevel populær, så sånn sett har de jo lyktes.

Winphone er dødt ja.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som om litt av kjernen til avgjørelser om å ikke være tilstede på Windows telefoner, kan ha rot i bestillers manglende kunnskap om at det ikke trengs forskjellige utviklerteam/leverandører og utviklingsmiljøer/systemer/språk for hver platform (Andriod, iOS og Windows). Dette kan jeg tenke meg at spesialiserte underleverandører av app'er vet, men bevist arbeider for at ikke skal bli et tema. Slik fremstår kostnaden ovenfor en liten brukergruppe som veldig kostbar, for jobben må gjøres 2 til 3 ganger og tilsier tilsvarende mange ganger kostnadsnivå.

Har en følelse av at det ofte er forskjellige grupper som arbeider med Android og iOS App'er siden det dras frem hvor forskjellige opplevelsene er mellom systemene når app'er omtales i media. Ofte ligger den ene plattformen foran den andre i funksjonalitet, før de jevnes ut over tid. Noe som tyder på at det utvikles "parallelt" uten at det er overveiende mye kommunikasjon og planlegging mellom gruppene som er involvert.

Jeg lurer på om antagelsene mine er riktige, og om det hadde bedret situasjonen for Windows om det var viden kjent, også blant bestiller av app'er, at man kan betjene alle tre nevnte plattformer med opp mot 80 % gjenbruk av kode om app'ene kodes i C# med Xamarin.

Hvis det kan det gjøres i Objective-C (iOS), nyere Swift (iOS), eller Java (Android) - kan det også gjøres med Xamarin. Og resultatet skal være app'er som systemspesifikke med tanke på brukergrensesnitt og ytelse. Egenart i brukergrensesnittene på plattformene, er det som vanligvis krever noe spesifikk kode, og står for de resterende 20 % som ikke kan gjenbrukes i nevnte "best case" tilfelle.

Så jeg lurer litt på om det kan ha en positiv effekt for oss som er veldig fornøyd med opplevelsen på Windows telefoner, å påpeke dette for aktører som DNB, NSB og andre som argumenterer med høye utviklingskostnader mot plattformen siden det er så få brukere/"nytere".

- Og om det bare er jeg som hadde giddet gjøre det ...

Lenke til kommentar

Det kan virke som om litt av kjernen til avgjørelser om å ikke være tilstede på Windows telefoner, kan ha rot i bestillers manglende kunnskap om at det ikke trengs forskjellige utviklerteam/leverandører og utviklingsmiljøer/systemer/språk for hver platform (Andriod, iOS og Windows). Dette kan jeg tenke meg at spesialiserte underleverandører av app'er vet, men bevist arbeider for at ikke skal bli et tema. Slik fremstår kostnaden ovenfor en liten brukergruppe som veldig kostbar, for jobben må gjøres 2 til 3 ganger og tilsier tilsvarende mange ganger kostnadsnivå.

Har en følelse av at det ofte er forskjellige grupper som arbeider med Android og iOS App'er siden det dras frem hvor forskjellige opplevelsene er mellom systemene når app'er omtales i media. Ofte ligger den ene plattformen foran den andre i funksjonalitet, før de jevnes ut over tid. Noe som tyder på at det utvikles "parallelt" uten at det er overveiende mye kommunikasjon og planlegging mellom gruppene som er involvert.

Jeg lurer på om antagelsene mine er riktige, og om det hadde bedret situasjonen for Windows om det var viden kjent, også blant bestiller av app'er, at man kan betjene alle tre nevnte plattformer med opp mot 80 % gjenbruk av kode om app'ene kodes i C# med Xamarin.

Hvis det kan det gjøres i Objective-C (iOS), nyere Swift (iOS), eller Java (Android) - kan det også gjøres med Xamarin. Og resultatet skal være app'er som systemspesifikke med tanke på brukergrensesnitt og ytelse. Egenart i brukergrensesnittene på plattformene, er det som vanligvis krever noe spesifikk kode, og står for de resterende 20 % som ikke kan gjenbrukes i nevnte "best case" tilfelle.

Så jeg lurer litt på om det kan ha en positiv effekt for oss som er veldig fornøyd med opplevelsen på Windows telefoner, å påpeke dette for aktører som DNB, NSB og andre som argumenterer med høye utviklingskostnader mot plattformen siden det er så få brukere/"nytere".

- Og om det bare er jeg som hadde giddet gjøre det ...

Det er ikke "bare" å dytte noe inn i Xamarin også er det gull. 

Jeg jobber hos en kunde nå som har en eller flere mobilapper. Windows har vært oppe til diskusjon flere ganger, men man klarer ikke å forsvare kostnaden når det er så få potensielle brukere.

For øvrig venter jeg i spenning på den dagen apper i dagens forstand forsvinner og alt er web-apper. Å installere et program for hver minste ting man skal gjøre har vært et nødvendig onde i alt for lang tid.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det meste har sine fordeler og ulemper, men generelt skulle man tro at å kunne bruke et sett med teknologier og ha behov for mindre spisset kunnskap vil være veldig interessant fra et økonomisk perspektiv. Og "alt" starter og ender jo der.

At Xamarin har hatt sine utfordringer med prestasjon i starten er kanskje noe som sitter igjen i enkelte tekniske miljøer enda, men app'er som det er snakk om her er svært lite krevende på klientsiden. Det meste er data som behandles og utveksles fra serversiden.

Audun; Har du eksempler på hva du har i tankene med begrensinger ved Xamarin? — Jeg er genuint interessert i å vite, og om de eventuelt er eller blir adressert. Ikke for å hakke ting i biter, selv om du skulle fremstille dem som bare påstander.

Lenke til kommentar

Som du sier: Skal man lage gode apper med Xamarin må man uansett skrive veldig mye av UX-koden native, og apper som Vipps er 90% ux, resten skjer på serveren.  

Man må også forholde seg til Microsoft, som åpenbart ikke klarer å bestemme seg for hva de vil med mobil. Folk (meg inkludert) stoler rett og slett ikke på at teknologier de tar i blir værende over tid.

I tillegg må man også velge bort andre lovende rammeverk som f.eks React Native.

De fleste flinke app-folka driver heller ikke med .Net, de kommer fra websida og kan andre språk. 

Så hvorfor skal man velge Xamarin foran andre plattformer? For å støtte 0.5% av brukerne som snart blir 0%?

Jeg er i ferd med gjøre teknologivalg for en ny app nå, og vi går antakeligvis for React Native. Støtte for Windows har vært nevnt, men bare som en inside-joke på kontoret. "Også må vi ikke glemme WinPhone, hahaha".

Edit: Det er ingenting galt med Xamarin som sådan, det er bare ikke noe åpenbart valg som du fremstiller det. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke et åpenbart valg, men fremstår for meg som et av de fornuftige alternativene til å ha spesialister for Android og iOS. Ref.; ”Jobbe her” siden til Shortcut.

Poenget mitt var nemlig ikke bare å få med de 11.000 brukerne til Vipps (noe jeg ikke anser som et uvesentlig antall) som får foten snart, det er bare en bonus i tillegg til å ”samle krefter” og spare utviklingskostnader på de to selvklare plattformene også.

Da burde man få råd til å ”kaste bort” _litt_ på minoriteten også. Tenk om vi skulle overført den mentaliteten til å ekskludere mennesker med nedsatt funksjonsevner i samfunnet. De er jo ikke så mange i forhold til de friske, og koster samfunnet betydelig – til sammenligning.

Tilsynelatende er React Native et alternativ også, og kanskje like godt eller bedre. Det aner jeg ikke. Min umiddelbare reaksjon på å få ”native code” fra et høynivå skriptspråk streiker mer enn at C# gjør en bedre(?) jobb der. Men, jeg har ingen kunnskap å påstå det.

Mitt inntrykk er at Xamarin Forms bidrar til at den påpekte ”native UI” kodingen er på et minimum, og bare angår spesial-elementer/funksjoner som hvert OS har.

Når jeg tenker på C/C++ og buffer overrun utnyttelse, så føler jeg at sleivsparket om .NET traff feil ræv. Menneskene som lager dritt i .NET, ville gjort det i andre språk også. Det handler egentlig ikke om verktøyene, like lite som et kamera kan ta skylden for alle de dårlige bildene verden må se på.

- Og jeg vil påstå at under lokket til enhver app/nettside er det dritt i større eller mindre grad, ofte forårsaket av at ”money talks”.

Boombay; Der tror jeg verden er delt. Det er mange funksjoner som passer bedre som en app enn som en nettside. Personlig opplever jeg generelt at tjenester på nettsider er mer kronglete å benytte, og tar gjerne (helst) en app over alternativet.

Lenke til kommentar

Joa, Xamarin er fint det, men jeg ville fortsatt aldri engang vurdert å shippe til tre plattformer i stedet for to i dag. Eller, kanskje, men da hadde det vært Android, iOs og Mobile Web. 

Nå kjenner jeg ikke til din planlagte app, men å skippe tablets kan være et dumt valg men hvis det er planlagt og da igjen utelate windows 10 tablets kan også være et idiotisk valg.

Responsive app med React (native) med tablet-støtte og vurdere å ta en titt på react-native uwp plugin er lurt, mener nå jeg. Da har du samtidig windows-mobil støtte.

https://github.com/Microsoft/react-native-windows

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Da burde man få råd til å ”kaste bort” _litt_ på minoriteten også. Tenk om vi skulle overført den mentaliteten til å ekskludere mennesker med nedsatt funksjonsevner i samfunnet. De er jo ikke så mange i forhold til de friske, og koster samfunnet betydelig – til sammenligning.

Du skal ha et rimelig spesielt menneskesyn hvis du sammenligner funksjonshemmede med folk som har valgt en lite utbredt mobilplattform.

Hvis man skal tenke på "minoritetene", skal man da også passe på at alle Desktopprogrammer fungerer for minoritetene på GNU/Linux? MenuetOs? Skal alle hardwaredingsebomser komme med drivere til Linux, BSD og andre? Håper MS er den første til å gi ut hele spillkatalogen på Xbox til Linux :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Altså, jeg mener det.

Det har vi jo forstått. Det er jo ikke sant av den grunn.

Vis meg en totalt hjelpeløs it-konsulent som kaller seg programmerer, og jeg kan garantere deg at han jobber i .NET og aldri har hørt om noe annet.

Internet trolls 101: "How to recognize them"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...