Gå til innhold

Ekstremt få brukere: Vipps og NSB dropper Windows Phone (Ekstra)

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kommer nok microsoft til å miste de få brukerene som er igjen.. Lykke til med å få de tilbake.

De burde gjøre noen drastiske tiltak for å snu denne trenden.. om det så måtte være å betale for at utviklere lager apper..

Lenke til kommentar

Kunne ikke microsoft lage apper som funger på windows 10 og windows mobile?

Bruke samme API som gjør det enklere å komme med apper på begge platformer?

For jeg tror Windows 10 bing vil komme som erstattning som windows mobile.

Tror egentlig det er største grunn for windows mobile faller er for liten brukerflate og for få apper.

Men som maskinvaren er mye kraftigere man kan bruke ARM istedenfor intel\amd.

Det vil nok gjøre en del programmer må komplieres på nytt på en annen platform.

Lenke til kommentar

Ikke økonomisk forsvarlig

Vipps, betalingstjenesten som over hundre norske banker er med på, vil heller ikke utvikle apper til nettbrett eller Microsofts såkalte Universal Windows Platform.

Vipps for Windows 10 Mobile.

Vipps for Windows 10 Mobile. Foto: Skjermbilde fra Microsofts app-butikk

– Vi har fått en del spørsmål om å utvikle løsninger for Universal-plattformen til Microsoft, men vi ser at det også der går i samme retning. Grunnen til at vi ikke ønsker å utvikle halv-hybrid-løsninger har med brukervennlighet å gjøre. Vipps skal være verdens enkleste betalingstjeneste. Går man på akkord med det blir ikke løsningen god. Det er årsaken til at vi ikke lenger utvikler for Windows fra august.

Dette er jo bare svada. UWP er på vei oppover, og de burde fint kunnet lage et UI som skalerte pent mellom desktop og mobil.

Vipps på HoloLens og Xbox, anyone?

"Ikke økonomisk forsvarlig" å tilby en app som allerede eksisterer til de (få) kundene som bruker det virker også rart. SÅ mye vedlikehold krever det neppe å holde på. Alle de hundre bankene som nå er med på Vipps-konseptet har rådråd til det.

Det er ikke for sent, Vipps. Det er bare å beholde appen.

Lag en UWP-app på sikt. :) 

Lenke til kommentar

Nå er jeg en av de få som fortsatt bruker Windows mobil. Grunnen er rett og slett at jeg synes den er overlegen som mobil og til nettbruk. Det er kun appene som mangler, og det er lite av tiden jeg bruker mobilen hvor jeg faktisk bruker en tredjeparts app så jeg har klart meg.

En av disse appene jeg bruker er vipps, som de har vært så flinke til å få alle til å bruke, nesten som det nye visakortet og nettbanken i ett.

Det rare med vipps er at du kan ikke kan bruke den gjennom nettleser, kun via app. Og så vidt meg bekjent er det kun app på mobil det funker på. Det vil si at selv om jeg har stasjonær PC, laptop, windows nettbrett og windows mobil, så kan jeg ikke bruke vipps. Hvor sykt er det?!

Jeg skjønner at vi få med windows mobil kanskje ikke er mange nok til å fortjene app, men hadde dere laga en universell app (UWP) så hadde det også funka på PC og nettbrett. Så kan det være bonus at det fungerer på mobil. Hvor mange hundre tusen har ikke en PC som de kunne tenkt seg vipps på?

De sier at UWP også er på vei nedover, det er jo sprøyt. UWP er jo satsningsområde for Microsoft og flere og flere programmer blir lansert som såkalt UWP app. Her viser de uvitenhet eller kommer med sprøyt.

Jeg er skuffet av Microsoft som ikke er mer på hogget her, men vet ikke hva som foregår i kulissene.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar

Nå er jeg en av de få som fortsatt bruker Windows mobil. Grunnen er rett og slett at jeg synes den er overlegen som mobil og til nettbruk. Det er kun appene som mangler, og det er lite av tiden jeg bruker mobilen hvor jeg faktisk bruker en tredjeparts app så jeg har klart meg.

En av disse appene jeg bruker er vipps, som de har vært så flinke til å få alle til å bruke, nesten som det nye visakortet og nettbanken i ett.

Det rare med vipps er at du kan ikke kan bruke den gjennom nettleser, kun via app. Og så vidt meg bekjent er det kun app på mobil det funker på. Det vil si at selv om jeg har stasjonær PC, laptop, windows nettbrett og windows mobil, så kan jeg ikke bruke vipps. Hvor sykt er det?!

Jeg skjønner at vi få med windows mobil kanskje ikke er mange nok til å fortjene app, men hadde dere laga en universell app (UWP) så hadde det også funka på PC og nettbrett. Så kan det være bonus at det fungerer på mobil. Hvor mange hundre tusen har ikke en PC som de kunne tenkt seg vipps på?

De sier at UWP også er på vei nedover, det er jo sprøyt. UWP er jo satsningsområde for Microsoft og flere og flere programmer blir lansert som såkalt UWP app. Her viser de uvitenhet eller kommer med sprøyt.

Jeg er skuffet av Microsoft som ikke er mer på hogget her, men vet ikke hva som foregår i kulissene.

Mvh

Jørgen

Et godt råd, styr unna Vipps. Det er med på å bane vei for et kontantløst samfunn. Om kontantene forsvinner har bankene oss i sin hule hånd og kan pøse på med gebyrer, negative renter (er allerede i noen land) osv. Om de er på vei til å gå over ende har du ingen mulighet til å ut dine EGNE sparepenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mvh

Jørgen

Et godt råd, styr unna Vipps. Det er med på å bane vei for et kontantløst samfunn. Om kontantene forsvinner har bankene oss i sin hule hånd og kan pøse på med gebyrer, negative renter (er allerede i noen land) osv. Om de er på vei til å gå over ende har du ingen mulighet til å ut dine EGNE sparepenger.

Nei, ikke gå i fellen som så mange gjør og sett likhetstegn mellom kontantløs samfunn og samfunn uten anonyme penger. Det er ikke nødvendigvis det samme.

Ellers er det spennende å se om folk fortsatt vil argumentere for at det kun er snapchat som er noe problem med winphone.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er det spennende å se om folk fortsatt vil argumentere for at det kun er snapchat som er noe problem med winphone.

AtW

For mitt vedkommende var det kun appen til dronen som var et problem. Når den ikke finnes til WP og temmelig sikkert aldri ville komme, måtte jeg bytte over til Android. Likte WP veldig godt. Synd Microsoft ga opp, ja, for det er vel det de har gjort sånn i stillhet.

Lenke til kommentar

Kunne ikke microsoft lage apper som funger på windows 10 og windows mobile?

Bruke samme API som gjør det enklere å komme med apper på begge platformer?

Det er jo nettopp dette UWP er! Da vil appen fungere på alt som kjører Windows 10: telefon, nettbrett, hybrid, laptop, stasjonær, ja t.o.m. på Xbox!

For jeg tror Windows 10 bing vil komme som erstattning som windows mobile.

Hæ? Bing er Microsoft sin søkemotor! Det er ingenting som heter Windows 10 Bing...

Det rare med vipps er at du kan ikke kan bruke den gjennom nettleser, kun via app. Og så vidt meg bekjent er det kun app på mobil det funker på.

Jeg bruker også Windows Mobile, og synes i likhet med deg at det er et suverent mobil-OS. Kun Snapchat jeg har savnet til nå, men har klart meg bra uten. :-)

Ruter fjerna appen for flere måneder siden, men man har kunnet brukt NSB sin app for å kjøpe Ruter-billett. Nå bor jeg ikke på Østlandet, eller i nærheten av en jernbanelinje, så min bruk av NSB- og Ruter-appene har vært sporadisk når jeg har vært på besøk hos familie i Oslo.

Vipps har jeg selvsagt tatt i bruk, men kommer trolig til å fjerne den nå, og bruke MobilePay i stedet, da den fortsatt eksisterer til Windows. Man trenger bare mobilnummeret der også, og om brukeren ikke har MobilePay skal det visstnok generere en SMS med varsel om betaling og beskjed om å laste ned appen. (Dette har jeg ikke testet, men vil selvsagt gjøre det før jeg betaler en fremmed person på den måten.) Dersom vedkommende vil ha pengene har h*n 30 dager på seg til å ordne det.

Ang. Vipps, så fungerer det på nettbrett med støttet OS, altså iPad og Android-tablets, men det hjelper jo ikke deg. Enig i at det burde vært en nettløsning. De tenker vel som så at da kan man like godt bruke nettbanken...

Lenke til kommentar

En ting er å fjerne den, en annen ting er å ikke ha alternativer. Vi ak ikke overføre penger til et mobilnr eller til en organisasjon via nettbanken engang. Ikke via vipps sin nettside heller. Ha alternativer før man legger ned en løsning som folk faktisk bruker. Hårreisende, et hån mot trofaste brukere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

'E's not pinin'! 'E's passed on! This parrot is no more! He has ceased to be! 'E's expired and gone to meet 'is maker! 'E's a stiff! Bereft of life, 'e rests in peace! If you hadn't nailed 'im to the perch 'e'd be pushing up the daisies! 'Is metabolic processes are now 'istory! 'E's off the twig! 'E's kicked the bucket, 'e's shuffled off 'is mortal coil, run down the curtain and joined the bleedin' choir invisible!! THIS IS AN EX-PARROT!!

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Heldigvis fungerer stadig MobilePay på Windows Phone, så da får vi WP-brukere prøve å få andre til å bruke denne fremfor Vipps. Jeg ville også trodd det var marked for Vipps på Windows 10 med tanke på populariteten til Microsoft Surface og vanlige PCer.

Lenke til kommentar

Det er nok helt bevisst fra DNB å kun levere Vipps på mobil. De ønsker å erstatte bank/kredittkort på sikt, og da er det lite attraktivt for dem å ha en brukerbase på ikke-lommevennlige enheter. 

Hvorfor? 

Ellers er jeg forsåvidt enig i at Vipps er en suboptimal tjeneste på mange vis, men det er høyst forståelig at de ikke gidder å styre med winphone-apps.

AtW

Lenke til kommentar

Dette blir bare gjetting, men de vil antakeligvis sikre seg mot fragmentering i brukeropplevelse og å ikke måtte forklare hvorfor ting er som de er, samt at de sikter mot en fremtid der datamaskin blir mindre og mindre relevant i det daglige. I tillegg er mobile plattformer ekstremt mye sikrere enn pcer, såklart. 

Lenke til kommentar

Dette blir bare gjetting, men de vil antakeligvis sikre seg mot fragmentering i brukeropplevelse og å ikke måtte forklare hvorfor ting er som de er, samt at de sikter mot en fremtid der datamaskin blir mindre og mindre relevant i det daglige. I tillegg er mobile plattformer ekstremt mye sikrere enn pcer, såklart. 

Personlig vil jeg jo si det er langt mer "fragmentert" å ikke ha tjenesten i det hele tatt. Og den framtiden har vært spådd lenge, og kommer nok, men den er et stykke unna i dag, og DNB opererer i dag.

Personlig er jeg ikke så glad i systemer som stoler på et klienten er snill og grei. Jeg er usikker på om det er en god måte å tenke sikkerhet på.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at ikke Vipps stoler på at klienten er snill og grei, det er nok mer snakk om at man ikke ønsker å bruke pc fordi de kan tas over remote og fordi det gir en elendig kundeopplevelse for de det da vil gjelde. 

Men det primære er nok at man ønsker seg en enkel og grei kundehistorie. "Vipps er betaling på mobil". Da får man også et tydelig skille mellom Vipps (det nye) og nettbank (det gamle). Det er ikke teknologi, men markedsføring. 

Windows på telefon er død, det er bare en liten støyende gruppe som ikke vil godta det. Det gir ingen mening å fortsette å tilby apper til en bitteliten og minkende gruppe brukere - kostnaden ved å ha tre i stedet for to plattformer er altfor stor til det. Særlig når man er så dårlig på IT som DNB :)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...