Gå til innhold

Batteriet er med på å gi Tesla X toppskår i krasjtest


Anbefalte innlegg

Sikkerhet var et viktig valgkriterium for meg. Hadde Tesla hatt en bil som løste mine behov (som Model X strengt tatt gjør) og var innenfor mitt budsjett (som Model X er langt unna) hadde jeg sikkert valgt Tesla, jeg også. Inntil da kjører jeg Volvo.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vurderte å kjøre til Lofoten med en gml dieselstasjonsvogn med familien for å ta med varehenger. Det blir nok likevel Teslaen (ModelS85D) med tanke på sikkerhet, så får jeg heller leie en liten varebil der oppe (for det jeg sparer på diesel, bom og fergekost)

Det man ikke tenkte på som usikkert før, oppleves som usikkert nå ettersom Teslaen er så mye sikrere:

1 Mye bedre støtabsorberende sone foran uten motor.

2. Mye bedre tyngdepunkt og vektfordeling som gir mye bedre bremseegenskaper da bakhjulene får mer andel av bremseeffekt.

3. Svært stiv sikkerhetssone rundt kupeen hjulpet av stiv og solid batterikasse og utstrakt bruk sv cromolygen stål.

4. Svært gode aktive sikkerhetsopplegg med autopilot som aktivt analyserer forutser kollisjoner flere biler foran og foretar både unnamanøver og nødbrems, slik at Teslaen slipper kollisjon i utgangspunktet. (Se flere eksempler YouTube)

 

Det er nok mange trygge ICE biler i dag også, men de kommer ikke like høyt som Tesla. Selv ikke Volvo.

Den gamle dieselen får fungere som hengerfeste for tilhengerne våre med minimalt kjørte km. frem til modell 3 kommer.

Blir mer og mer uforståelig for meg at folk fortsetter å kjøpe fabrikknye fossilbiler. Det er greit å kjøpe brukt, da bilene må brukes opp. Men nye biler kommer til å stupe i verdi. De blir mer og mer uønsket og utskjelte. Litt som røykere.

 

Hva er cromolygen stål?

Du har rett. Verden har gått videre. Det er Boron stål.

http://www.visualcapitalist.com/extraordinary-raw-materials-in-a-tesla-model-s/

Lenke til kommentar

 

Kan godt forstå toppscore (ikke gjør dette vanskeligere enn nødvendig) når selve konstruksjonen gir en god beskyttelsesbuffer i front der motoren skulle vært og det lave tyngdepunktet til bilen pga batteripakka. Epler og pærer... Hadde vært en mer oppsiktsvekkende nyhet dersom Tesla IKKE klarte dette med denne bilen.

 

Blir mer interessant å se denne bilen testet mot tilsvarende elektriske SUV'er om et par år som vil ha de samme konstruksjonsmessige fordelene slik at andre og mer kompliserte faktorer spiller inn slik som produksjonsteknikk, materialvalg, software osv osv.

Du kan vente "et par år" (som jeg har hørt folk har sagt i 5 år nå) på at konkurrentene skal lage like sikre biler, eller du kan kjøpe deg en Tesla i dag.

Tesla er jo ikke bare tryggest, men også desidert best på teknologi, aksellerasjon, og mer.

 

Finnes langt sikrere biler enn Tesla dersom du leser deg litt opp på emnet. Spørsmålet er hvor relevant den amerikanske testen er i forhold til langt mer omfattende tester, slik som Euro Ncap som tar høyde for mer enn bare aktive, sikkerhetssystemer. Hva med andre faktorer? I Norge går det ganske mange Teslaer med piggdekk (ikke bare en personlig observasjon) - hva kan grunnen til det være unntatt "dårlige" sjåfører? Er det da betydelig risiko (les: mer usikkert) å kjøre Tesla kontra andre modeller som ikke har et så stort behov for piggdekk?

 

En testscore er også relativ i forhold til bilens størrelse og tyngde. En bil på 2 tonn vil ha en klar fordel i en kollisjon med en bil som veier det halve, men begge scores i det samme systemet.

 

I 2014 var det forøvrig 17 biler som var sikrere enn Model S, deriblant Ford Mondeo, Passat, Skoda Fabia og Kia Sorento.

Endret av H.A.M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Vurderte å kjøre til Lofoten med en gml dieselstasjonsvogn med familien for å ta med varehenger. Det blir nok likevel Teslaen (ModelS85D) med tanke på sikkerhet, så får jeg heller leie en liten varebil der oppe (for det jeg sparer på diesel, bom og fergekost)

Det man ikke tenkte på som usikkert før, oppleves som usikkert nå ettersom Teslaen er så mye sikrere:

1 Mye bedre støtabsorberende sone foran uten motor.

2. Mye bedre tyngdepunkt og vektfordeling som gir mye bedre bremseegenskaper da bakhjulene får mer andel av bremseeffekt.

3. Svært stiv sikkerhetssone rundt kupeen hjulpet av stiv og solid batterikasse og utstrakt bruk sv cromolygen stål.

4. Svært gode aktive sikkerhetsopplegg med autopilot som aktivt analyserer forutser kollisjoner flere biler foran og foretar både unnamanøver og nødbrems, slik at Teslaen slipper kollisjon i utgangspunktet. (Se flere eksempler YouTube)

 

Det er nok mange trygge ICE biler i dag også, men de kommer ikke like høyt som Tesla. Selv ikke Volvo.

Den gamle dieselen får fungere som hengerfeste for tilhengerne våre med minimalt kjørte km. frem til modell 3 kommer.

Blir mer og mer uforståelig for meg at folk fortsetter å kjøpe fabrikknye fossilbiler. Det er greit å kjøpe brukt, da bilene må brukes opp. Men nye biler kommer til å stupe i verdi. De blir mer og mer uønsket og utskjelte. Litt som røykere.

 

Hva er cromolygen stål?

Du har rett. Verden har gått videre. Det er Boron stål.

http://www.visualcapitalist.com/extraordinary-raw-materials-in-a-tesla-model-s/

 

 

Det må ha vært et svært kort øyeblikk, for det kan ikke finnes ved søk på google.

Lenke til kommentar

 

 

 

3. Svært stiv sikkerhetssone rundt kupeen hjulpet av stiv og solid batterikasse og utstrakt bruk sv cromolygen stål.

 

 

Hva er cromolygen stål?

Du har rett. Verden har gått videre. Det er Boron stål.

http://www.visualcapitalist.com/extraordinary-raw-materials-in-a-tesla-model-s/

 

 

Det må ha vært et svært kort øyeblikk, for det kan ikke finnes ved søk på google.

 

 

Hvis man staver det litt annerledes, så. Du får én treff på "Chromolygen" og det er på en norsk motorsport-sjappe. Ut fra kontekst vil jeg tro han mente noe sånn som "chromoly-basert". 

 

 

 

chromoly

ˈkrəʊmɒli/Submit

noun

a form of steel containing chromium and molybdenum, used to make strong, lightweight components such as bicycle frames.

 

Mest omtalt i forbindelse med sykler, men ser ut til at det er nevnt en og annen bil også. 

Lenke til kommentar

 

 

Håper skribenten vet forskjellen mellom "score" og "skår".

Det er ingen forskjell. «Skår» er akseptert sideform av «Score»: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=score

Snart er vel bruken av "hvem" akseptert på lik linje med "hvilken", men det betyr ikke at man skal voldta språket til de gradene. Det finnes en god grunn til hvorfor importerte ord skal helst staves på samme måten, nettopp for å unngå å skrive ting som "skår", "mænedger", "lessons lørnd" etc.

 

 

Skal ikke se bort ifra at din første påstand stemmer. Språket er i utvikling hele tiden. Les publikasjoner fra 50 år tilbake og du vil se store forskjeller fra i dag. Gå 100 år tilbake og det er godt mulig du må konsentrere deg mer enn du liker for å forstå ditt eget morsmål. Det finnes gode grunner til hvorfor låneord skal beholde stavemåten, og det finnes gode  grunner til det motsatte. Om du vektlegger grunnene for å bevare stavemåten står du fritt til det, men det blir din subjektive vurdering av hvordan du ønsker språket skal utvikle seg. Problemet er at subjektive synsing ikke har noen kobling til hva som er objektivt rett. Heller tvert imot; de som har fått myndighet til å forvalte formaliseringen av språket vårt har kommet til en annen konklusjon enn deg og sier du tar feil.

 

Så om du subjektivt mener at det burde stå «score» har du rett i at du kan bruke det, men du tar feil om du sier Per Erlien Dalløkken ikke kan bruke «Skår» uansett hvor mye det stikker i språkhjertet ditt. I Norge er vi egentlig ganske middels når det gjelder språklig utvikling. Se til Island. Der er de stødig på å stenge ute låneord. De finner heller på sine egne og har hatt en meget langsom språkendring. Alternativt se til Danmark, hvor de er så inkonsistente og språkforvirra at de ikke forstår deg om du sier «genser». Selv om det var språknormen for 15 år siden, må du si «sweater» i dag. Samtidig tviholder de på «halvtreds», selv om det ble erstattet av «femti» som det offisielle tallordet deres for tiår siden.

 

Problemet med å være en pedant er at det har en tendens til å slå tilbake, om du ikke sørger for å feie tilstrekkelig for egen dør.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor er Teslaene så dyre å forsikre når de gir rekordlav risiko for alvorlige (dyre) personskader?

Personskadene er en ting, skadehyppighet og størrelse på utbetalinger en helt annen.

Følgende side kommer med  fakta om emnet: http://www.greencarreports.com/news/1111306_iihs-says-tesla-electric-cars-have-higher-miles-more-costly-repairs

Dyre reparasjoner og få verksteder som tar bilene er en del av grunnen. Ikke mange som bulkretter alu karosseri heller, da blir det dyrt rett og slett. Man blir nødt til å velge mellom noen få verksteder.

Vet av et par med tesla som har fått vesentlig dyrere forsikring siste året, 20-30 % opp er ikke uvanlig.

 

 

Compared to all gasoline-powered cars the Model S' claim insurance claim frequency is 36.9 percent higher.

Claim severity also rises as well—the severity is 63.5 percent greater than other cars.

Finally, total losses far exceed the average vehicle, with overall damage for the Model S being 123.9 percent higher.

Forsikringer er generelt dyrere i US på mange typer biler, men Norge er definitivt på vei etter. Forsikringsbransjen er en uoversiktlig bransje med tidvis ekstrem avanse og profitt. 

Forsikring og forbrukslån har drøye avanser, skal man drive med noe som har vesentlig mer lønnsomhet må man gå over på salg av diverse "pulver".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir mer interessant å se denne bilen testet mot tilsvarende elektriske SUV'er om et par år som vil ha de samme konstruksjonsmessige fordelene slik at andre og mer kompliserte faktorer spiller inn slik som produksjonsteknikk, materialvalg, software osv osv.

Forskjellen er jo at Tesla har dette . Ser ikke helt poenget med en teoretisk fremtidig superbil fra konkurrentene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...