Gå til innhold

Batteriet er med på å gi Tesla X toppskår i krasjtest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan godt forstå toppscore (ikke gjør dette vanskeligere enn nødvendig) når selve konstruksjonen gir en god beskyttelsesbuffer i front der motoren skulle vært og det lave tyngdepunktet til bilen pga batteripakka. Epler og pærer... Hadde vært en mer oppsiktsvekkende nyhet dersom Tesla IKKE klarte dette med denne bilen.

 

Blir mer interessant å se denne bilen testet mot tilsvarende elektriske SUV'er om et par år som vil ha de samme konstruksjonsmessige fordelene slik at andre og mer kompliserte faktorer spiller inn slik som produksjonsteknikk, materialvalg, software osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var jo litt av en clickbait-artikkel. 

 

 

 Tidenes sikreste suv.

 

 

 Det er litt forskjellig testmetodikk som benyttes rundt omkring. (...) nyeste versjon av Ford Mustang gjorde det ganske bra i amerikanske tester for deretter å bli totalslaktet i den europeiske.

 

Mao er det en risiko for at TMX er langt ifra den sikreste SUVen i vårt marked?

Hva var klick-bait med den overskriften? Den er jo den sikkreste SUVen som noen gang er testet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir mer interessant å se denne bilen testet mot tilsvarende elektriske SUV'er om et par år som vil ha de samme konstruksjonsmessige fordelene slik at andre og mer kompliserte faktorer spiller inn slik som produksjonsteknikk, materialvalg, software osv osv.

Tesla vil nok fortsette å designe bilene sine for å få toppscore.

 

Det store spørsmålet vil jeg heller si er: Hvor mange stjerner vil de beste fossilbilene få i krasjtestningen, etter at man justerer målemetodene slik at det blir utfordrende å få full score med elbil?

 

Vil det være slik at om 5 år, så har ikke fossilbilene sjanse for å oppnå mer enn 3 stjerner (uten stor kostnad eller andre kompromisser)?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Håper skribenten vet forskjellen mellom "score" og "skår".

 

Det er ingen forskjell. «Skår» er akseptert sideform av «Score»: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=score

Snart er vel bruken av "hvem" akseptert på lik linje med "hvilken", men det betyr ikke at man skal voldta språket til de gradene. Det finnes en god grunn til hvorfor importerte ord skal helst staves på samme måten, nettopp for å unngå å skrive ting som "skår", "mænedger", "lessons lørnd" etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla ser ut til å klare å etablere seg som fersk bilprodusent ved å satse utelukkende på elbiler. De klarer å lage biler som konkurrerer på ytelse og sikkerhet, selv om pris og kjørelengde fortsatt favoriserer fossilbiler.

 

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men det er relativt sikkert at nye kinesiske bilmerker vil komme og spise markedsandeler her i Europa også. Når de velger å prioritere sikkerhet så vil de ha salgbare produkter, spesielt på elbiler og billige fossilbiler.

Noen bilprodusenter som har overlevd en mannsalder vil nok forsvinne i løpet av 5 eller 10 år, spørsmålet blir hvem som forsvinner først.

 

Klart det skrives om Tesla i TU, flesteparten av leserne har interesse for det nyeste i teknologi. Klart at ingeniører også har litt interesse for gammel teknologi, det er fascinerende hva man klarer å få til tross mange ulemper med fossile motorer i biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blir mer interessant å se denne bilen testet mot tilsvarende elektriske SUV'er om et par år som vil ha de samme konstruksjonsmessige fordelene slik at andre og mer kompliserte faktorer spiller inn slik som produksjonsteknikk, materialvalg, software osv osv.

Tesla vil nok fortsette å designe bilene sine for å få toppscore.

 

Det store spørsmålet vil jeg heller si er: Hvor mange stjerner vil de beste fossilbilene få i krasjtestningen, etter at man justerer målemetodene slik at det blir utfordrende å få full score med elbil?

 

Vil det være slik at om 5 år, så har ikke fossilbilene sjanse for å oppnå mer enn 3 stjerner (uten stor kostnad eller andre kompromisser)?

 

Tesla vil få større konkurranse innen bilsikkerhet når andre etablerte bilfabrikker kommer med sine elbiler som er mer sammenlignbare produkter. Å ha monopol på noe og så komme på førsteplass.. tja.

Selv om Tesla sier at de vil fortsette å designe bilene sine for å få toppscore som du påstår så er denne testrunden walkover for deres del da det ikke eksisterer noe å sammenligne med. Relevant er også at testscoren tar høyde for en sikkerhetsstandard satt med fossilbiler slik at det nok vil komme en egen testklasse med egne standarder satt for elbiler akkurat som vi har med pickuper, busser og kassebiler osv.

Som sagt blir det interessant å se når denne bilen kan sammenlignes med tilsvarende konstruksjoner.

 

At alle fremtidige el-SUV'er scorer høyt er jo bare bra for alle, er det ikke? For mange er sikkerhet det aller viktigste argumentet ved bilkjøp.

At fossilbiler får dårligere testresultater er bare en kjempefordel. Jo flere som kjører elbil, jo bedre er det for miljøet.

Endret av H.A.M.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette var jo litt av en clickbait-artikkel. 

 

 

 Tidenes sikreste suv.

 

 

 Det er litt forskjellig testmetodikk som benyttes rundt omkring. (...) nyeste versjon av Ford Mustang gjorde det ganske bra i amerikanske tester for deretter å bli totalslaktet i den europeiske.

 

Mao er det en risiko for at TMX er langt ifra den sikreste SUVen i vårt marked?

Hva var klick-bait med den overskriften? Den er jo den sikkreste SUVen som noen gang er testet..

 

Det er click-bait fordi det ikke nødvendigvis er sant. Når en test beviselig er for dårlig (jfr Ford Mustang), så sier det seg selv at denne bilen ikke nødvendigvis er den desidert sikreste bilen vi kan kjøpe i Norge. TU vet (eller burde vite) at folk flest bare leser overskrifter, og når de blåser opp som hovedoppslag at Tesla Model X er den sikreste SUVen er det naturlig å anta at det faktisk er sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla vil få større konkurranse innen bilsikkerhet når andre etablerte bilfabrikker kommer med sine elbiler som er mer sammenlignbare produkter. Å ha monopol på noe og så komme på førsteplass.. tja.

Selv om Tesla sier at de vil fortsette å designe bilene sine for å få toppscore som du påstår så er denne testrunden walkover for deres del da det ikke eksisterer noe å sammenligne med.

Med toppscore mener jeg fem stjerner. Det er ganske trolig at andre bilprodusenter også vil klare å få like gode resultater som Tesla, som med de fremtidige strengere kravene betyr at også de vil oppnå fem stjerner, men det tror jeg Tesla vil leve fint med. Tesla forsøker lede vei, og er bare glad om andre følger.

Relevant er også at testscoren tar høyde for en sikkerhetsstandard satt med fossilbiler slik at det nok vil komme en egen testklasse med egne standarder satt for elbiler akkurat som vi har med pickuper, busser og kassebiler osv.

Dette har jeg ingen tro på. Man kan ikke ha egne tester for bensinbil, dieselbil, hybridbil, elbil, hydrogenbil, osv. Det blir bare tullete å dele inn klassene basert på drivstoffet. Det riktige er å dele inn klassene utifra biltype/bruksområde, som med de andre klassene du nevner. De drivlinjene som da ikke klarer å leve opp til standarden som er satt vil da få dårligere testresultat.

 

At alle fremtidige el-SUV'er scorer høyt er jo bare bra for alle, er det ikke? For mange er sikkerhet det aller viktigste argumentet ved bilkjøp.

At fossilbiler får dårligere testresultater er bare en kjempefordel. Jo flere som kjører elbil, jo bedre er det for miljøet.

Helt enig.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøre til Lofoten med en gml dieselstasjonsvogn med familien for å ta med varehenger. Det blir nok likevel Teslaen (ModelS85D) med tanke på sikkerhet, så får jeg heller leie en liten varebil der oppe (for det jeg sparer på diesel, bom og fergekost)

Det man ikke tenkte på som usikkert før, oppleves som usikkert nå ettersom Teslaen er så mye sikrere:

1 Mye bedre støtabsorberende sone foran uten motor.

2. Mye bedre tyngdepunkt og vektfordeling som gir mye bedre bremseegenskaper da bakhjulene får mer andel av bremseeffekt.

3. Svært stiv sikkerhetssone rundt kupeen hjulpet av stiv og solid batterikasse og utstrakt bruk sv cromolygen stål.

4. Svært gode aktive sikkerhetsopplegg med autopilot som aktivt analyserer forutser kollisjoner flere biler foran og foretar både unnamanøver og nødbrems, slik at Teslaen slipper kollisjon i utgangspunktet. (Se flere eksempler YouTube)

 

Det er nok mange trygge ICE biler i dag også, men de kommer ikke like høyt som Tesla. Selv ikke Volvo.

Den gamle dieselen får fungere som hengerfeste for tilhengerne våre med minimalt kjørte km. frem til modell 3 kommer.

Blir mer og mer uforståelig for meg at folk fortsetter å kjøpe fabrikknye fossilbiler. Det er greit å kjøpe brukt, da bilene må brukes opp. Men nye biler kommer til å stupe i verdi. De blir mer og mer uønsket og utskjelte. Litt som røykere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2. Mye bedre tyngdepunkt og vektfordeling som gir mye bedre bremseegenskaper da bakhjulene får mer andel av bremseeffekt.

 

 

Blir ikke denne fordelen spist opp av økt vekt? Når du snakker om bremselengde? Er ikke fordelene med bedre vektfordeling at man har større areal dekk per normalkraft, og med tilsvarende store dekk vil man oppnå det med en lettere bil også med mindre ideel fordeling?

 

AtW

Lenke til kommentar

toppskår

 

 

Kjære artikkulør,

 

jeg vil takke for at du bidrar til å gjøre det lettere å lære små barn å lese og skrive norsk i framtiden.

 

Du skal tåle endel pes hvis du skriver ord som "skår" eller "pøbb", men de som lager pes for deg for å bruke språket fornuftig og moderne er ikke verdig din oppmerksomhet. Dessverre er det sånn at det typisk tar en generasjon før norsk stavemåte får aksept, så du får aldri si "I told you so"  når du snakker om å skåre, men jeg bruker det allerede når jeg snakker om fotball, jeg. Jeg har allerede akseptert pøbb, ketsjup og lønsj. Du får finne din fattige trøst i at de samme som stiller opp sin motvilje nå, hverken skriver annonce, bureau, chaffeur eller discussion.no, og før eller senere så venner de seg nok til både skåringer og kløtsj. Ja, hvis ikke kløtsjen er på vei bort allerede, dette er jo en sak om elbiler. After all. 

 

 

Ps. Noen stakkars generasjoner vokste opp med at et av de utvidede hv-ordene skulle skrives uten h. Det må verke noe virkelig i øynene deres nå som min stavemåte igjen er akseptert som korrekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...