Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Montere overvåkningskamera i sameie

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i et hus som har tre horisontalt delte leiligheter. Jeg mistenker at noen stjeler post ut ifra postkassen min, så jeg har lyst til å montere et kamera rett ute i vinduskarmen min som peker ned mot postkassene våres. Spørsmålet mitt er om jeg har lov til å gjøre dette uten å få samtykke eller å måtte varsle de andre beboerne?

Anonymous poster hash: 49a14...b9c

Anonymous poster hash: 49a14...b9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du kan jo montere noe som de andre ikke ser, dvs. gjøre dette i det skjulte.

Veldig kjedelig at posten blir borte. Har selv opplevd dette og det er fortvilende, særlig når offentlige kontorer, leger med mer ikke ønsker å bruke digital post, slik at svært privat materiale kommer på avveie.

Forøvrig er hengelås og postboks et alternativ. Kanskje det kan gis midlertidig tillatelse til kamera pga. problemet.

Kan også nevne at postmannen ofte gjør grove feil her hos oss og legger posten i feil kasser. HELE tiden. Drittlei.no er bare fornavnet. Ja, selv post med ukjent navn i forhold til adresse blir bare puttet i en vilkårlig postkasse uten å returneres til avsender.

Lenke til kommentar

Du har jo et visst ansvar for å sikre din egen postkasse TS. Ikke det at det rettferdiggjør stjeling fra postkassa.

Telles postkasse som sin egen eiendom? Hvis ja er det da mulig å sette kamera inni kassa så man kanskje kan se hvem som dytter fingrene inn?

Lenke til kommentar

Vi har ofte eksempler på jobb hvor det brytes inn i og stjeles fra låste containere. Det er heller ikke lov å overvåke inne i disse. Jeg antar det kan sammenlignes med overvåking inne i en postkasse.

Når det gjelder overvåking i det skjulte så er nok dette noe du bør vurdere opp mot eventuelle konsekvenser. Kjenner til en leieboer som gjorde dette og det var nok til at han ble anmeldt og hans leieforhold ble sagt opp av utleier.

Lenke til kommentar

Det er også eit spørsmål om overvåkning i det heile tatt er eit effektivt virkemiddel. Filmer du slik at du ser ansikta så vil du ikkje sjå kva personen gjee. Og filmer du postkassene så vil du ikkje sjå kven som står bak.

Sikring av potkassa virker å være det åpenbare alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...