AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Hei! Jobber i et firma og vi får dekket alle bompenge passeringer av jobben. Vi har bil pool, så det er flere personer som av og til kjører bilene. Dvs jeg kjører f.eks en bil jobb og privat i 3 uker, og så kjører jeg kanskje en annen bil en uke. I tillegg om andre skal noe mens vi er på jobben tar de første og ledige bil, så den blir brukt av langt fler enn bare meg. Anyway, blir umulig å regne ut for meg hvor mye bompenger jeg bruker i måneden. Tipper rundt 500-600kr. Har derfor bedt arbeidsgiver sette 750kr i fast trekk. Hva er egentlig regelen på dette? Vet at flere av mine kollegaer ikke vet om denne reglen og vi har heller ikke fått noe informasjon fra arbeidsplassen om det.. Vet at all kjøring privat er skattepliktige bompenger, men virker jo rart at en arbeidsplass med flere tusen ansatte ikke har noe føringer på dette.. De betaler bare regningene. Det er snakk om firmabil. Umulig å få til nøyaktig trekk, så hvordan skal egentlig dette bli innrapportert? Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger? Men dersom du klarer å holde styr på hvor mange km du bruker firmabil privat, hvorfor er det da så vanskelig å holde styr på hvor mye bompenger du "bruker"? Endret 13. juni 2017 av ITtraktor Lenke til kommentar
uGn Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Teknisk sett er dere vel fortsatt pålagt å skrive kjørebok, men det gjør dere ikke? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger? Hmm, usikker. Jeg får inntektspåslag på 12.500kr i mnd der de tar gjennomsnitts prisen av alle bilene våre. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Teknisk sett er dere vel fortsatt pålagt å skrive kjørebok, men det gjør dere ikke? Teknisk sett er dere vel fortsatt pålagt å skrive kjørebok, men det gjør dere ikke? Vi skriver ikke kjørebok da vi har full beskatning av bilene våre. Ca 12.500kr på hver. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger? Men dersom du klarer å holde styr på hvor mange km du bruker firmabil privat, hvorfor er det da så vanskelig å holde styr på hvor mye bompenger du "bruker"? Blir endel å holde styr på da.. Kjører rundt 35.000km i året privat. Og skulle jeg laget notater på det så hadde vel arbeidsgiver trodd jeg var gal hvis jeg ba lønningskontoret endre det hver mnd når ingen andre gjør det. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger?Hmm, usikker. Jeg får inntektspåslag på 12.500kr i mnd der de tar gjennomsnitts prisen av alle bilene våre. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 I så fall er det vel naturlig å anta at bompengene er inkludert. Men 12500 kr i inntekspåslag i mnden hørtes forferdelig mye ut. Jeg ville ikke godtatt det med mindre jeg kjørte firmabilen 50 000 km i året privat og det var en dyr bil. Er drivstoff inkludert? Ser nå at du kjører 35 000 km så da er det ikke så ille. Men for de som evt. måtte kjøre mindre blir jo dette fryktelig urettferdig. 35 000 km i året er godt over gjennomsnittet for befolkningen for å si det sånn. Men jeg vil fortsatt forvente at drivstoff er inkludert til den prisen. Endret 13. juni 2017 av ITtraktor 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Teknisk sett er dere vel fortsatt pålagt å skrive kjørebok, men det gjør dere ikke? Teknisk sett er dere vel fortsatt pålagt å skrive kjørebok, men det gjør dere ikke? Vi skriver ikke kjørebok da vi har full beskatning av bilene våre. Ca 12.500kr på hver. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 I så fall er det helt naturlig å tro at bompenger er medregnet i denne prisen. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være det. Jobben dekker med andre ord ALT av kostnader på bilen. Det skulle for så vidt bare mangle til den "prisen" der. Som noen har vært inne på tror jeg ikke denne måten å beskatte bilbruken på er helt innafor. Bompengene må vel være det minste problemer her. Tenk om inntekten til alle i selskapet skulle blitt beskattet etter det dere tjente i gjennomsnitt? Endret 13. juni 2017 av ITtraktor Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger? Hmm, usikker. Jeg får inntektspåslag på 12.500kr i mnd der de tar gjennomsnitts prisen av alle bilene våre.Anonymous poster hash: 8d4fd...566 I så fall er det vel naturlig å anta at bompengene er inkludert. Men 12500 kr i inntekspåslag i mnden hørtes forferdelig mye ut. Jeg ville ikke godtatt det med mindre jeg kjørte firmabilen 50 000 km i året privat og det var en dyr bil. Er drivstoff inkludert? Drivstoff er med, ja. Er bilprisen som bestemmer inntektspåslaget da. Vi kjører ganske dyre biler. Får vi f.eks flere som er rimeligere går snittet ned og betaler mindre. Men om det er innregnet som påslag blir det fortsatt store forskjeller da noen kjører lengt mer/mindre enn andre. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger?Hmm, usikker. Jeg får inntektspåslag på 12.500kr i mnd der de tar gjennomsnitts prisen av alle bilene våre.Anonymous poster hash: 8d4fd...566 I så fall er det vel naturlig å anta at bompengene er inkludert. Men 12500 kr i inntekspåslag i mnden hørtes forferdelig mye ut. Jeg ville ikke godtatt det med mindre jeg kjørte firmabilen 50 000 km i året privat og det var en dyr bil. Er drivstoff inkludert? Drivstoff er med, ja. Er bilprisen som bestemmer inntektspåslaget da. Vi kjører ganske dyre biler. Får vi f.eks flere som er rimeligere går snittet ned og betaler mindre. Men om det er innregnet som påslag blir det fortsatt store forskjeller da noen kjører lengt mer/mindre enn andre. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Som nevnt må bompenge være det minste problemet her, det er forskjellen i kjørelengde som har mest å si, med mindre man driver å kjører fram og tilbake gjennom en bomring for moroskyld. Er dette en frivillig avtale? Får de som ikke ønsker å benytte seg av firmabil privat en lønnspåslag på 12500 kr/mnd? Der er snakk om ganske store summer. Tenk om man "bare" ville brukt firmabilen privat 10 000 km i året, som er mye nærmere gjennomsnittet i Norge. Da blir man snytt for over 100 000 kr i lønn i året. Samt at man blir skattelagt alt for hardt. Jeg hadde ikke funnet meg i det for å si det sånn. Jeg mistenker også at alle ender opp med å bruke bilen unødvendig mye privat når man har en slik ordning, noe som alle og spesielt de som bruker bilen lite ender opp med å tape på. Denne bedriften hadde nok ligget tynt an dersom skatteetaten hadde tatt en nærmere titt, og bompengene hadde nok vært det minste problemet. Endret 13. juni 2017 av ITtraktor 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger? Hmm, usikker. Jeg får inntektspåslag på 12.500kr i mnd der de tar gjennomsnitts prisen av alle bilene våre.Anonymous poster hash: 8d4fd...566 I så fall er det vel naturlig å anta at bompengene er inkludert. Men 12500 kr i inntekspåslag i mnden hørtes forferdelig mye ut. Jeg ville ikke godtatt det med mindre jeg kjørte firmabilen 50 000 km i året privat og det var en dyr bil. Er drivstoff inkludert? Drivstoff er med, ja. Er bilprisen som bestemmer inntektspåslaget da. Vi kjører ganske dyre biler. Får vi f.eks flere som er rimeligere går snittet ned og betaler mindre.Men om det er innregnet som påslag blir det fortsatt store forskjeller da noen kjører lengt mer/mindre enn andre.Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Som nevnt må bompenge være det minste problemet her, det er forskjellen i kjørelengde som har mest å si, med mindre man driver å kjører fram og tilbake gjennom en bomring for moroskyld. Er dette en frivillig avtale? Får de som ikke ønsker å benytte seg av firmabil privat en lønnspåslag på 12500 kr/mnd? Der er snakk om ganske store summer. Tenk om man "bare" ville brukt firmabilen privat 10 000 km i året, som er mye nærmere gjennomsnittet i Norge. Da blir man snytt for over 100 000 kr i lønn i året. Samt at man blir skattelagt alt for hardt. Jeg hadde ikke funnet meg i det for å si det sånn. Jeg mistenker også at alle ender opp med å bruke bilen unødvendig mye privat når man har en slik ordning, noe som alle og spesielt de som bruker bilen lite ender opp med å tape på. Det er helt valgfritt. Men sparer jo mye på det, kjører ny bil og har fast kostnad på ca 5000kr med den skatten jeg har. De som kommer ekstra gunstig ut av det er jo de som har jobbet der litt lenger og kjører enda grommere biler samtidig som de betaler det samme pga bilpool. Uansett om jeg hadde kjørt 10.000kr ville det nok lønt seg. Hadde jeg leaset samme bil ville bare den kostet 4500kr i mnd ca med 0kr i innskudd + forsikring og drivstoff. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Kan det ikke tenkes at satsen som er satt for fordelen man har ved å bruke firmabil privat inkluderer bompenger?Hmm, usikker. Jeg får inntektspåslag på 12.500kr i mnd der de tar gjennomsnitts prisen av alle bilene våre.Anonymous poster hash: 8d4fd...566 I så fall er det vel naturlig å anta at bompengene er inkludert. Men 12500 kr i inntekspåslag i mnden hørtes forferdelig mye ut. Jeg ville ikke godtatt det med mindre jeg kjørte firmabilen 50 000 km i året privat og det var en dyr bil. Er drivstoff inkludert? Drivstoff er med, ja. Er bilprisen som bestemmer inntektspåslaget da. Vi kjører ganske dyre biler. Får vi f.eks flere som er rimeligere går snittet ned og betaler mindre.Men om det er innregnet som påslag blir det fortsatt store forskjeller da noen kjører lengt mer/mindre enn andre.Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Som nevnt må bompenge være det minste problemet her, det er forskjellen i kjørelengde som har mest å si, med mindre man driver å kjører fram og tilbake gjennom en bomring for moroskyld. Er dette en frivillig avtale? Får de som ikke ønsker å benytte seg av firmabil privat en lønnspåslag på 12500 kr/mnd? Der er snakk om ganske store summer. Tenk om man "bare" ville brukt firmabilen privat 10 000 km i året, som er mye nærmere gjennomsnittet i Norge. Da blir man snytt for over 100 000 kr i lønn i året. Samt at man blir skattelagt alt for hardt. Jeg hadde ikke funnet meg i det for å si det sånn. Jeg mistenker også at alle ender opp med å bruke bilen unødvendig mye privat når man har en slik ordning, noe som alle og spesielt de som bruker bilen lite ender opp med å tape på. Det er helt valgfritt. Men sparer jo mye på det, kjører ny bil og har fast kostnad på ca 5000kr med den skatten jeg har. De som kommer ekstra gunstig ut av det er jo de som har jobbet der litt lenger og kjører enda grommere biler samtidig som de betaler det samme pga bilpool. Uansett om jeg hadde kjørt 10.000kr ville det nok lønt seg. Hadde jeg leaset samme bil ville bare den kostet 4500kr i mnd ca med 0kr i innskudd + forsikring og drivstoff. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Jeg forstår jo at ingen kan tvinge deg til å bruke firmabilen privat. Men blir de som velger å ikke benytte seg av dette tilbudet kompensert lønnsmessig? Det er jo helt rimelig at de skulle fått et lønnspåslag på nærmere 12500 kr/mnd. For den vanlige mann i gata er jo dette nærmere en halv månedslønn... Endret 13. juni 2017 av ITtraktor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Arbeidsgivers fremgangsmåte er i tråd med Skatteetatens praksis, forutsatt at det er umulig for arbeidsgiver å fastsette hvem som brukte hvilken bil når. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 De som kommer ekstra gunstig ut av det er jo de som har jobbet der litt lenger og kjører enda grommere biler samtidig som de betaler det samme pga bilpool. Anonymous poster hash: 8d4fd...566 Hvis det er en pool, kan ikke du også ta de gromme bilene så lenge de står ledig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå