elementsav Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Har idag en ekstern hdd på 3tb som jeg lagrer bilder, musikk, dokumenter og noen filmer på. Så hvis denne ryker, så mister jeg mye. Det jeg lurer på, er om det er trygt nok å kjøre 2x3tb disker i raid1 eller om jeg bør ha en nas? Pris er viktig her, så ønsker å gjøre dette billigst mulig. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 RAID er ikke backup, det beskytter deg ikke mot tabber f.eks. Det billigste og enkleste er å bare kjøpe en ekstern disk til og lagre alt begge steder. Gjerne lagre den hos venner eller familie, så du beskyttes mot brann etc også, og hente den igjen og ta backup jevnlig. 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) https://www.jottacloud.com/nb/ 59,- i måneden. Hva som er trygt nok er det kun du som kan svare på. Men Raid 1 har ingen ting med backup å gjøre: http://www.tomshardware.co.uk/forum/257159-32-raid-substitute-backup Jeg kjører Raid 6 med Areca kontroller og backup i skyen. Relativt sikkert, men også relativt dyrt. Endret 13. juni 2017 av Illus Lenke til kommentar
elementsav Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Det er i hovedsak at disken kan dø jeg vil sikre meg mot. Og at når jeg har ektern disk så går det ofte lang tid mellom hver gang jeg kobler den opp for å ta ny backup. Er det stor sannsynlighet at det plutselig kan skje en feil slik at jeg mister alt på begge diskene i raid1? Hvis ikke vil vel raid1 passe meg greit? Hvis jeg skulle kjøpt nas, kunne jeg da kjøpt den billigste jeg fant med plass til 2disker å ha den i raid1. Eller er det stor forskjell på oppsett, brukervennlighet og funksjoner på de forskjellige nas enhetene? Lenke til kommentar
elementsav Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 En harddisk i pc, og en nas med en disk som kopierer denne. Kan dette være en bra løsning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Ja, NAS er ganske bra som backup. Å bruke en USB eksterndisk som eneste lagring er en veldig dårlig løsning, så interndisk pluss NAS er en stor forbedring. Men det koster jo en del mer. Lenke til kommentar
elementsav Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Takk for svar. Da holder det sikkert med noe slikt https://www.komplett.no/product/871318/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/seagate-personal-cloud-4tb og så kan jeg hive den eksterne harddisken inn i pcen og sette nasen til å kopiere alt automatisk hele tiden? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Windows File History er en måte å kjøre backup. Men det er noe begrenset hva det dekker. En annen god løsning er Cobian. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Jeg bruker CrashPlan og har bare gode erfaringer med denne. Har ikke hatt behov for noe komplett recovery enda, men min bedre halvdel er flink til å slette ting og tang som jeg med et museklikk restorer tilbake til hennes laptop. Bruker denne til å ta backup av 5-6 laptop'er stående rundtomkring i Norge til FilServeren min som kjører RAID 6. Lenke til kommentar
elementsav Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 (endret) Tror en billig NAS passer bra til mitt behov. Backup og får vel tilgang uansett hvor jeg er. Endret 15. juni 2017 av aleks5412 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå