Gå til innhold

Ny deilig maskin! (gi tilbakemeldinger)


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

Ja nå begynner kulden å ta på og jeg skal endelig få skrapa sammen noe til ei ny maskin. Dette er den første maskina jeg har(skall) bygd selv så jeg trenger de tilbakemeldingene/tips jeg kan få.

Først av alt; jeg vil ha en kraftplugg, og det SKAL være pentium (ikke vits å begynne å foreslå amd til under tusenlappen).

 

Så til komponentene, her kommer en oversikt, med billigste pris:

 

Kabinett:

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv: // PCeksperten: 888,-

Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD

 

Hovedkort:

Asus P4C800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz // PcUtstyr: 1666,-

I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

 

Prosessor:

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 // MPX: 2584,-

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon 9800 PRO 256 MB // MPX: 3844,-

 

Skjerm:

Samsung 19" CRT Syncmaster 957DF TCO99 // PCexperten: 2315,-

Skjerm, DynaFlat

 

Harddisker:

Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM // HardwareButikken: 1075,- ATA/100 harddisk 2MB cache WD1600BB

(skal jeg kjøpe Special Edition, som koster 100 lappen mer?)

 

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA // PCeksperten: 1047,-

10000Rpm 8MB cache WD360GD

 

Minne:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack // PCutsyr.no: 1498,-

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

2x Nettverkskort:

3Com Etherlink 10/100 PCI // mshop: 269,-

3C905CX-TX-M, Wake On Lan, bulk

 

Høytalere:

Creative Høyttaler Inspire T2900 // itbutikken: 530,-

Sub,2 monitorer,forsterker, Retail

 

CD-ROM / DVD-ROM:

NEC DVD-spiller IDE 16x/48x // pcutstyr.no: 399,-

Bulk

 

CD-RW / DVD-RW:

Plextor CD-brenner IDE 52x/32x/52x // pcutstyr.no: 972,-

Intern Retail Plexwriter

 

Floppydisk:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 // pcutstyr.no: 112,-

Floppydisk Intern

 

Tastatur:

Keytronic Tastatur KT2001 Ergoforce USB // pcutstyr.no: 265,-

(Norsk Versjon), Retail

 

Mus:

Har mus fra før

 

 

SUM: 17757,-

 

 

Synes kanskje det er litt _vel_ mye for en cd-brenner, så hvis noen har noen motsetniger for at jeg betaler under halveparten for en MSI med samme fart, vennligst si ifra ;)

 

En annen til at jeg trenger en Router. Gi gjerne tips til en god router, for en fin penge!

 

på forhånd takk for all hjelp!

Endret av Deinielsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare tilføye at du bør kjøpe WD harddisk med SE benevnelsen.

Den 100lappen mer kan fort være verdt det.

Hvis jeg husker rett er garantien betydelig utvidet på SE diskene!

 

Og jeg ville kjøpt et logitech tastatur , kan plukkes opp til et par hundre kr.

Vi har 2 PC her hjemme begge med "billige" logitech.

Både ser bra ut og funker bra!

 

Og hvorfor skal du ha 2 ekstra nettverkskort? Det er jo allerede GbLAN på hovedkortet!!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Ville heller gått for et MSI NEO-FIS2R. Det får utrolig bra omtaler. Og så ville jeg valgt en DVD-brenner (Plextor). Da får du "alt-i-ett". Ellers ser den meget bra ut :)

HOLD deg unna msi NEO 2 det er et dritt kort har hadd 3 stk alle var feil med :devil:

 

og de er ikke anbefalt av intel siden det er masse tull med strøm styringa og raid kontolleren varer ca 3 uker

Lenke til kommentar
Ville heller gått for et MSI NEO-FIS2R. Det får utrolig bra omtaler. Og så ville jeg valgt en DVD-brenner (Plextor). Da får du "alt-i-ett". Ellers ser den meget bra ut :)

HOLD deg unna msi NEO 2 det er et dritt kort har hadd 3 stk alle var feil med :devil:

 

og de er ikke anbefalt av intel siden det er masse tull med strøm styringa og raid kontolleren varer ca 3 uker

I alle reviews jeg leser for den BARE god omtale. Men litt kjedlig om kvaliteten ikke holder mål.. nettop bestilt meg ny pc (med NEO-FIS2R). Satser på at mitt funker som det skal, for HVIS det gjør det, er det et konge kort.

Lenke til kommentar

Sjekk at skjermflaten er helt flat og ikke bare juks. Noen produsenter sier at skjermen er flat, selv om skjermen er buet. De har ganske enkelt plassert en flat glassplate foran. En utilfredsstillende løsning og du vil ganske enkelt ikke ha den.

 

Litt usikker på om Dynaflat er helt flat eller jukse versjon, men verdt å sjekke opp.

 

Liten vits i å bruke nesten 1000 kroner på en cd brenner. Ta heller en Liteon 1300 dvd brenner som også takler cd plater. Om du vil ha en cd brenner i tillegg så kjøp en 40x eller deromkring. Er minimal forskjell mellom 40 og 52x.

 

Sjekk hastigheten til minnet på skjermkortet. Er det mye tregere en det minnet som står på 128 mb versjonen så hadde jeg tatt 128. Er det like raskt så er det ingen tvil om hva du skal velge når du har gryn nok.

 

Har selv de nettverkskortene du har lagt til og er godt fornøyd med de. Men trenger du 3 nettverkskort?

 

Hovedkortet støtter serial ata så pass på at du velger slike disker og ikke ide av gammel vane.

 

Ville valgt raptor som OS og programdisk, men heller en seagate 7200.7 som lagringsdisk. Bråker mindre og har gode erfaringer med seagate disker selv.

 

ellers: have fun!

Lenke til kommentar

skjermkort: Connect 3d 9800XT mener jeg at jeg så til 3895,- på Mpx eller Psdata..eventuelltGecube 5950 Ultra og satse på at nvidia fixer driverene sine.. de har gjort det før.

RAM: ellers ville jeg gått for 512 ram istedenfor 1024, og heller oppgradert til når du trenger det. Twinmx pc4000 er bra, likesom XMS pro pc4000.

hovedkort: ta IC7-max3, har eid både det og p800 kortet, liker abit sitt bedre.

skjerm: sjekk ut anbefalingene på hw.no når d gjelder CRT, når det gjelder LCD villle jeg ventet en måned, Øyvind tester mange i januar og jeg stoler på at han finner ut av det =) hvis du MÅ ha en nå gå for den NEC 19" fra mpx til 3300. diamond billedrør er smooth.

kabinett: Lian Li. punktum.

 

 

håper det hjalp. hilsen axel

Lenke til kommentar

hei sann. jeg ville tatt en billigere brenner og litt bedre tastatur og høyttalere. jeg har Logitech Z-640 og anbefaler dem som bare det og de er på tilbud (husker ikke plassen) men vis du leter litt så finner du dem sikkert , til bare 700kr

 

mvh BalleMann

 

edit : Nydelig at du ikke vil ha AMD, g0g0g0 INTEL :p

edit : Det blir kanskje litt dyrt i frakt siden du har så mange forskjellige butikker, prøv å legge sammen noen butikker og se om det blir billigere da vettu:P

Endret av ballemann
Lenke til kommentar
Gå for LCD! Alle gode PCer i dag *fortjener* en fet LCD-skjerm til 7 lapper og oppover :) q17 og 191T er iallefall bra :)

CRT er fortsatt bedre mht. kontrast, lysstyrke, fargedybde og sist, men ikke minst, oppfriskningshastighet. Aldri noe problem med etterslep etc. I tillegg har du fordelen av å kunne endre oppløsningen på skjermen, uten at det blir "blurry".

Dersom du har plass, er en CRT å foretrekke.

Lenke til kommentar

Var det jeg som skulle hatt:

- Abit IC7-G eller IC7-MAX3 (sett ut fra lommeboka, begge støtter Prescott)

- 2x 512MB RAM fremfor dual pack hvis det blir billigere (noe det ofte er)

- Dumpet diskettstasjonen (kan aldri tro du får brukt for den, Abit kort BIOS flashes fra windows).

- Gått for en "billig" 9800XT, 200 kroner mer.

- Jeg tror vel og du kan kvitte deg med hvertfall et av de 3Com PCI nettverkskortene.

- Tastaturet ville jeg og kvittet meg med, ta en titt i prisguiden, der er bilder og greier av endel alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...