mås`n Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 jobber med muntligeksamen i religion og finner lite info på satanismens virkelighetsoppfatning.. noen som har noen innspill. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 I likhet med kristendommen har dem etter all sannsynlighet en virkelighetsoppfatning som ikke samsvarer med realitetene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Min første respons til spørsmålet, er at satanisme i stor grad handler om å motsette seg. Istedet for å forherlige det som er godt, kan det virke som om de dyrker det som er ondt. Det blir nok en overforenkling, så jeg anbefaler å undersøke dette nærmere. Linker til noen tekster jeg fant etter å ha søkt på "worldview+satanism" i Google Scholar. Dokument i PDF: http://ebooks.rahnuma.org/religion/1-Uncatagorized/Sacred_Schisms_How_Religions_Divide_2009.pdf#page=231 Dette dokumentet er gratis tilgjengelig. Kapittel 10 synes å være veldig aktuelt. (s. 218)Her er et til, også i PDF og gratis. https://ojs.concordia.ca/index.php/jrc/article/view/34/11Synes å være en proff kilde, forskningstidsskrift. Abstractet til artikkelen gir et greit inntrykk, jeg gjorde noen tekstutdrag fete for å understreke noe jeg tror kan være viktig for oppgaven din: "The Church of Satan is a New Religious Movement (NRM) that symbolically embraces the symbol of Satan to represent the individual. Satanism initially presents seemingly paradoxical images: atheistic yet highly dogmatic, rejecting notions of an afterlife but retaining a particular understanding of a carnal eschatology, and emphasizing a life-affirming worldview while also incorporating traditional symbols of death in theatrical magical ritual. Satanists are not theistic, but claim instead a carnal self-deification. They posit no contradiction between theory and practice, and profess a holistic religion. This paper seeks to examine Satanism through postmodern sociological approaches to death and dying – that is, focused on the individual – and discuss the use of death imagery within magical rites by using information provided by two informants of the Church of Satan. This treatise will demonstrate that Satanic atheism and prevalent death imagery function as life-affirming mechanisms in this somewhat atypical NRM." (Holt, 2011) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Jeg fant også en bok som tar for seg satanisme, i tillegg til mange andre religioner. Den ligger gratis tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket sine nettsider. Del 7, kapittel 22 (s. 274). På side 277 står det noe om satanisters menneskesyn. Kanskje ikke helt synonymt med virkelighetsoppfatning, men du finner sikkert noe du kan bruke i den boka og. http://www.nb.no/nbsok/nb/b299618bc373c984309258163dd275af?index=25#9Forfatter: Geir Winje. Endret 13. juni 2017 av Slettet+921324 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 jobber med muntligeksamen i religion og finner lite info på satanismens virkelighetsoppfatning.. noen som har noen innspill. Virkelighetsoppfatning faktisk. De fleste folk har omtrent den samme virkelighetsoppfatningen, vi lever og bruker livet til [insert], men religiøse har også et "åndelig plan". En ekstra virkelighet om man vil. Det som er mer interresant er levesett, moral og hvilke krav som stilles av religionen. Hvordan religionen påvirker en persons liv og handlinger gjennom livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå