merterje Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Jeg har lastet ned musikk fra YouTube og brukt MP3 og MP4A og lagret det på maskina. Jeg har CD-R disk hvor jeg lagrer/brenner dette, da jeg vil lagre det permanent. Men den har ikke større kapasitet enn 700 MB. En DVD har kapasitet på 4,7 G men den skal vel bare brukes til video/film ? Synes 700 MB CD er litt lite, men det fins vel ikke større CDer ? Dessuten er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bruke CDBurnerXP ? Jeg er litt usikker på om hvordan jeg skal brenne ? Se vedlegg. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 er det uaktuellt med usb minne? går vel fort 20 cd plater på denne https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/SAN16GBUSB/sandisk-usb-minne-16gb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Du kan brenne mp3 på en dvd. Lenke til kommentar
merterje Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Du kan brenne mp3 på en dvd. DVD kan altså også brukes til bare musikk, men det vil vel inneholde bilde/video kanskje, men likevel mer musikk en CD ? Hva med MP4A ? Det brukes vel til f.eks. en musikk-plate som er større enn en viss kapasitet ? En annen sak er at CD på PCen viser at det er 702 MB ledig plass av 702 MB. Dvs. at det skal ikke være noe på CDen, men likevel er det det ? Kanskje det er noe med brenningen ? Lenke til kommentar
merterje Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Du kan brenne mp3 på en dvd. DVD kan altså også brukes til bare musikk, men det vil vel inneholde bilde/video kanskje, men likevel mer musikk en CD ? Hva med MP4A ? Det brukes vel til f.eks. en musikk-plate som er større enn en viss kapasitet ? En annen sak er at CD på PCen viser at det er 702 MB ledig plass av 702 MB. Dvs. at det skal ikke være noe på CDen, men likevel er det det ? Kanskje det er noe med brenningen ? Vedlegget her vise CDBurner XP som jeg ikke helt skjønner meg på ? Endret 13. juni 2017 av merterje Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Du kan brenne mp3 på en dvd. Det kan du, men det krever at du har en optisk leser som kan lese denne. En typisk bilstereo har neppe mulighet for å lese MP3-filer fra en DVD-plate. En annen sak er at CD på PCen viser at det er 702 MB ledig plass av 702 MB. Dvs. at det skal ikke være noe på CDen, men likevel er det det ? Vel, om du har brent noen mapper eller liten tekstfil inn på CD-platen utgjør dette langt mindre enn 1 MB til sammen. Hva er det som ligger på platen egentlig? er det uaktuellt med usb minne? går vel fort 20 cd plater på denne https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/SAN16GBUSB/sandisk-usb-minne-16gb Støttes. CD-plater er avleggs i 2017, og var det vel forsåvidt for ti år siden. Hvor er det disse platene skal brukes? Bilstereo? Hjemmestereo? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 CD/DVD er mye sikrere enn minnepenn. Sistnevnte blir fort korrupt. Det kommer litt ann på bruksområdet etter brenning. Hvis du bare skal spille av på en PC kan du likegodt kjøre på med Blueray. Lenke til kommentar
merterje Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Der jeg skal høre musikken er i bilen. Nå har jeg kun eldre radio/CD-spiller, men skal kjøpe en ny mer avansert DAB radio/CD-spiller i bilen. Da lurer jeg på hva jeg skal brenne musikken til ? Kanskje minnepenn ? Det er vel slik at denne nye har muligheter å bruke minnepenn ? Jeg har ikke studert disse nye DAB radio/CD til bil ennå. Lenke til kommentar
merterje Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 Du kan brenne mp3 på en dvd. Det kan du, men det krever at du har en optisk leser som kan lese denne. En typisk bilstereo har neppe mulighet for å lese MP3-filer fra en DVD-plate. En annen sak er at CD på PCen viser at det er 702 MB ledig plass av 702 MB. Dvs. at det skal ikke være noe på CDen, men likevel er det det ? Vel, om du har brent noen mapper eller liten tekstfil inn på CD-platen utgjør dette langt mindre enn 1 MB til sammen. Hva er det som ligger på platen egentlig? er det uaktuellt med usb minne? går vel fort 20 cd plater på denne https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/SAN16GBUSB/sandisk-usb-minne-16gb Støttes. CD-plater er avleggs i 2017, og var det vel forsåvidt for ti år siden. Hvor er det disse platene skal brukes? Bilstereo? Hjemmestereo? Det er det at det jeg har lagret på CD av musikk inneholder tilsammen ca 600 MB. Jeg vet ikke hvordan det blir når jeg brenner det på CD, men musikken kommet på CD og likevel står det at ingenting er brukt, altså har du kanskje rett at det er under 1 MB, men da er det vel noe kryptisk ? Men jeg får spilt av musikken fra denne CDen jeg har lagret på CD-spilleren i bilen, den er sikkert ikke optisk ? Ellers er det vel ut for å si det sånn med CD, hva med DVD ? En annen ting jeg lurer på er om den Kenwood radio/CD - DAB jeg skal kjøpe i bilen, er om den tar imot minnepenn ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Hvis du har kassettspiller i bilen så er det vel like greit å kjøpe en kassettadapter så kan du koble telefonen til. https://www.amazon.com/gp/product/B00CRBA9D8/ref=s9_acsd_top_hd_bw_bwfFr_c_x_1_w?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=merchandised-search-3&pf_rd_r=PE3RSVSYRD2DKYSKPY1C&pf_rd_t=101&pf_rd_p=f4eae378-d312-5ce5-a691-5ca1d3eeb674&pf_rd_i=13981611 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 (endret) Trodde dette var en real bump fra ca 2006, men morsomt at CD fortsatt er et format som brukes. Endret 14. juni 2017 av Minus Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Men jeg får spilt av musikken fra denne CDen jeg har lagret på CD-spilleren i bilen, den er sikkert ikke optisk ? CD/DVD/Bluray er alle optiske medier. Jeg brukte begrepet "optisk" tidligere som et fellesbegrep for disse. En bilstereo (som er en optisk leser) kan vel stort sett neppe lese DVD-plater var poenget mitt. Ellers er det vel ut for å si det sånn med CD, hva med DVD? Optiske medier generelt er vel avleggs. DVD har blitt byttet ut med Bluray. Der CD primært er myntet på lyd, er DVD og Bluray myntet på video. DVD støtter oppløsning opptil 720x576 (i PAL-format, som vi bruker i Europa) mens Bluray støtter opptil 3840x2160. Når brorparten av skjermer som har blitt solgt de siste ti(?) årene har oppløsning på 1920x1080 eller høyere bør DVD ha blitt utfaset for lengst. Men folk ser vel uansett helst video (og hører musikk) via strømmetjenester i dag vil jeg tro. Du må imidlertid være klar over at for hvert av disse mediene er det i bunn og grunn to "brennemodus". "Lyd-/videomodus" (avhengig av type medie) og "datamodus" beregnet på å brenne data som kan leses av en datamaskin. Du kan f.eks. brenne programvare inn på en CD- eller DVD-plate, men det kan naturligvis ikke spilles av i en bilstereo eller hjemmekinoanlegg. Det som imidlertid er interessant er om du kan brenne MP3-filer i "datamodus", som igjen kan spilles av i bilstereoen. Dette avhenger av om bilstereoen din støtter MP3 (slik som f.eks. denne gjør). Om du titter på CD-R-plater ser du ofte at de er merket med 700MB/80 min (eller 640 MB/73 min). Dette betyr at du kan lagre 700 MB data eller 80 minutter med musikk dersom du brenner i "audiomodus". Sistnevnte er påkrevd for spillere som ikke støtter "datamodus" slik som endel (kanskje spesielt 15+ år gamle) bilstereoer og hifi-anlegg. Men om du brenner MP3-filer eller andre komprimerte (potensielt lossy) formater i "datamodus" vil du som regel kunne putte langt mer enn 80 minutter med musikk inn på en enkel 700 MB-plate, men da kan platen altså ikke nødvendigvis spilles av på alle typer spillere. Tilsvarende gjelder for DVD og helt sikkert også Bluray som jeg ikke har vært noe særlig borti. Disse platene (som er dual layer og derfor kan romme langt mer video/data, men er også betydelig dyrere) kan brenne opptil 240 min i "videomodus" (står i spesifikasjoner), eller 8,5 GB data som potensielt kan gi deg langt mer enn 240 min video i .mpg-format eller tilsvarende. Jeg tenker det at brenneprogrammet ditt sier at platen har 702 av 702 MB ledig enten skyldes at platen ikke er brent i "datamodus" (som er helt greit; da er du sikker på at den fungerer i de aller fleste spillere) eller muligens at platen ikke er CD-RW (re-writeable). Uansett gjør det vel ikke så mye hvis det først fungerer? En annen ting jeg lurer på er om den Kenwood radio/CD - DAB jeg skal kjøpe i bilen, er om den tar imot minnepenn ? Denne Kenwood-spilleren gjør det ihvertfall, men det er vanskelig å si noe om uten at du spesifiserer hvilken modell du har planer om å kjøpe. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Dessuten er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bruke CDBurnerXP ? Jeg er litt usikker på om hvordan jeg skal brenne ? Se vedlegg. Som det står i skjermbildet ditt, dra de sangene du ønsker ned i det nederste vinduet, trykk deretter på knappen som sier "Brenn". Siden du ikke har gjort det, er det ingenting å brenne, og "manglende" plass, er overhead benyttet av CDDA spesifikasjonen (Red Book). Du har her valgt å lage en audio cd, som garantert ikke har plass til alle filene dine, men til gjengjeld skal være kompatibel med ALLE audio cd spillere, fra "tidenes morgen". Lenke til kommentar
merterje Skrevet 15. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2017 Men jeg får spilt av musikken fra denne CDen jeg har lagret på CD-spilleren i bilen, den er sikkert ikke optisk ? CD/DVD/Bluray er alle optiske medier. Jeg brukte begrepet "optisk" tidligere som et fellesbegrep for disse. En bilstereo (som er en optisk leser) kan vel stort sett neppe lese DVD-plater var poenget mitt. Ellers er det vel ut for å si det sånn med CD, hva med DVD? Optiske medier generelt er vel avleggs. DVD har blitt byttet ut med Bluray. Der CD primært er myntet på lyd, er DVD og Bluray myntet på video. DVD støtter oppløsning opptil 720x576 (i PAL-format, som vi bruker i Europa) mens Bluray støtter opptil 3840x2160. Når brorparten av skjermer som har blitt solgt de siste ti(?) årene har oppløsning på 1920x1080 eller høyere bør DVD ha blitt utfaset for lengst. Men folk ser vel uansett helst video (og hører musikk) via strømmetjenester i dag vil jeg tro. Du må imidlertid være klar over at for hvert av disse mediene er det i bunn og grunn to "brennemodus". "Lyd-/videomodus" (avhengig av type medie) og "datamodus" beregnet på å brenne data som kan leses av en datamaskin. Du kan f.eks. brenne programvare inn på en CD- eller DVD-plate, men det kan naturligvis ikke spilles av i en bilstereo eller hjemmekinoanlegg. Det som imidlertid er interessant er om du kan brenne MP3-filer i "datamodus", som igjen kan spilles av i bilstereoen. Dette avhenger av om bilstereoen din støtter MP3 (slik som f.eks. denne gjør). Om du titter på CD-R-plater ser du ofte at de er merket med 700MB/80 min (eller 640 MB/73 min). Dette betyr at du kan lagre 700 MB data eller 80 minutter med musikk dersom du brenner i "audiomodus". Sistnevnte er påkrevd for spillere som ikke støtter "datamodus" slik som endel (kanskje spesielt 15+ år gamle) bilstereoer og hifi-anlegg. Men om du brenner MP3-filer eller andre komprimerte (potensielt lossy) formater i "datamodus" vil du som regel kunne putte langt mer enn 80 minutter med musikk inn på en enkel 700 MB-plate, men da kan platen altså ikke nødvendigvis spilles av på alle typer spillere. Tilsvarende gjelder for DVD og helt sikkert også Bluray som jeg ikke har vært noe særlig borti. Disse platene (som er dual layer og derfor kan romme langt mer video/data, men er også betydelig dyrere) kan brenne opptil 240 min i "videomodus" (står i spesifikasjoner), eller 8,5 GB data som potensielt kan gi deg langt mer enn 240 min video i .mpg-format eller tilsvarende. Jeg tenker det at brenneprogrammet ditt sier at platen har 702 av 702 MB ledig enten skyldes at platen ikke er brent i "datamodus" (som er helt greit; da er du sikker på at den fungerer i de aller fleste spillere) eller muligens at platen ikke er CD-RW (re-writeable). Uansett gjør det vel ikke så mye hvis det først fungerer? En annen ting jeg lurer på er om den Kenwood radio/CD - DAB jeg skal kjøpe i bilen, er om den tar imot minnepenn ? Denne Kenwood-spilleren gjør det ihvertfall, men det er vanskelig å si noe om uten at du spesifiserer hvilken modell du har planer om å kjøpe. den jeg tenker å kjøpe står det : Mottakeren spiller av alle brente CDer , inkludert plater lastet med MP3 og WMA-filer.Den praktiske USB-inngangen på fronten er perfekt for bruk med USB-penner. Altså ikke MPA som er større. MP3 og WMA tar ikke mer en 90 minutter musikk-spor. En konsert på f.eks. 200 minutter er da utelukket. Lenke til kommentar
merterje Skrevet 15. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2017 Hvis du har kassettspiller i bilen så er det vel like greit å kjøpe en kassettadapter så kan du koble telefonen til. https://www.amazon.com/gp/product/B00CRBA9D8/ref=s9_acsd_top_hd_bw_bwfFr_c_x_1_w?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=merchandised-search-3&pf_rd_r=PE3RSVSYRD2DKYSKPY1C&pf_rd_t=101&pf_rd_p=f4eae378-d312-5ce5-a691-5ca1d3eeb674&pf_rd_i=13981611 Men dette er jo en gammeldags kassettspiller, og det har jeg ikke nå. Men det går an å koble mobilen til den radio-spilleren jeg skal kjøpe. Dessuten står det om den : Mottakeren spiller av alle brente CD-er, inkludert plater lastet med MP3 og WMA-filer. Den praktiske USB-inngangen på fronten er perfekt for bruk med USB-penner. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 MP3 og WMA tar ikke mer en 90 minutter musikk-spor. En konsert på f.eks. 200 minutter er da utelukket. Dersom du brenner en CD, i DATA modus, kan du legge inn "så mange/lange" MP3 filer du vil (nesten), avhengig av bitrate (og dermed filstørrelsen): It ultimately depends on the file size which basically varies with the length and recorded quality of the MP3 files. For example (I'm just making up these numbers), if you record a 5 minute song @ 128-bps (bits per second), then it's file size could be 5MB. Recoding at 256-bps will result in a 10MB MP3 file. Lastly, recording at 64-bps will give you a 2.5MB MP3 file. Based on the above made up file sizes, a 700MB CD can hold: a. Roughly 280 5-minute songs @ 64bps. Will sound crappy. b. Roughly 140 5-minute songs @ 128bps. I think this is average. c. Roughly 70 5-minute songs @ 256bps. Slightly better than average sound. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå