Gå til innhold

Fins det en skjerm som på høykant kan funke som to 26"-skjermer?

Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på to 26" skjermer i over/under-konfigurasjon, og særlig hovedskjermen (en NEC) begynner å vise alderen. Så det begynner å bli på tide å få noe nytt. Jeg har en Surface 4 Pro (og får en Surface Pro om to dager), som med docking har to skjermutganger (DisplayPort Mini). Den nederste skjermen min har 1920x1200-oppløsning, mens den øverste er 1080p.

Fins det en skjerm som kan erstatte to 26" og fremdeles fungere som to separate skjermer? Det må ses som to separate skjermer av pc-en, for jeg har hovedjobbprogrammet mitt på den nederste og bruker den øverste til oppslagsprogrammer og diverse annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes tredjeparts programmer som lager en hvilken som helst skjerm om til to eller flere virtuelle skjermer. Men siden jeg ikke har hatt behov for det, så er jeg ikke kjent med hva som er bra av slike programmer.

En 4K skjerm vil altså vridd 90° kunne sees som 2 stk. 2160x1920 oppå hverandre.

En 26" 16:9 skjerm er 57,6 cm bred (selve skjermen uten ramme altså). Skal du ha samme bredden på en 90° vridd 16:9 skjerm må du opp i 46,3".

Det som er svært viktig når man vrir en skjerm 90° er innsynsvinkel. Jeg er usikker på om VA skjermer vil være godt nok, men TN panel er det ikke. Så jeg ville kikket på skjerm med IPS panel.

Det finnes også skjerm med flere innganger som kan sette av en porsjon av skjermen til hver inngang. Det vet jeg at jeg har sett, men kommer ikke på hvor og hva.. Sorry..

Lenke til kommentar

Hvis det bare er pålitelig, er en programvareløsning helt greit, takk. :) IPS bør gå, antar jeg. Jeg ser at det fins noen 43", ikke noe 46. Men det kan kanskje funke. Jeg lurer på om det hadde vært en ide med en buet skjerm, som denne:

https://www.komplett.no/product/909062/datautstyr/periferiutstyr/skjermer/skjermer/philips-40-4k-led-curved-bdm4037uw#productinfo

Den inneholder også et system for å vise flere kilder samtidig på skjermen. Og den koster ikke mange kronene heller. Så pass billig at den er verd å teste,.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Utrolig skuffende! Jeg fikk Philips-skjermen, og det viste seg at det ble feite, svarte striper på sidene når jeg fyrte den opp på høykant med to inputs (begge DP). Så da har jeg Dell P4317Q og LG 43UD79-B igjen som alternativer. Dellen er et år eldre, og den har en del færre muligheter, så jeg prøver LG-en først. Dette kan bli litt for mange turer til Post Nords retursørvis... Jeg tror jeg slenger inn et spørsmål om noen har LG 43UD79-B.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...