retningslinjene Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Hei! Er på jakt etter en kurant bil med høy hengervekt og 4x4 som ikke gir for mye trøbbel med tanke på uforutsette utgifter og dyre reperasjoner. Helst diesel.... Har selvsagt et tak på hvor mye jeg kan bruke på brukt bil akkurat nå og det ligger på 250.000. Får man noe kurant som ikke har gått halve jorda rundt har firhjulstrekk og kan ha 3000 kg + på kula? (ja, jeg har BE) Må jo selvsagt legge til at vi er en familie på 5 og en hund så det må være 5 seter. Alle tips tas imot med takk.... Endret 13. juni 2017 av retningslinjene Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Pajero. For 250 får du en '07-08 modell (det var et generasjonsskifte 06-07) i grei stand. Har selv en '06 Dakar-versjon (bla.a. lett tunet motor) som vi bruker som bil #1. Litt etter hvilken motorutgave det er snakk om så trekker de minst 3.200, min tar 3.650KG. Har ikke prøvd med så mye, men har kjørt endel med bilhenger, dvs mellom 2 og 2.500, og det har vært en ren fornøyelse. Meget stabil og uproblematisk. 5- eller 7-seter, hvor de 2 bakerste er mest for småvokste, og uansett er enkel å felle ned i et helt flatt gulv. Våre 3 barn har god plass, det er grei bredde i baksetet. Gode seter.Teknisk så har Pajero noen svakheter en må være på vakt for, men det er nokså enkle ting: Rust i fremre del av bakre hjulbuer. Du vil se det straks du åpner en bakdør at løsningen de har valgt der ikke er smart i.f.t rust. Rust i fyllerøret og drivstofftanken; fyllerøret bør byttes hver ca 100.000KM sånn grovt sett for å være sikker. Det er kjapt å bytte og koster ikke allverden, men det MÅ gjøres. Løsningen for rustproblematikken er å antirustbehandle med olje / Fluid Film, og IKKE Tectyl/Mercasol. Motoren er 3,2l 4-sylindret diesel. Noe kakling, men det er til å leve med. Øvre nylonbrikke som fører registerkjedet bør sjekkes/byttes hver 100.000KM, dette er en rimelig og rask jobb, men den må gjøres. EGR kommer til å lage problemer på '07 og nyere, så få den blindet først som sist. Kan ikke bare blindes med plate som på endel andre motorer, men der finnes gode løsninger. Ellers er motoren nokså skuddsikker og takler å kjøres både langt og hardt.Fra '07 er det Aisin automatkasse som er problemfri. Før 07 har de fleste Jatco automatkasse som har en tendens til å kollapse før bilens levetid er oppbrukt om man ikke tar en forholdsregel. Ellers er det lite feil på disse bilene. 500.000KM er ingen problem så sant de får stell etter serviceboken og kanskje litt til. Girsystem/4wd-system er av ypperste klasse og har veldig lite eller ingen typiske feil. Pajero fra '00 og nyere er ikke rammebil men selvbærende som på en personbil, derved er kjøreegenskaper/komfort absolutt innafor, spesielt med tanke på at det er en bil som egentlig er laget for tøffe forhold. Helt som personbil blir det ikke, men jeg har ikke sett meg tilbake etter at vi solgte våre personbiler og gikk over til et par Pajeroer. Regn med litt over literen på bykjøring, kanskje opp mot 12l/100KM på det verste, på langkjøring går vår gjerne ned i knappe 8l/100KM om vi ikke har henger på den. Så selvsagt noe mer forbruk enn en middels personbil, men den sluker ikke drivstoffet.Vær obs at det er endel bruktimporterte biler, disse mangler som oftest "vinterpakke" som er vanlig her i Norge. Dvs 2 varme/AC/ventilasjonsapparater, 2 batterier, motorvarmer, og div annet. Så sjekk at de er førstegangsregistrert i Norge.Servicekostnader er naturlig nok noe høyere enn personbil, bla.a. skal den ha nesten 10 liter olje på motoren. Merkeverksted og dens delepriser er dessverre ganske høye. Men det er mye å hente på å selv skaffe deler fra utlandet, selv om du får et verksted til å ta jobben. Ikke unormalt med 50-80% lavere pris på (original eller tilsvarende) deler kjøpt fra England/Tyskland, f.eks.Andre 4wd-merker er og å se etter. Toyota har og gode biler, men de er IMO overpriset. Nissan har tildels store utfordringer med rust og motorhavari (alt etter utgaver, selvsagt) så sjekk nøye før du velger Nissan. Endret 13. juni 2017 av fikse 2 Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Hva med en Mercedes ML280CDI 4matic?Den kan trekke 3500kg.Her er en meget fin en og uten luftfjæring som er meget positivt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96037805 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 At den ikke har luftfjæring vil jeg si er kun negativt. Det koster litt når det ryker men gir en helt annen kjøreopplevelse. Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Sant nok,jeg personlig ville gått for en med luftfjæring,men jeg vet at mange er allergiske mot det ? derfor mitt forslag ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå