zlpw0ker Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Jeg har kjøpt meg 3 6tb wd black hdd'er siden 2016 og de funger ganske bra, men black serien ser ut som det ikke blir større enn 6tb, jeg hadde håpa wd har planer om å utgi 8tb og 10tb, men det har ikke skjedd noe der på lenge. Så jeg har titta litt på WD Gold som er datacenter hdd'er som er beregna for 24/7 bruk, pcen min står på hvertfall 12t eller om ikke 24timer. WD gold 6tb er faktisk billigere enn wd black 6tb, er det noe forskjell på disse i read og write? Eneste jeg har sett hittil er at wd gold har 128mb cache mens black har 64mb cache noe som hjelper med overføring av data. har planer om å oppgradere til wd gold 10tb etterhvert, men liker wd black serien, men 6tb er litt litte. Noen forslag? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Understanding-the-WD-Rainbow-674/ For meg ser det ut som: WD Black - Performance WD Red Pro WD Re: Unlimited Drive Storage WD Re: High Performance, High Intensit WD Se: High Performance, Medium Intensity WD Re: Large Business Surveillance Er disse som gir best ytelse. Virker ut på denne ytelsen er ganske god. Men virker ut på denne: Er første målt med SSD disk PCI-E ellers er cache som måles. Ellers må den første være i raid 0. Endret 13. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Ble litt frista til å prøve gold faktisk. Men trenger en hdd som har mest mulig TB+cache+laget for 24/7 bruk+overføring hastighet til en fornuftig pris. Riggen min kommer til å være på veldig mye. WD Red Pro er jo dyr i forhold til TB,men den har jo 7200rpm. Hvordan er Red (Pro) i forhold til black,ja jeg vet at det er ment i RAID enclosures. Prot er også dyrt, jeg vet at 10tb Red og Red Pro er på vei, så det blir ganske dyre. Jeg er ute etter erfaringer fra folk som har wd black,gold og red som brukes til lagring av filmer/serier. Ikke no vits i å drasse opp at man bør ha de i Red i NAS. Endret 13. juni 2017 av zlpw0ker Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Trenger du 7200rpm på en lagringsdisk? De bruker mer strøm, støyer mer og utvikler mer varme. Etter at SSD har tatt over på de områdene man trenger høy ytelse (feks. OS disk), ser jeg ingen grunn for å gå for disker som spinner så mye lenger, i hvert fall ikke til medielagring. Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Trenger du 7200rpm på en lagringsdisk? De bruker mer strøm, støyer mer og utvikler mer varme. Etter at SSD har tatt over på de områdene man trenger høy ytelse (feks. OS disk), ser jeg ingen grunn for å gå for disker som spinner så mye lenger, i hvert fall ikke til medielagring. ja,jeg trenger virkelig en hdd for lagring ja. ssd har virkelig ikke tatt over for hdd når det gjelder lagring av medie.SSD er for dyrt til masselagring av det jeg har. Jeg er klar over at det brukes mer strøm,støyer og utvikler varme, Jeg har 6 vifter i kabinettet inkludert vidter på aio cpu h110i aio på min gpu seahawk x. til os har jeg 950 pro. Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Trenger du 7200rpm på en lagringsdisk? De bruker mer strøm, støyer mer og utvikler mer varme. Etter at SSD har tatt over på de områdene man trenger høy ytelse (feks. OS disk), ser jeg ingen grunn for å gå for disker som spinner så mye lenger, i hvert fall ikke til medielagring. ja,jeg trenger virkelig en hdd for lagring ja. ssd har virkelig ikke tatt over for hdd når det gjelder lagring av medie.SSD er for dyrt til masselagring av det jeg har. Jeg er klar over at det brukes mer strøm,støyer og utvikler varme, Jeg har 6 vifter i kabinettet inkludert vidter på aio cpu h110i aio på min gpu seahawk x. til os har jeg 950 pro. Ehh... Jeg tror du missforsto hele innlegget mitt. Jeg spurte om du trenger 7200rpm disk til lagring. En disk som spinner saktere er mer enn rask nok til dette. Før SSD kom var 7200rpm disker nødvendig til OS da 5400rpm disker var for trege. Etter at SSD kom, trenger man altså ikke 7200rpm disker til OS lenger. Og til lagring er 5400rpm disker et bedre alternativ. Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 Trenger du 7200rpm på en lagringsdisk? De bruker mer strøm, støyer mer og utvikler mer varme. Etter at SSD har tatt over på de områdene man trenger høy ytelse (feks. OS disk), ser jeg ingen grunn for å gå for disker som spinner så mye lenger, i hvert fall ikke til medielagring. ja,jeg trenger virkelig en hdd for lagring ja. ssd har virkelig ikke tatt over for hdd når det gjelder lagring av medie.SSD er for dyrt til masselagring av det jeg har. Jeg er klar over at det brukes mer strøm,støyer og utvikler varme, Jeg har 6 vifter i kabinettet inkludert vidter på aio cpu h110i aio på min gpu seahawk x. til os har jeg 950 pro. Ehh... Jeg tror du missforsto hele innlegget mitt. Jeg spurte om du trenger 7200rpm disk til lagring. En disk som spinner saktere er mer enn rask nok til dette. Før SSD kom var 7200rpm disker nødvendig til OS da 5400rpm disker var for trege. Etter at SSD kom, trenger man altså ikke 7200rpm disker til OS lenger. Og til lagring er 5400rpm disker et bedre alternativ. Jeg foretrekker 7200rpm da data kan bli lest og skreve kjappere og ikke minst tar mindre tid å nå fila. Jeg ser mye på filmer og serier osv på pcen min og det hender jeg må vente litt på den grønne loading baren i file explorer, så jeg ser ikke så veldig mye vits i 5400rpm på pcen min. Men på NAS trenger jeg ikke mer enn 5400rpm pga. der avspiller jeg ikke noe medie på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå