Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Husbåt\bolig fordel ulempe?


Anbefalte innlegg

Hei, har noen peiling på fordel\ulemper på husbåt.

Altså hus bygget for å være på vannet uten nødvendigvis motor og med flytebrygge.

 

Vet noen om disse kan man fint kjøpe og selge uten å bli belastet for skatt hvis man selger før 2 år?

http://www.dinside.no/bolig/dette-ma-du-skatte-av-nar-du-selger-bolig/61276266

 

For disse utgiftene må man vanligvis ut med for bolig:

 

Dokumentavgift til staten 2,5 % av kjøpesum

Tinglysingsgebyr for skjøte

Tinglysingsgebyr pr pantedokument

Boligkjøperforsikring

Men usikker på hvis man leier\kjøper brygge slipper

 

Men er det også viktig å ha taksmann og forsikring på husbåt da det kanskje ikke er regulert krav til det på husbåt? Da det er opp til selgeren å selge til den prisen personen mener den er verdt.

 

Ergo letter å bli lurt der?

 

Eller er husbåt veldig vanskelig å selges igjen så en husbåt faller ekstra fort i verdi som båt\bil?

 

Kan man ha postadresse på sjøen?  For det er fult mulig å ha postkasse på husbåt.

 

Eller regnes husbåt samme som oblikasjonsleilighet at man kjøper kun bruksrett til boligen.

Men man kan ikke si man eier den som en fysisk tomt så dermed blir det ikke helt samme?

 

Vet noen også sesongpris for brygge f.eks 20 000 kr om vinteren og 80 000 kr for sommeren er vanlig pris for en flytebrygge på rundt 45 kvadratmeter (48 fot).

 

Kan man bruke BSU penger å kjøpe husbåt eller kan ikke de brukes?

Da det regnes som båt uten motor?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det er problemer med folk som bor k båt som må være registrert som uten fast bopel, altså det samme som uteliggere er.

Du kan ha postboks i nærheten, men du får neppe en bostedsadresse du kan bruke.

Dette gjør at du ikke blir kredittverdig og får ikke kredittkort, vanlige lån og vanlige abonnementer.

 

Tviler på at du kan bruke BSU på den ettersom det er en båt og ikke en bolig.

Antagelig gjelder heller ikke skattefritt salg heller slik som med bolig.

 

Så vidt jeg vet regnes det som båt i alle tilfeller, ikke bolig, med de bakdeler det fører med seg.

 

Tatt etter hukommelsen, har vurdert det samme en gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det også viktig å ha taksmann og forsikring på husbåt da det kanskje ikke er regulert krav til det på husbåt? Da det er opp til selgeren å selge til den prisen personen mener den er verdt.

 

Annet enn på bil, så er det aldri noe krav til forsikring, ei heller på båt.

Vær smertelig klar over at det er båt du eventuelt kjøper, ikke hus, selv om du kaller det "husbåt".

 

I så måte må du også være klar over Sjøloven og ansvaret som følger.

På sjøen dekker normalt hvert fartøy sin skade, slik at dersom noen i en cabincruiser pløyer ned "husbåten" din ved et uhell, så er det deg som må betale for skadene på ditt eget fartøy, ikke den som skadet det.

Unntaket er grov uaktsomhet eller overlegg.

 

Ut i fra dette må du vurdere om du kan trenge kaskoforsikring som dekker skadene på ditt fartøy.

 

Eller er husbåt veldig vanskelig å selges igjen så en husbåt faller ekstra fort i verdi som båt\bil?

 

Du må nok definere hva du mener med "husbåt", de fleste mener en vanlig båt de bor i, men mener du mer som en lekter med et hus på ?

 

Uansett kan det være vanskelig å selge slike ting, ettersom markedet for slike farkoster er betydelig mindre enn boligmarkedet.

 

 

Kan man ha postadresse på sjøen?  For det er fult mulig å ha postkasse på husbåt.

 

Du kan henge opp en postkasse, men uten gateadresse så hjelper det lite, båten kan ikke brukes som fast adresse i Folkeregisteret.

 

Postboks er et reelt alternativ for å motta posten, men som nevnt ovenfor må man stå som UFB'er i folkeregisteret ettersom båt ikke er godkjent som fast adresse (enda).

 

Dette kan ha konsekvenser, men selv har jeg vært "Uten Fast Bopel" i et tiår, å har både kredittkort, abonnement på TV, telefon osv. uten noe problem?

Jeg har dog hørt at det kan være verre å få boliglån og andre større lån.

Har ikke forsøkt selv ettersom det ikke har vært noe behov, men kan ikke tenke meg det er noe problem heller så lenge man har et forhold til banken og inntekt til å betjene gjelden.

 

Eller regnes husbåt samme som oblikasjonsleilighet at man kjøper kun bruksrett til boligen.

Men man kan ikke si man eier den som en fysisk tomt så dermed blir det ikke helt samme?

 

Det er veldig vanskelig å forstå hva du mener med "husbåt" når du drar inn obligasjonsleilighet og lignende?

 

Dersom du tenker noe slikt som "Levebåten Marie", så er det altså båt, punktum. (se bilde nedenfor).

 

Båten er din. Når du har kjøpt den eier du den.

Hvordan du kan få eierskap av en båt til å bli som en obligasjonsleilighet er et mysterium, men nei, slik er det altså ikke.

 

Vet noen også sesongpris for brygge f.eks 20 000 kr om vinteren og 80 000 kr for sommeren er vanlig pris for en flytebrygge på rundt 45 kvadratmeter (48 fot).

 

Du må jo ha båtplass til båten din, hvor mye det koster kommer an på båten samt hvor du bor osv.

Dersom det er en svær lekter med et hus oppå, så blir det nok dyrere å leie plass, å er såpass spesielt at du må høre med aktuelle marinaer om de kan lage en plass som passer til din "båt".

 

Kan man bruke BSU penger å kjøpe husbåt eller kan ikke de brukes?

Da det regnes som båt uten motor?

Sannsynligvis ikke. Dersom båten oppfyller visse krav kan den registreres i skipsregisteret å brukes som pant, men BSU kan du nok ikke bruke til å kjøpe deg båt, selv om du har tenkt til å bo i den

 

IMG_0346_436692a.JPG?chk=2E69EE

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Vet det er problemer med folk som bor k båt som må være registrert som uten fast bopel, altså det samme som uteliggere er.

Du kan ha postboks i nærheten, men du får neppe en bostedsadresse du kan bruke.

Dette gjør at du ikke blir kredittverdig og får ikke kredittkort, vanlige lån og vanlige abonnementer.

Kunne vel gjort det slik at:

F.eks:

ULLERØYVEIEN 338, 1747 Skjeberg

Båtplass nr

 

Men aldri prøvd det selv.

 

Ellers finnes det jo e-boks eller Digipost så ser ikke adresse som noe problem som nevnt over?

 

 

 

I så måte må du også være klar over Sjøloven og ansvaret som følger.

På sjøen dekker normalt hvert fartøy sin skade, slik at dersom noen i en cabincruiser pløyer ned "husbåten" din ved et uhell, så er det deg som må betale for skadene på ditt eget fartøy, ikke den som skadet det.

Unntaket er grov uaktsomhet eller overlegg.

 

Ut i fra dette må du vurdere om du kan trenge kaskoforsikring som dekker skadene på ditt fartøy.

Så du mener hvis man befinner seg utenfor kai eller i kai kan de bare kjøre ned båter som er i veien hvis de vil uten det får noe konsekvenser? Vet lite om hvilken regler som gjelder på sjøen, for vil anta det er slik store båter har forkjørsrett på dypt vann da de ser ofte ikke små båter komme på siden eller forran.

 

Tviler på kaskoforsikring hjelper hvis man er idiot jeg frykter heller:

 

Det er utrolig på grunt vann. Ulempe med 2 etasjer husbåt som er veldig liten skal lite til å falle på siden.

 

Så du mener hvis man legger til kai uten å ha båtplass kan andre synke båten uten det gir konsekvenser? Kun fordi reglene er slik.

På bil er det vanlig å bli tauet vekk med risiko for skader.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er det grov uaktsomhet og ha husbåt uten motor å la den drive selv på sjøen?

For uten motor kan den bli tatt av bølgene å drive mot andre båter.

På en side eller på en annen side er det sjøen som bestemmer i så fall.

 

Men usikker hvordan det er på sjøen selv om man ikke har motor på husbåt må man minst ha fritidsskipper sertifikat?

Ellers må husbåten være lenket til med skjetting i bunden av fjorden?

 

Har man også ansvaret at båten er forsikret festet til bryggen så hvis båten slår mot bryggen kan kreve erstatting hvis det blir skader på området?

Lenke til kommentar

En husbåt skal ha motor. En motor kan i forhold til dette regnes som en sikkerhetsmekanisme. Man kan fint ligge å drive litt, men uten sjanse til å manøvrere farkosten så er man uaktsom på lik linje som at en bilsjåfør slipper rattet når han kjører.

 

Man er ansvarlig for fortøying ja, men angående skader så er det litt vagt. Hvis det har vært ekstremvær og man har fortøyet "godt nok" så er det ikke eierens skyld. Det er mulig å se om fortøyningen er uansvarlig i ettertid.

 

Skal du kjøre husbåten så må du hvertfall ha båtførersertifikatet vil jeg tro. Under 8 meter og under 15HK så trenger man ingenting, men husbåt er noe spesiellt. Me do not know.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15 hestekrefter er vel kun nok å drive kano eller småbåt. med 2-4 pasasjer.

Vil aldri klare å dra husbåt selv ikke mini husbåt under 10 kvadratmeter.

 

Vil vel anta man trenger 250 hester eller mere for å klare 5 knop. På en 45 kvadratmeter husbåt som veier 2 tonn eller mere.

 

Har du peiling på ved brygge er det inkludert forsikring hvis man betale for båtplass?

Men forsikringen dekker ikke sin egen skyld hendelser og ikke full kasko f.eks tap av verdier.

 

For de fleste båtplasser og parkeringshus er overvåket men usikker på om de reiser ut å pålegger folk ting.

I båt er vel også pålagt redningsvest men ville vært rart hvis det også gjelder land.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Båtplass inkluderer ikke forsikring.

 

Det er ikke uvanlig å ha små motorer på husbåt, men bruk gjerne en "high thrust" propell.

 

Edit; Du ville blitt forbauset over hvor store båter som drives av motorer med få hestekrefter. Skrog og propell har mye å si. Skal du ha husbåt så bør flyteelementene være "spisse" foran så man glir gjennom vannet istedenfor å ha store flater foran så man må "presse" seg frem.

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er mer stabilt ved høy sjø :p

 

Pontonger er en type flyteelement ja. Man kan bruke andre greier også, men pontonger av metall er best i forhold til at de takler et passe hardt smell. Det er ganske vanlig å bruke plastfat til flytebrygger. Kanskje det "blir" pontonger med en gang man bruker de som flyteelement(?).

Lenke til kommentar

Så du mener hvis man befinner seg utenfor kai eller i kai kan de bare kjøre ned båter som er i veien hvis de vil uten det får noe konsekvenser?

 

På sjøen dekker normalt hvert fartøy sin skade, slik at dersom noen i en cabincruiser pløyer ned "husbåten" din ved et uhell, så er det deg som må betale for skadene på ditt eget fartøy, ikke den som skadet det.

Unntaket er grov uaktsomhet eller overlegg.

 

Sjøloven er klar

 

Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade.

http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/21/manglende-folkekunnskap-om-ansvar-pa-sjoen

Lenke til kommentar

Kunne vel gjort det slik at:

F.eks:

ULLERØYVEIEN 338, 1747 Skjeberg

Båtplass nr

Men aldri prøvd det selv.

 

Ellers finnes det jo e-boks eller Digipost så ser ikke adresse som noe problem som nevnt over?

 

Du kan ikke skrive det du vil som din adresse, du må ha en eksisterende adresse, en som allerede er i systemet.

Klart, på netthandel og slikt får det sikkert bra men ikke som din registrerte adresse.

 

Og 15-20 hester holder til å flytte den, du skal jo ikke stå på vannski bak, den skal bare være flyttbar.

Ikke sammenlign det med å flytte samme vekt på land :)

1-2 knop bør holde.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tenkte å nevne mer mulige praktiske problemer:

 

- Rent vann.

- Strøm.

- Vaske klær.

- Hygiene, kan ikke bare tømme kloakk og dusj/vask/oppvaskvann rett i vannet. Må ha egen tank til formålet som må leveres til rensing = Jobb og styr, koster penger.

- Isolasjon, hvordan er det om vinteren? Trippel strømregning?
- Vinter: Isflak, skarpe kanter, skader?

- Får ikke transportert over land, veier for mye og er for stor. Bundet til vannet. En båt kan fraktes med henger, med tanke på hvis man vil lagre den i et lager eller lignende, og reise sørover om vinteren. ANTAR jeg ^^

- Det elektriske er antageligvis annerledes enn i et vanlig hus.

- Mer bevegelse = Mer slitasje på strukturen.

- Fukt.

- Tidevann. Er det dypt nok der båten ligger?

- Tyver, "pirater" ^^, sabotasje. Den kan faktisk synkes. Et hus kan ramponéres, men det står i hvert fall der. Hvordan reagérer politiet på en husbåt uten registrért adresse?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ingen av de tingene du nevner er særlig problematisk Taurean, men man må ha lysten. Det er like mange praktiske problemer med et hus på land hvis jeg skal liste opp tilsvarende tingene du nevner.

 

Politiet har ingenting med dette å gjøre. Det regnes som en båt som står på båtplass og hvis man betaler for båtplassen og følger reglene så vil de ikke bry seg. Mange som bor i båt :)

 

Et hus kan ramponeres ja, men du kan heller sammenlikne senking med å brenne ned et hus.

 

Angående bevegelse på strukturen så bygger man selvfølgelig etter forholdene. En godt bygget husbåt vil tåle påkjenningene den blir utsatt for.

 

Hvis man ikke klarer å følge med på tidevann så er man rett og slett dum :p En husbåt tåler å seile inn på en strand og bli stående fordi vannet synker. Det kan dog bli problematisk å få skiten ut på vannet igjen :lol:

Lenke til kommentar

 

- Tyver, "pirater" ^^, sabotasje. Den kan faktisk synkes. Et hus kan ramponéres, men det står i hvert fall der. Hvordan reagérer politiet på en husbåt uten registrért adresse?

Vel det kan skje uansett hvor man bor, skulle tro det er tryggere å bo på båthavn en et sted langt i skogen men hvem vet?

 

Hjelper lite og komme med antagelser hvis du ikke har dokumentasjon at det er mere utrygt å bo der?

 

- Hygiene, kan ikke bare tømme kloakk og dusj/vask/oppvaskvann rett i vannet. Må ha egen tank til formålet som må leveres til rensing = Jobb og styr, koster penger.

vet det gjøres ved flom kanskje ikke bevist men sies det skjer at kloakk havner i sjøen det er ikke direkte farlig som kvikksølv men hadde ikke badet i det vannet, vet der jeg bor er det perioder man ikke anbefaler bading i sjøen nettopp fordi det har regnet mye.

 

Er faktisk tryggere å bade å sjøen hvis det ikke regner mye.

En del båtplasser har vann og hageslange for å vaske båter men usikkert man kan få eget avløp da dette er vel kanskje ikke løsning man kan gi til alle.

 

Angående fukt hvis man har har en brygge\ flytebrygge huset står på ser jeg ikke grunn nok det skulle være større problem en å bo på fjellet ved vannet. Eller ha huset på et fjell.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De fleste problemene der er ikke reelle, enkelte brygger har også mulighet for å tømme septiktanken, for det er faktisk en lkten utfordring. Alle har nok ferskvann og strøm man kan koble seg på.

Avløp kan du nok bare glemme, du må ha tank.

Lenke til kommentar

Okay, okay, prøvde bare å være fremsynt her ^^ ikke å være vrang.

 

Angående å grunne ved tidevann, så er det vel bare å vente på flo igjen ^^ Tenkte mer på at det kanskje kunne være skadelig for underlaget eller pontongene.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Vet noen om disse kan man fint kjøpe og selge uten å bli belastet for skatt hvis man selger før 2 år?

 

 

Ved salg av bolig må du skatte av *fortjenesten* dersom du ikke selv har bodd der 1 av de 2 siste år.

Sett bort i fra at båt ikke regnes som bolig i denne forstand vil det neppe være et 'problem' da båter, i motsetning til landfaste boliger, taper seg i pris og du kan dermed ikke forvente noen fortjeneste.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...