Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forsikring mot fall i boligpriser

Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne saken: http://e24.no/privat/boligmarkedet/etterlyser-forsikring-mot-boligprisfall/24059382

Personlig synes jeg idéen er interessant selv jeg ser det nevnes en del praktiske problemstillinger knyttet til å kunne tilby en slik forsikring.

Hva tenker dere? Hva ville vært en rimelig forsikringspremie for å garantere sikkerheten til banken og på den måten kunne beholde en lav rente til tross for forholdene tilsier økt rente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som idioti av et forsikringsselskap å tilby noe slik. Sparebank1 fjernet nylig sitt tilbud om inntektssikring mot arbeidsledighet/permittering fordi det var dårlig butikk. Og hvordan bør de håndtere en slik forsikring? Skal det være samme pris for en i Oslo som resten av landet? Hva med karantenetid? Folk bør ikke ha mulighet til å ta en slik forsikring så snart de merker at markedet endrer seg, og prisene faller. 

Lenke til kommentar

Hvis boligprisen allerede faller så vil forsikringspremien være lik egenkapitalen som ønskes forsikret, da det er 100 % sannsynlighet for prisfall.

Bankene har nok til enhver tid et estimat på sannsynligheten for diverse utfall i markedet, så det skal være mulig å tilby en slik forsikring for de som ønsker det. Men prisen vil nok bli for høy til at det blir noe marked for det.

Lenke til kommentar

Problemet med en slik forsikring er jo at dersom boligmarkedet faller så gjelder det alle forsikringstagerne, i motsetning til andre forsikringer der "alle" betaler for de få som må benytte forsikringen.

Den må derfor sikres i verdier med motkonjuktur eller det må lages finansielle instrumenter i markedet der de som "vedder imot" finaniserer dette eventuelle fallet.

- Høres ikke ut som noen god deal spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...