TommyL Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Hei! Har flyttet til et sted hvor det ikke er telefonkabel, og må som en midlertidig løsning bruke 4G. Har Telia. Savnet av pfsense er stort, og har kikket på rene 4G modemer som kan gi WAN ip til den. Men nå ser jeg at min 4G router, en enkel Huawei MiFi sak, har ekstern IP i 10.x.x.x rangen. Selv om whatismyip gir meg en public ip, så vil vel ikke pfsense få denne da? Får man ikke public ip av Telia 4G? MVH Tommy Endret 13. juni 2017 av TommyL Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Sett apn til vpn.netcom.no eller muligens vpn.telia.no så skal du få egen ip-adresse. Endret 12. juni 2017 av Krokan Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Du er jo ikke avhengig av at pfSense-boksen din har public IP for at du skal få internett-tilgang... Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) @Krokan skal teste det, takker! @tingo nei...men om jeg skal ha tilgang til vpn serveren og hjemmenettverket utenfra, vil det vel ikke gå så bra...? Edit: Forsøkte vpn.netcom.no og vpn.telia.no...men fikk ikke internett på noen av dem. Det går trafikk ut...men ikke inn! Men nå har Huaweien plutselig fått en 100.x.x.x IP...men min public ip er 178.x.x.x...på default profil internet.netcom.no Hmmm...4G er en nødløsning merker jeg...kommer fra Altibox fiber...er en annen verden nå Edit igjen: Problem løst, vpn.telia.no funket etter en restart av router Da var det bare å finne en 4G bridge løsning. Takker for hjelpen!! Endret 13. juni 2017 av TommyL Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Bare vær obs på at nå vil all innkommende trafikk til ruteren din bruke av datapakka di. Dette selv om trafikken blir avvist av brannmuren din. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Ja...det er en skikkelig nødløsning. Men har ikke noe valg dessverre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå