Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen - norsk vg3

Anbefalte innlegg

Heisann, har nå kommet godt i gang med forberedelsene til muntlig eksamen i norsk. Temaet er norsk språkpolitikk på 1800-tallet, og jeg skal fortelle om konsekvensene av denne. Hittil har jeg nevnt alle reformene som kom utover på 1900-tallet og det at vi fikk to offisielle skriftspråk i landet. Noen som vet om noen flere konsekvenser, sliter med å finne noen passende. Står også svært lite om dette i lærebok og på nettet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevnt Jamstillingsvedtaket? At Norge (tilsynelatende) har flere dialekter enn andre land? (siden vi har fremmet disse, har ikke noe standard talemål som må innøves og utøves i det offentlige slik som i andre land). Kan jo si litt om at Norge er ca. det eneste landet med to skriftspråk.

Har du konkret oppgavetekst? Litt lettere å svare da. Vet jo ikke helt hvor mye du skal utdype, men må norsk muntlig kan man vel egentlig styre mye selv. Har selv muntlig i morgen, dog anbefalte læreren min å snevre det inn. Ville kanskje nevnt språkets stilling i dag; fiendskap mot nynorsk, hva med norsken? Er den truet?

Er du godt forberedt? Gruer meg litt.. Føler det er så mye! Vanskelig å velge ut bare noe..

Lenke til kommentar

Nevnt Jamstillingsvedtaket? At Norge (tilsynelatende) har flere dialekter enn andre land? (siden vi har fremmet disse, har ikke noe standard talemål som må innøves og utøves i det offentlige slik som i andre land). Kan jo si litt om at Norge er ca. det eneste landet med to skriftspråk.

Har du konkret oppgavetekst? Litt lettere å svare da. Vet jo ikke helt hvor mye du skal utdype, men må norsk muntlig kan man vel egentlig styre mye selv. Har selv muntlig i morgen, dog anbefalte læreren min å snevre det inn. Ville kanskje nevnt språkets stilling i dag; fiendskap mot nynorsk, hva med norsken? Er den truet?

Er du godt forberedt? Gruer meg litt.. Føler det er så mye! Vanskelig å velge ut bare noe..

Gode tips, tusen takk! Jamstillingsvedtaket er nevnt, men det med dialektene har jeg ikke tenkt på, godt forslag. Oppgaveteksten er ikke verre enn "årsaker og konsekvenser av språkpolitikken som ble ført på 1800-tallet". 

Jeg føler det er vanskelig å forberede seg, som du sier mye informasjon. Egentlig derfor jeg ville styre unna norsk, men det får gå som det går.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...