Martin Braathen Røise Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Gir opp til 250 000 kroner i finnerlønn for gode utviklere: – Markedet er villig til å betale en høy pris (Ekstra) Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Kritisk mangel! 250k "finnerlønn"! Likevel virker det som om det er labert av investeringer i å nå ut til studenter og nyutdannede...? Er det bare utviklere som allerede har jobb som er gode utviklere? Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Ja, utviklere rett ut fra universitetet er sjelden spesielt gode utviklere. De kan være gode å ha likevel, men da under veiledning av en erfaren utvikler. Store deler av markedet har derimot vært helt uinteressert i å ta byrden med å lære opp nyutdannede. Det er å skyte seg selv i foten på lang sikt. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Kritisk mangel! 250k "finnerlønn"! Likevel virker det som om det er labert av investeringer i å nå ut til studenter og nyutdannede...? Er det bare utviklere som allerede har jobb som er gode utviklere? Som nevnt over, nyutdannede er sjeldent gode utviklere, å heller ikke det de fleste selskapene er ute etter. Er man en god utvikler så har man som oftest nok av tilbud å velge mellom. Det har dog vært vanlig lenge at det gies finnerlønn til selskapets egne ansatte som tipser om andre utviklere som har spesiell kompetanse å kan være interessante. Jeg har dog ikke hørt om 250k før, det høres mye ut. Det som ser ut til å være den nye trenden nå, er at mange av de store selskapene får andre utviklere som jobber der, til å ringe å fortelle hvor fantastisk jobben er, i håp om at likesinnede kan overtale bedre enn rekrutterere. For egen del må jeg si det fungerer, det er langt bedre å bli oppringt av noen som kan programmere og vet hva jobben innebærer, enn disse jæ#¤" rekruttererne de store selskapene har ansatt. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Kritisk mangel! 250k "finnerlønn"! Likevel virker det som om det er labert av investeringer i å nå ut til studenter og nyutdannede...? Er det bare utviklere som allerede har jobb som er gode utviklere? Som nevnt over, nyutdannede er sjeldent gode utviklere, å heller ikke det de fleste selskapene er ute etter. Er man en god utvikler så har man som oftest nok av tilbud å velge mellom. Det har dog vært vanlig lenge at det gies finnerlønn til selskapets egne ansatte som tipser om andre utviklere som har spesiell kompetanse å kan være interessante. Jeg har dog ikke hørt om 250k før, det høres mye ut. Det som ser ut til å være den nye trenden nå, er at mange av de store selskapene får andre utviklere som jobber der, til å ringe å fortelle hvor fantastisk jobben er, i håp om at likesinnede kan overtale bedre enn rekrutterere. For egen del må jeg si det fungerer, det er langt bedre å bli oppringt av noen som kan programmere og vet hva jobben innebærer, enn disse jæ#¤" rekruttererne de store selskapene har ansatt. Det var også litt av poenget. Som en god utvikler med mange tilbud, hva skiller konsulentselskap A fra konsulentselskap B og utviklerselskap C? Lønnen er vel ca. den samme, og de fleste selskaper som er konkurransedyktig på lønn har også ca. samme goder og vilkår. Som du nevner etterpå med oppringt av utviklere, tror du ikke en nyutdannet utvikler hadde gått for konsulentselskap B, dersom de hadde investert i studenter og hatt god kontakt og dialog før endt studium? Bare vent, snart får du rekruteringsselskap som selv ansetter utviklere, sånn at utvikleren kan ringe deg opp å si hvor fantastisk det er å jobbe for kunden de rekruterer for! Ja, utviklere rett ut fra universitetet er sjelden spesielt gode utviklere. De kan være gode å ha likevel, men da under veiledning av en erfaren utvikler. Store deler av markedet har derimot vært helt uinteressert i å ta byrden med å lære opp nyutdannede. Det er å skyte seg selv i foten på lang sikt. Derav ordet "investere". Selvfølgelig er en utvikler med 5-10 års erfaring fra bransjen bedre enn en nyutdannet, men det virker allikevel som om selskaper er mer interessert i å kuppe utviklere fra konkurrenter enn å selv skape nye gode utviklere. Selskapene selv er vel ikke de som tjener mest det... Lenke til kommentar
S75HW3GA Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Det stemmer ikke helt hva som beskrives her. Det som er riktig er at markedet er støvsugd for norske utvikler. Utlendinger derimot er ikke ønsket. Da jeg som norsk-amerikaner først kom til Norge på 80 tallet hadde jeg programmert IBM arbeidsstasjoner i maskinspråk i Japan og kunne Pascal, Basic og Modula. Omsider lærte jeg C, PHP, SQL, Java og JavaScript sammen med HTML. Ingen var interessert i meg og jeg endte opp i skoleverket som språklærer fordi jeg behersket så mange fremmedspråk og holdte på med en doktoravhandling. Skolen oppdaget tilfeldigvis at jeg kunne også noe om data, så jeg fikk i oppdrag å sette opp en dataavdeling med rutere, svitsjer, servere og klienter. Jeg har hatt ansvar for å lære opp lærlinger som hadde studert ikt drifts- og servicefag på videregående. Mange studerte videre på universitet, men like mange fikk jobb nesten med en gang da de var ferdig med fagprøven. Jeg derimot søkte jobb i 13 år før jeg ga opp. Firmaer var mer interessert i å ansette elever som kunne mye mindre enn meg, men de samme firmaene var ikke interessert i meg. Fylket var heller ikke interessert i programløsninger som jeg utviklet for skoleverket. Men hvis en Nordman utviklet noe lignedes et år eller to senere, da var de plutselig veldig interessert. Jeg kan ikke klage nå lenger, fordi dataavdelingen har vokst kolossalt og jeg har nok å gjøre med dataundervisning og vedlikehold av vår infrastruktur som består av mange Linux servere, websider og databaser som jeg har utviklet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå