Gå til innhold

USAs forsvar ber teknologi­selskaper utvikle en helt ny prosessortype

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klart. Von Neumann har vært en flaskehals i nesten et halvt århundre. Delvis derfor ble Harvardarkitekturen en realitet på 70-tallet (!)

En arkitektur uten denne minne/program flaskehalsen. Ved nødvendighet hadde den sågar allerede da DMA funksjoner for ytterligere å redusere brukt CPU-tid for ren dataflytting.

Men von Neumann var generelt lettere å skrive kode for mens man fortsatt snakket om 8086 og dens avarter. Jeg har selv jobbet i stor utstrekning med Hardvardarkitekturen, og det er en ganske annen verden når man ikke har behov for multiplekset minneaksess eller tidkrevende stackmanipulasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Klart. Von Neumann har vært en flaskehals i nesten et halvt århundre. Delvis derfor ble Harvardarkitekturen en realitet på 70-tallet (!)

En arkitektur uten denne minne/program flaskehalsen. Ved nødvendighet hadde den sågar allerede da DMA funksjoner for ytterligere å redusere brukt CPU-tid for ren dataflytting.

Men von Neumann var generelt lettere å skrive kode for mens man fortsatt snakket om 8086 og dens avarter. Jeg har selv jobbet i stor utstrekning med Hardvardarkitekturen, og det er en ganske annen verden når man ikke har behov for multiplekset minneaksess eller tidkrevende stackmanipulasjon.

Det slo meg som merkelig at artikkelen ikke nevner Harvard med ett ord, Men men.

Lenke til kommentar

Har dere ikke skrevet om HP sin The Machine tidligere? Kunne sikkert skrevet litt mr her uansett, for de har vel fungerende eksemplar per i dag.

Det eneste jeg fant om denne var at den bruker ny teknologi til å kjøre gammel metodikk. Det er klart at et godt sammensatt kluster av 2-3000 prosessorer med optisk minne vil være noe vassere enn en 12-kjerners server basert på silisium og kobber. Det skulle mangle. Men flaskehalsen er der like fordømt. De har bare flyttet den slik at den er mindre synlig. Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Har dere ikke skrevet om HP sin The Machine tidligere? Kunne sikkert skrevet litt mr her uansett, for de har vel fungerende eksemplar per i dag.

Det eneste jeg fant om denne var at den bruker ny teknologi til å kjøre gammel metodikk. Det er klart at et godt sammensatt kluster av 2-3000 prosessorer med optisk minne vil være noe vassere enn en 12-kjerners server basert på silisium og kobber. Det skulle mangle. Men flaskehalsen er der like fordømt. De har bare flyttet den slik at den er mindre synlig.

Selvfølgelig, fordi du snakker servercluster mot en enkelt workstation/server, det blir jo ikke sammenlignbart og har lite med saken å gjøre...

Fra det jeg har fått med meg er hele poenget med The Machine at minne står i sentrum, ikke CPU. Noe som gjør den svært egnet til Big Data i forhold til tilsvarende server, som var litt av poenget med den nye arkitekturen de skal lage her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...