Abnorm Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Jeg har nettopp bestilt meg en PIONEER SC-LX501 receiver, da jeg er glad i å se film. Men jeg vil også trenge noen høyttalere. Tenkte jeg skulle begynne med å bestille meg fronthøyttalere og senterhøyttaler. Ettersom jeg ønsker hvite høyttalere, har jeg sett på: Dynaudio Excite X18 (front) og Dynaudio Excite X24 (senter). Vil jeg kunne kjøre disse bra på min nye receiver? Grunnen til jeg spør er for at jeg ikke har så mye peiling på watt, Ohm, effekt osv. Hyggelig om noen raskt kunne gitt meg en generell innføring, slik at det blir lettere å blukke ut høyttalere i forhold til forsterker. Endret 12. juni 2017 av Abnorm Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Surroundeffekt (4 Ohm) [1 kHz, 1 % THD, 1ch, IEC] 270 watt Surroundeffekt (6 Ohm) [1 kHz, 1 % THD, 1ch, IEC] 160 watt Ergo kan du spille høyere hvis du går for 4 ohm. Tror du fint kan spille veldig høyt uansett, men verdt å nevne. Vil ellers tro forsterken er kanskje litt kraftig for høytallene men det merker du vel fort. Tror du fint kan klare deg med en billig forsterker som kun klarer 100 watt i 4 ohm. I følge denne er det kanskje litt vanskelig å få lyden korrekt med tanke på bass\diskant. En del forsterkere før hadde loundness eller Rock instillinger da kan man få bedre bass. Endret 12. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Sånn kraft messig bør det gå fint, ser ut til at Pioneeren leverer greit kraft, høyttalerne er nok litt tunge å drive, men det bør gå fint. Om de er gode matcher lydmessig vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Takk så mye for svarene. Jeg har også sett på en gulvmodell, Dynaudio Emit M30. Hvordan tror dere denne er i forhold til X18? Stuen har et areal på ca. 50m2, men området hvor jeg sitter og ser film er begrenset, sitter Max tre meter fra skjermen/høytaleranlegget. Alternativ drømmer jeg om Dynaudio Excite X34 (gulvmodell), men i mitt hode tenker jeg kanskje den blir for kraftig til receivern. Endret 12. juni 2017 av Abnorm Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Dynaudio Emit M30 er vel kanskje bedre for deg til ren musikk uten subwoolfer, gir vel mere fyldig lyd. X18 er sikkert bedre egnet som bakhøytaller vil jeg tro med mindre du ikke er glad i særlig bass. Ellers bør du vel høre på høytallene før du kjøper de. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Om du skal handle på soundgarden / spaceworld kan du kanskje dra innom å teste? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Litt tam i bassen, med mindre du hekter opp en sub. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Alt dette funker, ingen problem å få lyd på noen måte. Om du kjører romkorreksjon bør du gå inn og overstyre et par frekvenser manuelt, mest sannsynlig de to lengst til venstre, og kanskje de to lengst til høyre dempes ned. Pioneers automatikk har en tendens til å dempe bassen for mye og tune opp diskanten. En vel slank lyd, for både musikk og film etter min mening. X18 er en kvalitetsmessig overlegen høyttaler over Emit M30. M30 blir kjedelig i forhold, det sprudler og livner mer med X18. Er ikke ett sekund i tvil om hvilken av dem jeg hadde valgt. Du vil nok fortsatt kunne merke en forskjell på å bytte fra surroundforsterkeren til en strømsterk tokanals forsterker, men forskjellen trenger ikke være så stor nå lenger og heller ikke relevant for din del. Det er plenty kraft, men som sagt trenger den litt fininnstilling. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Pioneers automatikk har en tendens til å dempe bassen for mye og tune opp diskanten. En vel slank lyd, for både musikk og film etter min mening. Vet ikke hvordan dette er på de aller nyeste forsterkere men de eldre stemmer ikke det. Onkyo generielt er mye verre høres ut som 3" mellomtone på standard instillinger på 8" bass elementer sist jeg prøve det merke. Men ja delevis enig generielt sett en del produsenter tar utgangspunkt i små høytaller på standard oppsett: Pioneer HTTP203 er fint eksempel på det ikke vits med kraftig lyd når det er kun 3" elementer uten om subwoolferen. Endret 13. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå