above Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei, Er det noen som kan hjelpe meg med å sette opp en server eller, altså finne deler osv``??? Den skal ikke koste mer en 5000 helst. Jeg trenger skjerm osv, men ikke cd rom/dvd-rom fordi det har jeg Det hadde vært velldig fint om noen kunne satt opp et fint oppsett til meg Takker for alle hjelp Lenke til kommentar
muffe Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hva skal du med skjerm på en server? Uansett ville jeg ha valgt en AMD basert pc i denne prisklassen. Jeg ville hatt en Barton-basert kjerne, 512 MB DDR RAM, og en/to 120 GB disker. Hoverdkortet er det ikke så nøye mde, og heller ikke skjermkortet. Gjerne et av de aller billigse du kan finne, Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Med server, mener du da en maskin som bare så skal stå å gå uten at du gjør noe med den? I så fall, da trenger du ikke skjerm. Lenke til kommentar
dvn Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hadde vært fint om du kunne skrevet hva servern blir brukt til. Mye lettere å komme med ett forslag da. Og hvilke krav du stiller til den. Lenke til kommentar
above Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Hadde vært fint om du kunne skrevet hva servern blir brukt til. Mye lettere å komme med ett forslag da. Og hvilke krav du stiller til den. Jeg setter litt store krav ja, altså, den skal ikke være dårlig. Den skal være brukenes i mange år. Jeg tenkte også at jeg skulle modde kabinettet og da tenkte jeg på et slikt; http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl Noen forslag til hardwareb elle?? Jeg vet ikke hva slags ram jeg skal velge, prosessor og harddisk Kansje noen forslag her eller?? Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) MMX 233 Prossesor som holder.. Det er seriøst kvalitets prossesorer. tåler -alt- av støv kanskje ikke den raskeste nå tildags, men funker.. (kommer jo helt an på hva du skal kjøre på servern din da:D) Endret 5. desember 2003 av JuZt3r Lenke til kommentar
above Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Kan ikke noen komme med komplette forslag fra komplett.no f.eks?? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Som sagt; du må si om du skal bruke den som filserver/webserver/dhcp osv. Lenke til kommentar
above Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Som sagt; du må si om du skal bruke den som filserver/webserver/dhcp osv. Filserver, men hva er dhcp??? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 (endret) DHCP er en tjeneste som deler ut IP'er i nettverket ditt, krever ikke rare greiene, derfor hadde det holdt med en pisse maskin. Men siden du skal ha filserver stiller kravene seg litt annerledes, særlig med tanke på at litt raske disker er klart en fordel. Litt ekstra ram har jo heller aldri skadet noen, men kjører du TightVNC til å kontrollere beistet så er jo ikke det verdens mest ressurskrevende program. Det er faktisk lettere hvis du setter deg ned og sier litt hva du kunne tenkt deg, isteden for å få forslag på oppsett uten vi kjenner behovene dine. Først nå vet vi at du vil ha filserver. Skal den ha RAID støtte? (Evt. med hvor mange disker?). Beste er nok å ta en AMD cpu/HK, gir bra pris/ytelse, men så kommer spm til diskene da... edit: HW.no's RAID Guide Endret 6. desember 2003 av JoKr Lenke til kommentar
sasund Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Det du trenger er: kabinett, harddisk, prosessor, hovedkort, minne og skjermkort, samt kjøling til cpu. Tok bare å putta sammen noe, men du finner sikkert ut det selv. Skal du ha skjerm er det bare å droppe den ene disken så har du en 17"crt skjerm. 1x AVANTECH Medium Server Tower - Skrueløst Kabinett m/300W 2x Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM - Special Edition 8MB cache WD1600PB 1x AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz - Socket A 266MHz bus, Thoroughbred 1x EPoX EP-8K9A7i Hovedkort for Socket A - KT400A, ATA/133, AC97, ATX, USB2.0, LAN 1x DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC333MHz) 1x PowerColor Radeon 9200SE 64MB DDR - AGP, ATI 9200SE, TV-Out, "Low Profile" 1x GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA - Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+ Samlet sum 5198,56 + frakt Lenke til kommentar
above Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 DHCP er en tjeneste som deler ut IP'er i nettverket ditt, krever ikke rare greiene, derfor hadde det holdt med en pisse maskin. Men siden du skal ha filserver stiller kravene seg litt annerledes, særlig med tanke på at litt raske disker er klart en fordel. Litt ekstra ram har jo heller aldri skadet noen, men kjører du TightVNC til å kontrollere beistet så er jo ikke det verdens mest ressurskrevende program. Det er faktisk lettere hvis du setter deg ned og sier litt hva du kunne tenkt deg, isteden for å få forslag på oppsett uten vi kjenner behovene dine. Først nå vet vi at du vil ha filserver. Skal den ha RAID støtte? (Evt. med hvor mange disker?). Beste er nok å ta en AMD cpu/HK, gir bra pris/ytelse, men så kommer spm til diskene da... edit: HW.no's RAID Guide Takker for svar Jeg tror jeg må ha en god del disker på 120 Gb 5 stykker kansje Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 du skal ha 5stk hd`er på 120gb, og skjermkort, cpu,ram og den dritten som trengs, til UNDER 5k ? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Vil du ha 5 disker i RAID? (I så fall så må du ha en RAID kontroller utenom, tror du kan få simple kontrollere på 2*RAID + 2*RAID (Både 0 og 1) eller så må du vel ha RAID 3 og 5. da koster kontrolleren litt mer. På RAID speiling vil du "kaste" bort en disk som er direkte backup av den ene, som til gjengjeld redder datalivet ditt hvis den ene går til den store 101101 guden. Så 4*120 GB disker vil bare gi deg 240GB lagring, men med den fordel at en disk kan gå bort uten å tape informasjon. Striping er greit for å utnytte plass, dessuten blir diskene vanvittig kjappe. Problemet er hvis 1 disk ryker (de er koblet 2 og 2 og gir totalt 480gb) så forsvinner 240gb info. Det enkleste er kanskje å bare bruke IDE, billigst også. Så kan de bare ryke som de vil, og kun info'en som er på den disken ryker. Greit det også. Men finn deg et hovedkort som har mange IDE tilkoblinger, eller evt. en tilleggskontrollerkort. Er backup viktig? Eller bare mest plass til minst mulig? (Tipper det siste, men en vet jo aldri). 1 IDE tilkobling kan styre 2 enheter (f.ex 1 HDD og 1 CD-ROM eller 2 HDD), så for 5 disker og 1 CD-ROM må du ha minst 3 IDE kontrollere (1 IDE kontroller består av 1 Primary og 1 Slave port som totalt er de 2 tilkoblingene.) Muligens jeg bare forvirrer nå, men håper noe er lett leselig. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Skejrmkort på filserver? Onboard duger _LENGE_. Siden det skal bli så billig blir det et hovedkort med innebygd raidkontroller og en xp2500 f.eks. Så finner du disker og kjøper ram for det du har igjen. Men 5k kan bli litt knapt for 5*120gb, og fortiden så er 160gb rimligst per gb. Lenke til kommentar
above Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Vil du ha 5 disker i RAID? (I så fall så må du ha en RAID kontroller utenom, tror du kan få simple kontrollere på 2*RAID + 2*RAID (Både 0 og 1) eller så må du vel ha RAID 3 og 5. da koster kontrolleren litt mer.På RAID speiling vil du "kaste" bort en disk som er direkte backup av den ene, som til gjengjeld redder datalivet ditt hvis den ene går til den store 101101 guden. Så 4*120 GB disker vil bare gi deg 240GB lagring, men med den fordel at en disk kan gå bort uten å tape informasjon. Striping er greit for å utnytte plass, dessuten blir diskene vanvittig kjappe. Problemet er hvis 1 disk ryker (de er koblet 2 og 2 og gir totalt 480gb) så forsvinner 240gb info. Det enkleste er kanskje å bare bruke IDE, billigst også. Så kan de bare ryke som de vil, og kun info'en som er på den disken ryker. Greit det også. Men finn deg et hovedkort som har mange IDE tilkoblinger, eller evt. en tilleggskontrollerkort. Er backup viktig? Eller bare mest plass til minst mulig? (Tipper det siste, men en vet jo aldri). 1 IDE tilkobling kan styre 2 enheter (f.ex 1 HDD og 1 CD-ROM eller 2 HDD), så for 5 disker og 1 CD-ROM må du ha minst 3 IDE kontrollere (1 IDE kontroller består av 1 Primary og 1 Slave port som totalt er de 2 tilkoblingene.) Muligens jeg bare forvirrer nå, men håper noe er lett leselig. Hvor får jeg tak i sånne raid disker da?? Er det vanskelig å sette de i raid??? Jeg trenger kansje en eller to disker til backup Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Hva med å kjøre raid 5 på harddiskene. Da kan du miste en disk uten å miste noe data. Denne Promise raid 5 kontrolleren er vel blandt de billigste, og har støtte for fire harddisker: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...371&l=&lantall= Ellers støtter jeg forslaget om integrert grafikkort på hovedkortet. Det finnes vel slike Nforce Amd hovdkort som har det? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 De fleste har det. Skjerm brukes jo vanligvis ikke på server i det hele tatt, men kan jo være kjekt å ha muligheten. Lenke til kommentar
above Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Hva med å kjøre raid 5 på harddiskene. Da kan du miste en disk uten å miste noe data. Denne Promise raid 5 kontrolleren er vel blandt de billigste, og har støtte for fire harddisker:http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...371&l=&lantall= Ellers støtter jeg forslaget om integrert grafikkort på hovedkortet. Det finnes vel slike Nforce Amd hovdkort som har det? JEg finner ikke sånne på komplett.no har noen av dere peiling på hvor jeg finner den på komplett?? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Har ikke eid en HK med S-ATA, så dette er et spørsmål til dem som vet; Kan han kjøre 2*120GB RAID 1 S-ATA _og_ fremdeles kjøre vanlig med 4 IDE disker på IDE kontrollerene eller? I så fall så blir det enkelere å finne et HK med _alt_ innebygget, sikkert billigere også? (Må S-ATA da være boot? Hadde sikkert vært en fordel, men må det være det?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå