magiga Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Det nye veiselskapet vil bygge tunneler med rette vegger for å hindre at biler havner på taket Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Kan de ikke bare lage rett vegger inn i selve buen, hvis styrke er noe de tviler på?Det kan ikke være så vanskelig å få til hvis du kaller deg ingeniør.Men alt handler jo om penger i dette potetlandet så noe sånt hadde aldri blitt noe av for jeg regner med det å lage rette vegger inne i en bue blir noe dyrere, de behøver vel strengt tatt ikke å være rette helt opp heller kanskje. Endret 15. juni 2017 av meg0709 3 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Da forsvinner den økonomiske besparelsen. Dermed må man spørre seg hvor mye sikrere blir det egentlig, med rette vegger? 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Det burde være veldig enkelt å løse ved å montere en vertikal vegg nederst på den vanlig buede. Den trenger ikke være mer en en halvmeter høy, så klarer ikke engang lastebiler å klatre opp etter veggen. Så lenge den vertikale delen er over radiusen på hjulet kan det ikke klatre. Alt behøver ikke gjøres så veldig komplisert! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Kan de ikke bare lage rett vegger inn i selve buen, hvis styrke er noe de tviler på? Det kan ikke være så vanskelig å få til hvis du kaller deg ingeniør. Men alt handler jo om penger i dette potetlandet så noe sånt hadde aldri blitt noe av for jeg regner med det å lage rette vegger inne i en bue blir noe dyrere, de behøver vel strengt tatt ikke å være rette helt opp heller kanskje. Jeg er glad norge er et potetland, om alternativet er å ikke ta hensyn til kostnader i det hele tatt når man vurderer handlinger og prosjekter. AtW 3 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Det er jo en viss forskjell på å sløse og det å ikke bruke noen ting og i Norge så blir det brukt utrolig lite penger på infrastruktur i forhold til det som burde vært brukt, hadde de enda brukt alle avgiftene som man som bil eier betaler for å faktisk bygge og utbedre veiene istedenfor å søle de bort andre steder/ikke bruke de i det hele tatt så kunne man kjørt som konger ifra nord til sør, nå lønner det seg nesten mer med hest og kjerre på enkelte strekninger, gjør meg ingenting om ting koster om pengene blir brukt på det de skal og burde brukes på og om det er E18 som jeg aldri kjører på eller E6 eller en riksveg etc det brukes på så spiller ikke det noen rolle. Og det er ikke få avgifter man betaler som bil eier, bare veiavgiften er vel på noen milliarder, tenk om alle de pengene ble spytta inn i veien igjen, men de er jo minst 50år for sent ute til å ta igjen etterslepet uansett så hvorfor begynne nå? Også for ikke å snakke om alle de sykt mange bomene som er og alle kronene de drar inn som aldri ser dagens lys igjen i dette landet ihvertfall. Om så bompengene går til vei og veiavgiften går til helse sektor så går det bra også, men neida, i Norge så bygges det mer ned enn opp og alle burde skjønne at det kommer en dag til å gå veldig galt, det er ytterst få folk som hittil har klart å overleve på bare tro, håp og kjærlighet. Men så klart, det skjer jo ting, men det skjer litt for lite og litt for seint egentlig, men det skjer jo noe ihvertfall. Det som også er morsomt er jo det at så og si alt som skjer i Norge hva angår bygging av ett eller anna går på gedigne budsjett smeller, men det er jo fordi at de som planlegger ikke tørr og ikke vil si hvor mye det egentlig vil koste for da hadde staten og hele gjengen satt seg så grådig på bakbeina at ingenting hadde skjedd og det i seg selv må man jo nesten le av, det er så tragikomisk du får det, men det er jo også tildels alle disse tåplig billig anbudene de skal ha med firmaer som gjerne kan finne på å slå seg konkurs midt i prosessen og ingen lærer av den feilen der noen gang. Endret 15. juni 2017 av meg0709 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Det er jo en viss forskjell på å sløse og det å ikke bruke noen ting og i Norge så blir det brukt utrolig lite penger på infrastruktur i forhold til det som burde vært brukt, hadde de enda brukt alle avgiftene som man som bil eier betaler for å faktisk bygge og utbedre veiene istedenfor å søle de bort andre steder/ikke bruke de i det hele tatt så kunne man kjørt som konger ifra nord til sør, nå lønner det seg nesten mer med hest og kjerre på enkelte strekninger, gjør meg ingenting om ting koster om pengene blir brukt på det de skal og burde brukes på og om det er E18 som jeg aldri kjører på eller E6 eller en riksveg etc det brukes på så spiller ikke det noen rolle. Og det er ikke få avgifter man betaler som bil eier, bare veiavgiften er vel på noen milliarder, tenk om alle de pengene ble spytta inn i veien igjen, men de er jo minst 50år for sent ute til å ta igjen etterslepet uansett så hvorfor begynne nå? Også for ikke å snakke om alle de sykt mange bomene som er og alle kronene de drar inn som aldri ser dagens lys igjen i dette landet ihvertfall. Om så bompengene går til vei og veiavgiften går til helse sektor så går det bra også, men neida, i Norge så bygges det mer ned enn opp og alle burde skjønne at det kommer en dag til å gå veldig galt, det er ytterst få folk som hittil har klart å overleve på bare tro, håp og kjærlighet. Men så klart, det skjer jo ting, men det skjer litt for lite og litt for seint egentlig, men det skjer jo noe ihvertfall. Kostnadene som biltrafikk påfører samfunnet er større enn avgiftene man får inn, så din drøm er allerede oppfylt. AtW 3 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Sannheten er vel mer den at mesteparten av det vi betaler oss nesten ihjel på i form av skatter og avgifter enten går utenlands til noe som ikke berører oss i det hele tatt og som vi ikke har nytte av, resten saltes ned i lommebøkene til de som allerede har mer enn nok, eller til folk her i landet som ikke burde dratt nytte av de, den jevne nordmann ser utrolig lite til de pengene. Og hvis ting hadde vært fortløpende vedlikeholdt så hadde ikke ting blitt så dyrt idag, men ingen skjønner det heller. Endret 15. juni 2017 av meg0709 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Som det skrives over her, hele problemet fordufter med en vertikal bankett på en halv til trekvart meter. Mange tunneller er nesten slik allerede, men veggene på banketten er svakt skrånende i stedet for vertikale. Å tilpasse dagens tunnellstandarder til dette problemet er gjort med noen få streker i CAD. Trenger verken utredninger eller særlige ekstra kostnader. Lenke til kommentar
9B4DCTWL Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Vi er flere som mener at mørke tuneller, eller alle tunneler burde ha en kraftig hvit stripe på veggene. Kanskje vi tar feil når vi sier at det vil lette kjøringen og øke trafikksikkerheten? 3 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Min erfaring er at tunneller med jevn belysning og lyse vegger er greiere å kjøre i enn tunneller med mørke vegger og belysning som blir veldig "blinkende". Om jeg er litt trøtt så blir det sjelden bedre av mørke, blinkende hull, snarere verre. 4 Lenke til kommentar
Ivar Abrahamsen Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 abra14 Usikker på stabilitet ved bruk av rette vegger i brattere tunnel under Oslofjorden. Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Sannheten er vel mer den at mesteparten av det vi betaler oss nesten ihjel på i form av skatter og avgifter enten går utenlands til noe som ikke berører oss i det hele tatt og som vi ikke har nytte av, resten saltes ned i lommebøkene til de som allerede har mer enn nok, eller til folk her i landet som ikke burde dratt nytte av de, den jevne nordmann ser utrolig lite til de pengene. Og hvis ting hadde vært fortløpende vedlikeholdt så hadde ikke ting blitt så dyrt idag, men ingen skjønner det heller. Jaha? Bistand er 1% av statsbudsjettet. Betyr det at de resterende 50 prosentene eller mer går til de som allerede har mer enn nok? Hvem er det egentlig? 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Jaha? Bistand er 1% av statsbudsjettet. Betyr det at de resterende 50 prosentene eller mer går til de som allerede har mer enn nok? Hvem er det egentlig? Det norske folk Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Kan de ikke bare lage rett vegger inn i selve buen, hvis styrke er noe de tviler på? Det kan ikke være så vanskelig å få til hvis du kaller deg ingeniør. Men alt handler jo om penger i dette potetlandet så noe sånt hadde aldri blitt noe av for jeg regner med det å lage rette vegger inne i en bue blir noe dyrere, de behøver vel strengt tatt ikke å være rette helt opp heller kanskje. Selvfølgelig må man se på kostnader ved slike prosjekter. Om man kan redde 1 menneskeliv, men det koster et oljefond, så er ikke det nødvendigvis smart bruk av pengene. Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Sannheten er vel mer den at mesteparten av det vi betaler oss nesten ihjel på i form av skatter og avgifter enten går utenlands til noe som ikke berører oss i det hele tatt og som vi ikke har nytte av, resten saltes ned i lommebøkene til de som allerede har mer enn nok, eller til folk her i landet som ikke burde dratt nytte av de, den jevne nordmann ser utrolig lite til de pengene. Og hvis ting hadde vært fortløpende vedlikeholdt så hadde ikke ting blitt så dyrt idag, men ingen skjønner det heller. Dette synes jeg ble vel useriøst for tu.no Noe går til bistand og noe går til "trygdelekkasjer" ellers beholdes vel det meste av skattepengen i Norge. Kan si meg enig i at vi betaler LITT for mye skatt, men det er klart det koster litt å drifte et velferdssamfunn som Norge. Litt enig i det med vedlikehold, men samtidig er det ofte mer fornuftig å "bruke opp" ting og heller bygge nytt. Vedlikehold koster veldig mye i forhold til for 50 år siden. Trenden er at produksjon/nytt blir automatisert og billigere, mens vedlikehold er mye manuelt arbeid med høye lønninger som blir veldig dyrt. Lenke til kommentar
K S Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Det er jo en viss forskjell på å sløse og det å ikke bruke noen ting og i Norge så blir det brukt utrolig lite penger på infrastruktur i forhold til det som burde vært brukt, hadde de enda brukt alle avgiftene som man som bil eier betaler for å faktisk bygge og utbedre veiene istedenfor å søle de bort andre steder/ikke bruke de i det hele tatt så kunne man kjørt som konger ifra nord til sør, nå lønner det seg nesten mer med hest og kjerre på enkelte strekninger, gjør meg ingenting om ting koster om pengene blir brukt på det de skal og burde brukes på og om det er E18 som jeg aldri kjører på eller E6 eller en riksveg etc det brukes på så spiller ikke det noen rolle. Og det er ikke få avgifter man betaler som bil eier, bare veiavgiften er vel på noen milliarder, tenk om alle de pengene ble spytta inn i veien igjen, men de er jo minst 50år for sent ute til å ta igjen etterslepet uansett så hvorfor begynne nå? Også for ikke å snakke om alle de sykt mange bomene som er og alle kronene de drar inn som aldri ser dagens lys igjen i dette landet ihvertfall. Om så bompengene går til vei og veiavgiften går til helse sektor så går det bra også, men neida, i Norge så bygges det mer ned enn opp og alle burde skjønne at det kommer en dag til å gå veldig galt, det er ytterst få folk som hittil har klart å overleve på bare tro, håp og kjærlighet. Men så klart, det skjer jo ting, men det skjer litt for lite og litt for seint egentlig, men det skjer jo noe ihvertfall. Kostnadene som biltrafikk påfører samfunnet er større enn avgiftene man får inn, så din drøm er allerede oppfylt. AtW Jaså? Hva med de positive effektene av biltrafikken, som at mennesker faktisk kommer seg på jobben. At man kommer seg på fritidsaktiviteter, på treningssenter, på besøk hos venner, ut for å handle mat og klær, bygningsmaterialer, etc,etc. Uten bilen stopper Norge opp i sikkert mer enn 95 % av arealet, det er ingen andre reelle alternativer de fleste steder i Norge. Norge er nemlig mer enn Oslo... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Bistand er 1% av statsbudsjettet. Betyr det at de resterende 50 prosentene eller mer går til de som allerede har mer enn nok? Hvem er det egentlig? Jeg vet ikke hvem det er, men jeg vet at brorparten av bistanden Norge gir, går til den brasilianske utviklingsbanken. Norge har i løpet av bare noen år gitt 20 milliarder til Brasil, penger som skal "redde regnskogen" til et land som har mer enn nok penger selv, å ikke er i nød. Dette brukes skattepengene våre på ! Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Det er jo en viss forskjell på å sløse og det å ikke bruke noen ting og i Norge så blir det brukt utrolig lite penger på infrastruktur i forhold til det som burde vært brukt, hadde de enda brukt alle avgiftene som man som bil eier betaler for å faktisk bygge og utbedre veiene istedenfor å søle de bort andre steder/ikke bruke de i det hele tatt så kunne man kjørt som konger ifra nord til sør, nå lønner det seg nesten mer med hest og kjerre på enkelte strekninger, gjør meg ingenting om ting koster om pengene blir brukt på det de skal og burde brukes på og om det er E18 som jeg aldri kjører på eller E6 eller en riksveg etc det brukes på så spiller ikke det noen rolle. Og det er ikke få avgifter man betaler som bil eier, bare veiavgiften er vel på noen milliarder, tenk om alle de pengene ble spytta inn i veien igjen, men de er jo minst 50år for sent ute til å ta igjen etterslepet uansett så hvorfor begynne nå? Også for ikke å snakke om alle de sykt mange bomene som er og alle kronene de drar inn som aldri ser dagens lys igjen i dette landet ihvertfall. Om så bompengene går til vei og veiavgiften går til helse sektor så går det bra også, men neida, i Norge så bygges det mer ned enn opp og alle burde skjønne at det kommer en dag til å gå veldig galt, det er ytterst få folk som hittil har klart å overleve på bare tro, håp og kjærlighet. Men så klart, det skjer jo ting, men det skjer litt for lite og litt for seint egentlig, men det skjer jo noe ihvertfall. Det som også er morsomt er jo det at så og si alt som skjer i Norge hva angår bygging av ett eller anna går på gedigne budsjett smeller, men det er jo fordi at de som planlegger ikke tørr og ikke vil si hvor mye det egentlig vil koste for da hadde staten og hele gjengen satt seg så grådig på bakbeina at ingenting hadde skjedd og det i seg selv må man jo nesten le av, det er så tragikomisk du får det, men det er jo også tildels alle disse tåplig billig anbudene de skal ha med firmaer som gjerne kan finne på å slå seg konkurs midt i prosessen og ingen lærer av den feilen der noen gang. Jeg har også et inntrykk av at mye av avgiftene blir sløst bort på andre ting, så gjorde et kjapt søk på dette. Vet ikke om jeg er helt på bærtur etter googlesøket mitt, men fra dette dokumentet over 2016 betalte vi 46,6 mrd i avgifter på bil (+ca. 10 mrd i bomavgifter) og det brukes ca. 59 mill på trasport/kommunikasjon. Tallene var ca. like for 2015. https://www.regjeringen.no/contentassets/0e41c00a921245f282ba5781c1ad812f/faktaark_statens_inntekter_utgifter.pdf Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Bistand er 1% av statsbudsjettet. Betyr det at de resterende 50 prosentene eller mer går til de som allerede har mer enn nok? Hvem er det egentlig? Jeg vet ikke hvem det er, men jeg vet at brorparten av bistanden Norge gir, går til den brasilianske utviklingsbanken. Norge har i løpet av bare noen år gitt 20 milliarder til Brasil, penger som skal "redde regnskogen" til et land som har mer enn nok penger selv, å ikke er i nød. Dette brukes skattepengene våre på ! Godt mulig. Men bistand er fremdeles 1 prosent, så vedkommende må begrunne påstanden sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå