Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

*Ekstremt* tregt "bredbånd"...

Anbefalte innlegg

Leverandøren min (INO) har nå, etter cirka ti forsøk fra min side, fikset opplastingshastigheten min så den ikke ligger på 60 kb/s lenger (woohoo...). Den ligger nå på godt over 1000 på målinger, og nedlastingshastigheten er også grei nok (ligger på mellom 300 og 900). MEN uansett hvilket fildelingsprogram jeg forsøker, og jeg har testet en *haug* nå, på alle mulige porter, så blir hastigheten liggende på rundt 1 kb/s opp og ned. Ja, det er langt under det man får med et vanlig modem, noe som er usannsynlig tragisk. Dette har pågått i over en måned.

Jeg har fortsatt å forsøke å få en oppfølging fra isp, men de svarer jo så godt som aldri på mail, og når jeg ringer blir jeg henvist til nye mail adresser.. et sant kundehelvete, det er nærmest dødfødt å forsøke, men man må jo bare det. Siden alle som får "bredbånd" fra INO nå deler IP lurer jeg på om dette kan være årsaken, siden jeg forestiller meg at det gjør det vanskelig å effektivt overføre filer til og fra meg. Opplegget med felles IP oppstod når de skiftet DNS adresser for over en måned siden, og de påstår fortsatt at de "snart vil ha ordnet det".

En ting til, tidligere fikk abonnentene levert ip fra INO fra en ip range, det er dette de sier de skal ordne igjen. Men selv da var maskinen min alltid "usynlig" på nettet, ingen maskin ble funnet på min ip, og alle porter var usynlige. Selv når jeg åpnet porter lokalt forble de usynlige på nettet, noe som har fått meg til å mistenke at jeg deler IP adresse med andre da også. Hastigheten på fildeling var ikke spesielt bra da heller, men i hvert fall tålelig. Hvis jeg bestiller fast IP fra isp, vil maskinen min da bli "synlig" på nettet, så jeg kan utnytte hastigheten min? Eller har ikke IP noe å si? Håper noen her kan hjelpe, siden isp ikke gjør det....

Og, nei, jeg er ikke bak noen router eller firewall, jeg har ikke noe virus og det er ingenting som kveler hastigheten min på min maskin (har forøvrig testet med flere maskiner, selv om jeg var sikker på at maskinen ikke var problemet i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, med INO sitter du bak en router (faktisk 2, en i LAN'et ditt og en hos INO i Ulvik). Uansett, har INO og har ikke de samme problemene. Såklart kommer det an på hvem du laster ned fra. Men 1 kB/s på ALLE nedlastinger er for lite...

Siden veldig mange får seg ADSL blir nedlastingshastighet ofte ikke mer enn 16 - 32 kB/s

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Hyggelig, da er det antakeligvis et lokalt problem, og grautskallene i INO aner sikkert ikke hva som er feil, derfor overser de forespørslene mine (så blir jo problemet "borte", de er flinke på problemløsning de gutta der). Hastighetene ligger faktisk gjennomsnittlig på 1kb/s, jeg kan jo alltids starte seks-syv nedlastinger samtidig og få 1 kb/s på hver av de, så får jeg utnyttet bredbåndet litt (sarkasme). Nå hater jeg dem enda mer enn tidligere, det eneste som vel kan fikse det nå er en av de hyppige "forbedringene" i nettet som de driver med, der de gjør noen tilsynelatende tilfeldige grep og ser hva som skjer (det var dette som drepte opplastingshastigheten min tidligere, og etter tre og en halv uke med fortvilte forsøk fra meg "oppdaget" de feilen). 248 timer igjen nå på en 600 mb fil, det er jammen kjekt med bredbånd.

Jeg har muligheten på NextGenTel men er over fem kilometer fra sentralen, vet ikke nøyaktig hvor langt, det sa de ikke. Dessuten må jeg jo si opp bindingen, som vel blir 1000 kroner... så vet man jo ikke om NextGenTel sitt tilbud funker heller... ******. Fatter ikke at det skal være så fordømt vanskelig å hjelpe kunder med alvorlige problemer som dette her, men de er vel opptatt med å finne ut av hvordan de skal få fikset ip problemet.. har jo tatt stakkarene over en måned allerede... ooooo, så intenst jeg hater dere, ino.

Så har jo nettet falt ut to ganger bare i kveld, så jeg må bruke en evighet på å stable på beina igjen de utrolig treige nedlastingene... og i morgen skulle jo nettet bli ustabilt hele natten pga "forbedringer i nettet".. jeg antar det ikke regnes som ustabilt med to kræsj på noen timer.. blir nok moro i morgen når de faktisk har advart brukerne på forhånd, lurer på hvordan linjen min ser ut når de er ferdig. Kan den bli verre, mon tro? Jeg tror de klarer det.

Lenke til kommentar

INO er noe dritt de driver her i narvik også lol

jeg bor i en blokk og de har sotte noen antenner på taket og kjøpt ei 2 mbit linje fra catch som de deler ut til alle + at de hindrer nesten alt utenom e post og internett sån at man ikke kan bruke opp den lille dritt linja deres, et par venner av meg har fra de siden de ikke kan få via kabel, og hvis det er et spill som funker har de en 3000-10 000 i ping lol. og de i kunde servicen kan jo ikke en dritt man ringer og klager på hastigheten og de sier det er virus som gjør det lol de er så dumme huff huff

de kan da ikke kalle seg internett selskap. og så setter de grense på kor mange pc'er du kan ha kobla til det kan jo bare de drite i, om du vil ha lan med 1000 stk så skal nu de drite i det og man må betale penger for og ha flere pc'er og det står ikke noe om det brannmuren på internett, var vel kankje nevnt i forumet så de har ikke lov til og tvinge på det en brannmur. og vet du at de fjerner masse e poster som de trur er virus i men som ****** ikke er det en gang :mad:

er noe møkk

INO SUCKS

Lenke til kommentar
Ooops, my bad, det var natt TIL lørdag de skulle "forbedre" nettet, så moroa er allerede i gang. Kjempegreier, og her trodde jeg at de faktisk ikke gjorde noe.. men de er jo flinke til å "forbedre" nettet. Dette ser jeg fram til... right.

de er nok bare og skrur på flere begrensniger på routeren skal du se :devil:

Lenke til kommentar

Altså, alle INO kunder deler EN IP ut. Derfor har det ingenting å si om du kutter ut din lokale router, fordi alle er routet bak en annen igjen (altså 2 routere). Løsningen for å bli "synlig" (som du kaller det, men det vil si å få offisiell IP på din maskin) er å kjøpe fast IP (1000 kr etabl, 98 kr mnd)

Problemet med slike leverandører som INO er at det er delt aksess. Når en eller annen idiot deler 100 GB på sin maskin (på KaZaA/DC osv) med full båndbredde og går fra PCen, kan folk bruke opp hele linja utenifra.

Her jeg bor har jeg logging på hastigheten til alle senderne. INO kjører nemlig SNMP på alle sendere så man kan få tilgang til trafikk-statistikken.

Lenke til kommentar
Altså, alle INO kunder deler EN IP ut. Derfor har det ingenting å si om du kutter ut din lokale router, fordi alle er routet bak en annen igjen (altså 2 routere). Løsningen for å bli "synlig" (som du kaller det, men det vil si å få offisiell IP på din maskin) er å kjøpe fast IP (1000 kr etabl, 98 kr mnd)

Problemet med slike leverandører som INO er at det er delt aksess. Når en eller annen idiot deler 100 GB på sin maskin (på KaZaA/DC osv) med full båndbredde og går fra PCen, kan folk bruke opp hele linja utenifra.

Her jeg bor har jeg logging på hastigheten til alle senderne. INO kjører nemlig SNMP på alle sendere så man kan få tilgang til trafikk-statistikken.

Men hvis folk vil laste ned og dele via dc så skal nu ino drite i det.

syn for dem at de ikke har noe sperre og de kan ikke sperre portene heller for da funker ikke internett heller siden de kan bruke port 80

og er nu liten vits i og ha egen ip når den brannmuren uansett hindrer nesten alt da

INO er norges største møkka internett selskap kan ikke finnes noe som er verre en de

Lenke til kommentar

Har INO selv og er IKKE fornøyd! pingen på spill er BESTANDIG over 100 (i aq2, som er et gammelt spill,der er 20-30 bra- over 80 blir det lagg) nedlastingshastigheten min ligger på rundt 1-5 kb/s så det tar minimum en uke og laste ned en film ol. Hvis jeg for en gangs skyld har rundt 80-90 i ping(i aq2) så stopper alt opp GARANTERT etter rundt 5-15 minutter. Forresten så kan dere se i siggen hva jeg mener om INO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...