Gå til innhold

Betale med mynt


johanf

Anbefalte innlegg

 

Når man reiser i med buss Bodø , infor bysonen som er på noen mil ) så har de bestemt at man ikke skal bruke kontanter

( da gjelder det ikke bare mynter )

årsaken er vistnok at de ikke vil risikere å bli ranet

utenfor bysonen er det helt i orden å bruke både mynter og sedler

problemet kunn ha vær løst med cashguard på bussen

Tviler sterkt, hadde bussen hatt cashguard så hadde den blitt ståande i evigheiter før passasjerane hadde fått betalt.

 

Å putte på ein og ein mynt (ofte mange ganger før den blir akseptert) tar lang tid.

 

Sjølv kan eg ikkje fatte og begripe at cashguard ikkje er designa slik at du kan legge ein neve med mynt i automaten og få spytta ut det som eventuelt blei formykje.

 

ikke nødvendigvis

her var det også et anne problem

Man hadde påtvunget alle som ville betale for enkelt reiser å bruke bankkort i stedet for kontanter

Her  var problemet som sinket bussen. Det tok lengere tid før batalingsterminal og nærmeste server opnådde kontakt med Herandre

da kunne det gå flere minutter før trasaksjone ble gjennomført

i mellomtiden sto fler og vrentet , enet på samme stopp ell lenger ute i ruta

 

Nå gårr det heldigvis forterer , samtidig som det ikke er så stor forskje i forhold tilå  gi sjoføren kontater

paradokset :

bankort betaling tok lang tid

Kantant batalkig var fort unnagjort , selv med veksling

salskapet ( dv.s Norland fylkes kommune )  var redd for ran og fjernet da den raskeste måten for betalig til fordel for den som gik tregest

 

man kan ikke påtvinge alle til å bruke App , i stedet for kontanter

man kan ikke påtvinge alle til å bruke kopntantr + gebyr for å fa vekk kontat bruken

man kan ikke påtvinge alle til å bruke bankort.+ gebyr i stedet for kontanter

man kan ikke tvingge ale til bruke et eget reisekort ( eventult handele kort )  når det bare skal brukes en gang

 

for de som er lit kjente i området så koster normal bilett i bysonen 42 kr

Resier man 2 soner så må man ut med 50 kr og så er det diverse rabatt ordninger som gjør det biligerer om man riser mye

Dog så er saken den at om man må betale dette gebyret for enekelt bilett så blir detr til sammen mere en om man bealer  dor 2 soner

og da får man også lov å bruke kontanter

 

oppsumert

Du reiser en sone og vil betale kontant

Da lønner det seg å betal for 2 soner siden 1 sone kontant har et gebyr som overgår forskjellen

 

Så her er dert krefter som vil vekk med kontantene , selv om jeg mener at det ikke er spesielt lurt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sjølv kan eg ikkje fatte og begripe at cashguard ikkje er designa slik at du kan legge ein neve med mynt i automaten og få spytta ut det som eventuelt blei formykje.

 

 

Jeg mener at jeg har sett dette også noen steder, men disse er sikkert mye dyrere siden de må ha en skål mesd system for å sortere inn 1 og 1 mynt - og da også mer vedlikehold. - Det er tross alt antagelig ikke SÅ mange som kommer med mynter annet enn at de har noen får i lomma de skal bli kvitt.

Lenke til kommentar

 

 

Når man reiser i med buss Bodø , infor bysonen som er på noen mil ) så har de bestemt at man ikke skal bruke kontanter

( da gjelder det ikke bare mynter )

årsaken er vistnok at de ikke vil risikere å bli ranet

<Lang post>

Så her er dert krefter som vil vekk med kontantene , selv om jeg mener at det ikke er spesielt lurt

 

No er me litt på sida av tema her, men...

Så vidt eg kan sjå på 177nordland.no er det ikkje forbode å betala med kontantar ombord i Bodø, men ein får eit ombordgebyr på kr 12 i tillegg til den vanlege prisen på kr 42. Det er omtrent same praksis som i dei fleste store byane (og ein god del av dei mellomstore). Sjølv synst eg det er veldig ok at ein oppfordrer til å bruka reisepenger eller forhåndskjøpt billett på mobil, sidan det går mykje raskare enn når ein tulling kjem på, og byrjar å rota i lommene/veska etter einkroningar.

 

At ein kan kjøpa billett for 2 soner ombord billegare enn for 1 sone verkar lite gjennomtenkt frå kollektivselskapet si side. Når det er sagt er ikkje Nordland aleine om å ha ein del slike quirks i takstsystemet. Ein kan t.d. fort spara nokre kroner på å dela opp billetten på rett måte om ein veit korleis sonesystemet fungerer når ein skal inn eller ut av sone Stor-Trondheim med AtB, eller inn/ut av Ruter-området rundt Oslo med NSB.

 

At ein i det heile tatt kan betala med bank-/kredittkort er vel ganske uvanleg på bybussar (nettopp fordi det tar for lang tid). På landet har dei betre tid, og bussane har nok meir luft i køyreplanen, så der er tidsbruk ved betaling eit mykje mindre problem, samtidig som det er enklare å laga mobilbillettløysingar for 1 eller nokre få soner enn for heile fylket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det slik at byson skal man ikke batale med kontanter .

om du har fått en annen oppfatning så er det feil

 

hvor god dette er gjennomtenk kan man diskutere

Saken er at om man får bruke kontanter så er bankkortet de eneste alternativet som funger for alle

 

Dette gjelder spesielt de som reiser av og til og ikke vil ha ubrukte busskort ligende

 

Det kunne ha funger annerledes om man hadde muligheten til betale med mobiler som ikke var smartmobiler , men selik er det ikke

komemer man utenfor denne soen så får man heller ikke bruke app , og da er bankortbetalingen som er den som er tilpasset alle

 

Det som hadde vært en god løsning vill være å kjøpe en dagsbilitt på forhand og så aktiver den når man reiste

 

biletter får man fysisk sett  bare kjøpt 2 steder , på bussen og på terminalen som ligger lit på siden av busstrasen , og dit er det ikke alle som her anlednig til reise til enhver tid

 

internettbetalingen er et alternativ , men da må ma først anskaffe seg et busskort  og det får man kun 2 steder , ente på bussen eller hos terminalen

 

Fjerner man muligheten for både kontater og bankkort så vil det medføre at fler ikke vil få anledning til å bruke bussen

Dette vil ramme spesielt de turistene som vil bruke lokale busser

 

 

Så det jeg vil fram til var å påpeke hvor lite gjennomtenkt kontanløse bruke kan være når det ikke er alternativer til kontanter som alle kan bruke .Da bruket jeg bussen som eksempel , om det ble litt OT så må jeg bare beklage

 

De aller fleste alternativene til kontanter er heller dårlige løsninger , som medfører at de som må bruke dem må inverstere i ekstra dingster som smartmobiler.

At mange alerede har smartmobiler har ingenting å si her så lenge mage blir påtvunget å bruke dem bare for å får betalet for varene

 

og da går man i feil retning

 

 

Man kan ikke bygge et samfun som kun er tilgjengelig for de som har de nyeste dingsene

Hvorfor skal jeg måtte inverster ein dyr smartmobil med abonemen bare for kunne betale for de varene jeg kjøper i butikken ?

Ringer man lite så blir abonement  dyrer en kontatkort på mobilen

og da blir spørmålet om en kantantkort  mobil kan fungere som alternativ betaling  til mynter og sedler ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...