Gå til innhold

Betale med mynt


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er snakk om å tillate butikker å nekte kontanter som betalingsmiddel, men enn så lenge er de pliktige til å ta imot alle gyldige norske penger.

Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-05-24-28/KAPITTEL_3#§15

 

Nja, reglane om tvungne betalingsmiddel gjeld vel berre ved betaling av gjeld, deriblant restaurantbesøk og andre stader der ein betaler etter at produktet/tenesten er levert. Ein butikk kan nekta å selja til ein kunde viss dei vil (så lenge det ikkje kan reknast som diskriminering), for eksempel fordi dei berre vil ha betalt med kort, eller berre tar dollar (ganske normalt i ein del land med hyperinflasjon). Norwegian tok berre imot betaling med kort tidlegare. Trur det fortsatt gjeld på ein del ruter.

 

(Ser det blei svar til feil person)

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Jeg har brukt krukken med kronestykker og femmere ved flere anledninger og det har aldri vært noe problem. Snakk om noen hundre kroner :p De ser litt oppgitte ut noen ganger, men det er ikke mitt problem.

Det er ditt problem, men du har vært heldig.

Jeg tror at en kan nektes å betale med mer enn 25 stk av en mynt type.

Dette gjelder ikke bank.

 

Å betale med en pose med mynt er særdeles dårlig gjort, og forteller klart hva slags menneske en har med å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke berre å stikke til banken også sette inn pengene? Er vel lettest det også slipper du å få irriterte kunder bak deg i køen

Da får man sikkert redusert summen en god del også så grådige som bankene er med gebyrer..

 

 

Om banken din tar gebyr for innskudd i bank så burde du bytte bank. Eneste gebyret jeg har er 200kr / året for å ha ett visa kort. Hadde gebyr på transaksjoner tidligere, men etter noe diskutering og godsnakking med dem så fikk jeg tilbakebetalt alt av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste butikker nå har jo cashguard, så da er det bare å putte på så mange du vil. - Jeg vil kanskje anbefale å gjøre det på en tid det ikke står 20 stk bak deg i kassa og skal hjem tilmiddag.

Kvivi har det

Rema 1000 har det ikek ( ihverfal ikke alle steder )

 

 

Når man reiser i med buss Bodø , infor bysonen som er på noen mil )  så har de bestemt at man ikke skal bruke kontanter

( da gjelder det ikke bare mynter )

årsaken er vistnok at de ikke vil risikere å bli ranet

utenfor bysonen er det helt i orden å bruke både mynter og sedler

problemet kunn ha vær løst med cashguard på bussen

 

i den forbindelse opstår det ogeå noen paradokser

 

 

man kan velge å betale med bankkort i stedet , eller bruke buskort eller app

1: Appen gjelder derimot baer for bysonen , for de som vil reise lenger kan ikek bruke den appen

2: Bataler man med bankort for enkelt reise ( det gjaltd oogså kontanter før )  så får man et ekstra gebyr på reisen

3: vil man bruke busskort så er misntebeløpet man har kov å legge  inn 200 kr , som også er langt over det en rise kosster ( med mindre man reiser valdig mange mil  med bussen

 

Så når det gjelder bruken av mynter og sedelr så har det forsatt betydning for hverdangen

 

 

 

Endret av sinnaelgen
Lenke til kommentar

Det er snakk om å tillate butikker å nekte kontanter som betalingsmiddel, men enn så lenge er de pliktige til å ta imot alle gyldige norske penger.

 

Slik er det i Sverige, å lite er så irriterende som å ikke få handle en baguett på Subway fordi de ikke tar cash, når man har glemt kortet på hytta.

 

Det er helt fantastisk i min verden at bedrifter med viten og viljen ikke ønsker å ta i mot alle mulige former for betaling, så lenge de får solgt produktene sine.

 

Personlig driver jeg også næringsvirksomhet, å jeg tar i mot alt, om det er gull, løstenner eller kontanter spiller ingen rolle, så lenge jeg får betalt.

 

At noen ved sine fulle fem kan stå å nekte å selge varene sine når man blar opp kontanter for å betale, er helt hinsides all fornuft, å jæ#¤%/ irriterende, men slik er det altså flere steder i Sverige, hvor ingen er pålagt å ta i mot kontanter.

 

Nja, reglane om tvungne betalingsmiddel gjeld vel berre ved betaling av gjeld, deriblant restaurantbesøk og andre stader der ein betaler etter at produktet/tenesten er levert. 

 

Det er regulert i Finansavtalelovens paragraf 38, 

 

"En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren"

 

Finansdepartementet har tidligere uttalt at Finansavtaleloven §38 ikke kan fravikes ved avtale til skade for en forbruker

Retten for en forbruker til å betale med kontanter er etter lovens ordlyd absolutt, men begrenset til å gjelde oppgjør "hos betalingsmottakeren".

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Når man reiser i med buss Bodø , infor bysonen som er på noen mil ) så har de bestemt at man ikke skal bruke kontanter

( da gjelder det ikke bare mynter )

årsaken er vistnok at de ikke vil risikere å bli ranet

utenfor bysonen er det helt i orden å bruke både mynter og sedler

problemet kunn ha vær løst med cashguard på bussen

Tviler sterkt, hadde bussen hatt cashguard så hadde den blitt ståande i evigheiter før passasjerane hadde fått betalt.

 

Å putte på ein og ein mynt (ofte mange ganger før den blir akseptert) tar lang tid.

 

Sjølv kan eg ikkje fatte og begripe at cashguard ikkje er designa slik at du kan legge ein neve med mynt i automaten og få spytta ut det som eventuelt blei formykje.

Lenke til kommentar

Eit tips kan være å telle opp mynten i posar på feks 100 kr i kvar og stikke innom ein butikk i ei rolig periode og høyre om dei vil veksle.

Så lenge det er forholdsvis rolig så vil alle butikkar ha vekslepengar (som dei vanligvis må kjøpe og få levert av pengetransporten).

 

 

Ellers så kan det være lurt å sjekke vilkåra til dei lokale bankane som har innskuddsautomat, det er ikkje alle som tek gebyr for ikkje kundar, og om dei gjer det så kan det være at gebyret er lite og ubetydelig.

Du kan sjølvsagt også vurdere å inngå eit kundeforhold kun for å få gratis tilgang til innskuddsautomaten og deretter betale beløpet til din vanlige konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...