Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Problemer med oppstart av PC - Kommer ikke inn i Windows

Anbefalte innlegg

Har en Lenovo Thinkpad laptop med Win8. Etter tips et annet sted er harddisken formatert.

Når jeg starter PC-en kommer Lenovo-logoen på svart bakgrunn med melding "Forbereder automatisk reparasjon". Deretter kommer samme bakgrunn med "Diagnostiserer PCen" og til slutt "Forsøker å reparere".

Så kommer blåskjerm med bekjed om at "Datamaskinen støtte på et problem og må startes på nytt. Vi starter på nytt for deg (her er det oppgitt en "stopcode").

Så prøver den forgjeves å starte på nytt, men feilmeldingene bare gjenstas. Og det er status nå.

Harddisken er som sagt formatert. Er det noe jeg kan installere på den og starte på nytt? Jeg har adapter så jeg kan koble den til en annen PC. Før jeg formaterte den kom jeg i det minste inn i blåskjerm med en del valg som feilsøking mm., men nå bare kjører den omstart i det uendelige. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å formatere en disk medfører å slette alt innhold, dvs du har en tom disk og ubrukelig PC.

Men det er mange som bruker begrepet 'formatere' om hele prosessen med å slette alt og legge inn Windows på nytt. Selve formateringen er dog bare en liten del av den prosessen.

Så da er spørsmålet hva du egentlig har gjort. Har du bare slettet disken, eller har du også lagt inn Windows på nytt?

Lenke til kommentar

Å formatere en disk medfører å slette alt innhold, dvs du har en tom disk og ubrukelig PC.

Men det er mange som bruker begrepet 'formatere' om hele prosessen med å slette alt og legge inn Windows på nytt. Selve formateringen er dog bare en liten del av den prosessen.

Så da er spørsmålet hva du egentlig har gjort. Har du bare slettet disken, eller har du også lagt inn Windows på nytt?

Jeg har koblet disken til en annen PC og ingenting av filer eller mapper vises (skjønt under egenskaper står det at 182MB av disken er i bruk). Har ikke gjort annet enn å koble disken til annen PC og formatert den. Kanskje dumt, men det var første rådet jeg fikk.

Lenke til kommentar

Du trenger Windows installasjonsmedium. Vet ikke hvordan Lenovo gjør det, om de leverer recovery-DVD eller om det er en partisjon på disken.

Flytter tråden til Windows kategorien, så tror jeg det kommer noen innom som kan gi kvalifisert råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...