Gå til innhold

Profesjonelle alternativer til Excel?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det tilfeldigvis noen her med kjennskap til alternativer til Excel? 

Jeg har en skreddersydd applikasjon i C# som bruker Excel til front-end sammen med en database i SQL for analyse av tidsserier (aksjepriser). Denne fungerer, men gjør meg avhengig av å betale hver gang jeg ønsker å gjøre endringer. Dette er kjedelig både med tanke på kostnad og jeg selv ikke kan gjøre endringer direkte.

Skal gjøre en oppgradering i nærmeste fremtid, men vurderer i den forbindelse andre alternativer.

Har søkt litt rundt og ser at det finnes alternativer til Excel. Blant annet Tableau, som angivelig skal være enklere å bruke og i tillegg gir bedre visualiseringer og mulighet for å utforske data.

Quantrix er også ofte nevnt.

Pris er ikke irrelevant, men jeg betaler gjerne 10-15K om jeg finner noe som kan gjøre det jeg ønsker.

Logikken jeg benytter meg av er i utgangspunktet ikke mer avansert enn at den kan gjøres i Excel, med to unntak (tror jeg). Excel er også problematisk med tanke på at det raskt blir treigt og uoversiktlig når regnearkene blir store. 

PS: Alternativet er kanskje å lære seg å bruke R eller lignende. Ser dette nevnt som et tips når jeg søker rundt litt. Frykter bare at læringskurven er så høy at jeg må bruke lang tid på å få implementere ideer jeg alt har i dag.

På forhånd takk! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... men gjør meg avhengig av å betale hver gang jeg ønsker å gjøre endringer ...

Fordi ?

Hele casen din slik du fremlegger den virker som den mangler vesentlig informasjon til å kunne med forslag.

Driver du med teknisk analyse og presentasjon av data for beslutningsgrunnlag ?

Har overfladisk kunnskap om R, men har bare rotet litt i overflaten. Du må belage deg på en del jobb om du vil skreddersy noe i R.

Lenke til kommentar

... men gjør meg avhengig av å betale hver gang jeg ønsker å gjøre endringer ...

Fordi ?

Fordi jeg ikke selv kan å programmere?

Hele casen din slik du fremlegger den virker som den mangler vesentlig informasjon til å kunne med forslag.

Driver du med teknisk analyse og presentasjon av data for beslutningsgrunnlag ?

Smertelig klar over det. Problemet er at jeg heller ikke ønsker å dele detaljer om nøyaktig hva jeg gjør. 

Men, jeg kan fortelle kort:

1) Input er per i dag OHLC data for minutt-data, noe som gir 390 minutt/rader per dag. OHLC gir 4 kolonner per rad.

2) Basert på disse dataene kalkulerer jeg statistikker og data som igjen lagres i en ny rad for hver enkelt dag.

3) Jeg bruker dette til å sammenligne dager og predikere.

Veldig grovt forenklet.

Har overfladisk kunnskap om R, men har bare rotet litt i overflaten. Du må belage deg på en del jobb om du vil skreddersy noe i R.

Det er det jeg frykter. Har erfaring med MATLAB fra skolen og føler at man må bruke en hel helg på å programmere en enkel graf som man kunne laget på 2 minutt i Geogebra. Litt satt på spissen.

MATLAB og R er sikkert fantastiske verktøy når man mestrer de, men jeg er redd det vil ta meg lang tid å nå et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar

Lykke til med å løse dette på forumet. Du burde vel formulere en NDA og la et konsulentselskap se på dette eller samarbeide med noen du stoler på. Som du selv er inne på; hvis du ikke sier hva du gjør vil du heller ikke få særlig fornuftige svar. For meg virker det som du har rådata feed, program for å ta imot den og lage det til SQL, deretter drar du dette opp i Excel for massering og presentasjon. Skjønner ikke hva som ikke fungerer i denne kjeden som du skal forandre på og hvorfor du drar inn andre verktøy enn Excel så lenge du har rådatafeed. Virker mest som du bruker en analysemodul du betaler recurring for og som du ønsker å gjøre selv i et annet system uten å vite hvordan.

Lenke til kommentar

Lykke til med å løse dette på forumet. Du burde vel formulere en NDA og la et konsulentselskap se på dette eller samarbeide med noen du stoler på. Som du selv er inne på; hvis du ikke sier hva du gjør vil du heller ikke få særlig fornuftige svar. 

Det er det jeg alt har gjort.

For meg virker det som du har rådata feed, program for å ta imot den og lage det til SQL, deretter drar du dette opp i Excel for massering og presentasjon.

Massering? 

Det meste av kalkulasjonene gjøres utenom Excel. Excel blir mer å regne som en front-end for presentasjon av resultatene og sortering av dataene.

Skjønner ikke hva som ikke fungerer i denne kjeden som du skal forandre på og hvorfor du drar inn andre verktøy enn Excel så lenge du har rådatafeed. Virker mest som du bruker en analysemodul du betaler recurring for og som du ønsker å gjøre selv i et annet system uten å vite hvordan.

Det som ikke fungerer per i dag er at ting går for tregt. 

Jeg har i tillegg et ønske om å endre på logikken blant noen av statistikkene mine, samt legge til nye. 

Ett alternativ er å betale de jeg alt har brukt for å fullføre dette, men jeg vurderer nå om det finnes annen programvare som kan løse dette for meg uten at jeg trenger være avhengig av å leie programmerere hver gang jeg ønsker en endring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...