Svein M Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) Prøver meg med en liten veiledning her * Hvordan bør man sortere klærne? 1. Må sortere etter vasketemperatur og skille mellom hvit/kulørt. 2. Enkelte ting trenger spesiell vask. F.eks ull kan bare vaskes på ullprogram med ull-såpe. 3. Ikke vask ting med bakterier sammen med ting som ikke bør ha det (Ikke miks undertøy, vaskefiller, håndduker). * Hvor mye og hvilket vaskepulver trenger man? Det står på pakken. Pulver for 3-4 kg vask holder til en "full" maskin selv om maskinen er oppgitt til 7-8 kg. For mindre mengde klær og når klærne er lite skitne kan en bruke halve pulvermengden. Typiske mengder er 50ml for full maskin og 25ml for nesten tom eller halvfull maskin. Trenger mer pulver om det er hardt vann. * Hvor varmt bør det være? 90 grader: kjøkkenkluter 60 grader: sengklær, håndklær, kjøkkenkluter, undertøy, babyklær 30 eller 40 grader: vanlige klær, sportsklær, undertøy * Hvor mye klær kan man ha inni? Dette står i bruksanvisning på maskinen. Her er typiske verdier (vekt av tørre klær): ull: 2 kg (1/3 full maskin) finvask: 2kg (1/3 full maskin) hurtigvask: 2kg (1/3 full maskin) mix: 3kg (halvfull maskin) Syntetisk: 3kg (halvfull maskin) Bomull kort: 4kg (2/3 full maskin) Bomull: 7kg (full maskin, men må ha plass til en hånd på toppen) * Tar vasken bakterier 60 grader har god effekt på bakterier og støvmidd (nødvendig for sengklær) 75 grader og mer tar alle bakterier. 30 grader gir god nok vaskeeffekt med pulver/flytende som er beregnet for 30 grader. Det er liten forskjell på 30 og 40 grader. Program som bruker mer vann og/eller tid vasker bedre enn korte program. Det er lurt å velge ekstra skylling for å få renere klær og få vekk såperester. Tørketrommel på vanlig høy temperatur tar alle bakterier. * Hold maskinen ren Regelmessig klesvask med 60 eller 90 grader og pulver for hvit tøy holder maskinen ren. Eventuellt kan maskinrens benyttes, men da med tom maskin. Endret 18. juni 2017 av Svein M 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dubious Skrevet 12. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. juni 2017 Hiv klærne i vaskemaskine, hiv inn litt pulver og sett på 12 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Hadde vært fint om guiden sa noe mer om den praktiske sorteringen. Det er vell ikke mange som er ikkje veit at det som det står 40 grader på skal vaskast på 40 grader, og at ein skal skille mellom kvite og farga klær. Utfordringa ligg gjerne meir på kva som er kulørt tøy? Er det forskjell på på kva fargar tøyet har? Kan ein vaske undertøy og håndkle samtidig, og hvilket produkt skal man da bruke? I det praktiske liv så er det gjerne ikkje hensiktsmessig å sette på ei eiga maskin kun fordi du har ei t-skjorte som det står "vaskes separat" eller liknende på. Eller kun vaske dei kvite sokkane, osv. Så for min del tenker eg at det viktigaste med ein slik guide er å informere om kva du skal unngå når du vasker. Veiledninga er inne på ein del av det slik som at du ikkje skal vaske undertøy og koppehånduker saman, men det skulle gjerne vært meir detaljar om minimums vasketemperatur, maks tøymengde i maskinen (kanskje spesifisere om det er vekta på tørt eller vått tøy som ein måler), og bruk av vaskemiddel. Ein bør også gjere enkelte avvegningar mellom det å få tøyet reint og det å følge vaskeanvisninga til punkt og prikke. Vaskeanvisninga har ofte som hovedfokus at ein ikkje skal bruke temperaturar som er så høge at plagget blir stygt. Men når ein skal vaske skittent undertøy så bør ein sjølv gjere ei vurdering på om ein skal vaske på 40 grader slik at fargen ikkje falmer, eller om ein skal ta sjangsen på å vaske på 60 grader å få undertøyet skikkelig reint sjølv om det ikkje blir like skarpt i fargane etterpå. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Det står bruksanvisning for vask på så og si alle plagg. Rtfm. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Klærne som det står at skal vaskes separert etc er der bare for at produsenten kan fraskrive seg ansvar om de andre klærne blir missfarget når de vaskes sammen, men er selfølgelig ikke lurt å vaske røde klær sammen med hvite 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Røde og hvite klær går helt fint sålenge de har vært vasket ørten ganger før. Er de helt nye er det en annen sak. Da er det bedre med mørke farger 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Forslag til sortering av vask: 60 hvit, 60 kulørt, 40 hvit, 40 kulørt, 30 kulørt, 30 finvask, 30/40 ullvask, Unntak: - Nye klær vaskes seperat eller med samme farge. - Klær som er både hvit og farger kan vaskes sammens med hvit, men da med vaskemiddel for fargede klær - Litt forsiktig med å blande røde eller mørke farger med lyse farger. Endret 22. juni 2017 av Svein M Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Ull kan fint vaskes med vanlig pulver og eddik kan hjelpe mot farging. http://www.tv2.no/a/5429067/ http://www.klikk.no/mote/detnye/shopping/dette-redder-fargen-pa-klaerne-dine-2834107 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Ull kan fint vaskes med vanlig pulverFeil. Ullvask har så lav temperatur og kort vasketid at pulveret ikke blir godt nok løst opp. Hvis du ser på testen du lenker til, så er det brukt flytende såpe. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Jeg har vasket med pulver uten problemer, flytende vaskemiddel er sikkert å foretrekke. Jeg antar at du uansett skjønte hva jeg mente, jeg beklager at jeg ikke tok med flytende. Trenger heller ikke nødvendigvis å bruke ullprogrammet heller, i alle fall min erfaring. Ull tåler mer enn mange tror, ikke høy varme og bevegelse, synd på sauen om det hadde vært så skjørt som enkelte skal ha det til. http://forskning.no/forbruk-hus-og-hjem/2011/10/knuser-myter-om-ullvask Endret 17. juni 2017 av ^fmj Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Det er forskjell på ull og ull. Noen ulltyper har mer mothaker enn andre slik at de lett krymper, og tover seg, blir til filt. Sportsundertøy og de fleste ullstrømper klarer seg ofte greit på 40 graders bomullsprogram med vaskepulver, sammen med bomullsklær. Ulempe: det hender at det kommer lo fra ullplaggene på bomullsplaggene. Enkelte andre ullplagg tover seg og krymper lett, og bør vaskes med med ullvaskemiddel og ullvaskeprogram og lav temperatur. Eller aller helst for hånd, og man bør ikke være hardhendt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Jeg blander håndklær og vaskekluter med kopphåndduker/vaskefiller/støvkluter, kjører det på 90 grader i noen timer. Er det farlig? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Farlig? Som i at du er redd for at vaskemaskina eksploderer? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2017 Jeg blander håndklær og vaskekluter med kopphåndduker/vaskefiller/støvkluter, kjører det på 90 grader i noen timer. Er det farlig? Nei det er ikke farlig på 90 grader fordi denne temperaturen tar alle bakterier. Om en brukte 60 grader ville jeg skilt ut vaskefiller/støvkluter i egen vask. Egentlig føler jeg det er litt på kanten å vaske håndklær, vaskekluter og kopphåndduer sammen på 60 grader, men reger med at det er ok. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2017 Ull kan fint vaskes med vanlig pulver og eddik kan hjelpe mot farging. http://www.tv2.no/a/5429067/ http://www.klikk.no/mote/detnye/shopping/dette-redder-fargen-pa-klaerne-dine-2834107 Jeg vil anbefale å bruke ull-program og såpe beregnet for ull. Får mindre krymping og holder seg bedre gjennom flere vask. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Damen har mange ulike sorteringer og hauger med klær, hun sorterer blant annet på farge. Når jeg setter på maskinen trykker jeg på "Play"-knappen men jeg vet faktisk ikke hva hun stiller den inn på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå