Gå til innhold

Samsungs ny spillskjerm er rett og slett helt ekstrem


Anbefalte innlegg

Jeg har 3x26.5" skjermer med 1920x1200 hver, hvor jeg ikke få ganger har fått med meg bevegelse jeg aldri i nærheten hadde fått med meg ellers med en skjerm, kanskje ikke heller en buet "dobbelt skjerm", uten å ha dødd først. Jeg dreper veldig ofte de først, siden de tror jeg ikke har sett dem, så dem sikter i lenger tid.

 

Så det at noen sier at det ikke er poeng å ha så bred skjerm som dette, selv ikke 21:9; enten har dårlig periferisyn, ellers har jeg bra periferisyn; jeg heller mot det førstnevnte...

 

Jeg merker lett at mye av synsfeltet mitt blir borte i HTC Vive, og det er 110 grader ca?

 

Disse skjermene jeg har nå er bare 60Hz, så ville gjerne ha bytte til noe nyere, om det ikke var for at det er bare 1080p i høyden (Jeg spiller ikke fps spill så mye at denne hadde blitt en klar oppgradering)... Jeg bytter ikke ut disse skjermene jeg har nå før oppløsningen er 5120x1440p eller lignende, spesielt til denne høye prisen de skal ha for denne skjermen! Hvis den hadde kostet 9k, kanskje.

 

Hvem her har gått fra 3 skjermer til 21:9 eller til det denne skjermen har (32:9). Jeg er usikker om jeg kanskje hadde kjøpt denne om oppløsningen var 3840x1200, men det lages jo nesten ingen X:10 skjermer lenger :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 3x26.5" skjermer med 1920x1200 hver, hvor jeg ikke få ganger har fått med meg bevegelse jeg aldri i nærheten hadde fått med meg ellers med en skjerm, kanskje ikke heller en buet "dobbelt skjerm", uten å ha dødd først. Jeg dreper veldig ofte de først, siden de tror jeg ikke har sett dem, så dem sikter i lenger tid.

 

Så det at noen sier at det ikke er poeng å ha så bred skjerm som dette, selv ikke 21:9; enten har dårlig periferisyn, ellers har jeg bra periferisyn; jeg heller mot det førstnevnte...

 

Jeg merker lett at mye av synsfeltet mitt blir borte i HTC Vive, og det er 110 grader ca?

 

Disse skjermene jeg har nå er bare 60Hz, så ville gjerne ha bytte til noe nyere, om det ikke var for at det er bare 1080p i høyden (Jeg spiller ikke fps spill så mye at denne hadde blitt en klar oppgradering)... Jeg bytter ikke ut disse skjermene jeg har nå før oppløsningen er 5120x1440p eller lignende, spesielt til denne høye prisen de skal ha for denne skjermen! Hvis den hadde kostet 9k, kanskje.

 

Hvem her har gått fra 3 skjermer til 21:9 eller til det denne skjermen har (32:9)? Jeg er usikker om jeg kanskje hadde kjøpt denne om oppløsningen var 3840x1200, men det lages jo nesten ingen X:10 skjermer lenger :(

Lenke til kommentar

Jeg har 3x26.5" skjermer med 1920x1200 hver, hvor jeg ikke få ganger har fått med meg bevegelse jeg aldri i nærheten hadde fått med meg ellers med en skjerm, kanskje ikke heller en buet "dobbelt skjerm", uten å ha dødd først. Jeg dreper veldig ofte de først, siden de tror jeg ikke har sett dem, så dem sikter i lenger tid.

 

Så det at noen sier at det ikke er poeng å ha så bred skjerm som dette, selv ikke 21:9; enten har dårlig periferisyn, ellers har jeg bra periferisyn; jeg heller mot det førstnevnte...

 

Jeg merker lett at mye av synsfeltet mitt blir borte i HTC Vive, og det er 110 grader ca?

 

Disse skjermene jeg har nå er bare 60Hz, så ville gjerne ha bytte til noe nyere, om det ikke var for at det er bare 1080p i høyden (Jeg spiller ikke fps spill så mye at denne hadde blitt en klar oppgradering)... Jeg bytter ikke ut disse skjermene jeg har nå før oppløsningen er 5120x1440p eller lignende, spesielt til denne høye prisen de skal ha for denne skjermen! Hvis den hadde kostet 9k, kanskje.

 

Hvem her har gått fra 3 skjermer til 21:9 eller til det denne skjermen har (32:9). Jeg er usikker om jeg kanskje hadde kjøpt denne om oppløsningen var 3840x1200, men det lages jo nesten ingen X:10 skjermer lenger :(

Poenget er at man fint kan had en like bred skjerm i et annet format, men da får man info i høyden i tillegg. AtW

Lenke til kommentar

 

Poenget er at man fint kan had en like bred skjerm i et annet format, men da får man info i høyden i tillegg. AtW

 

 

Optimalt sett ville jeg også hatt litt høyere skjerm enn 49 tommeren. Problemet er at det ikke finnes. En 34" 21:9 skjerm er "bare" 80 cm bred. Skal man få like stor bredde som med denne 49 tommeren så må man altså opp i en 54" 4K TV. Men de stopper på 60Hz, og har heller ikke hverken Freesync eller sammenliknbar pixel respons tid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er jo akkurat det jeg snakker om, ikke fult så ille i spill som ikke optimaliserer for 21:9 i det hele tatt. Men ofte får du bare spillet renderet i 16:9 i høyere oppløsning også bare kapper de av toppen og bunnen av bildet så det passer 21:9 formatet. Da ender du jo opp med helt elendig FoV. Tok på dette med utviklerne av Friday 13th The Game.

 

Her ser du hvordan det ser ut i 16:9;

https://bildr.no/image/MGsxZTNo.jpeg

 

Her ser du 21:9;

https://bildr.no/image/YUFXRWUw.jpeg

 

 

Er jo liten tvil om hva som fungerer best. Og sånn er det dessverre i alt for mange spill.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, eller som sagt fov tilsvarende en stor 16:9 i bredden, men supersmal i høyden. AtW

 

Jada, vi må ha høyde. For å spille Tetris and what not der ting går i høyden
Det er masse informasjon også i høyden i de fleste spill. AtW

I de fleste? Javel, du får nevne disse "fleste" spill og hva i hyleste er det som går i høyden i samtlige.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, eller som sagt fov tilsvarende en stor 16:9 i bredden, men supersmal i høyden. AtW

 

Jada, vi må ha høyde. For å spille Tetris and what not der ting går i høyden
Det er masse informasjon også i høyden i de fleste spill. AtW

I de fleste? Javel, du får nevne disse "fleste" spill og hva i hyleste er det som går i høyden i samtlige.
Kan ikke du først nevne noen spill der det er veldig mye info i den ekstreme bredden? Jeg kan ikke komme på noen der der ikke også er info i høyden utenom bilspill der man sitter i en "cockpit" med et vindu som er bredere enn høyt. AtW
Lenke til kommentar

Det der er jo akkurat det jeg snakker om, ikke fult så ille i spill som ikke optimaliserer for 21:9 i det hele tatt. Men ofte får du bare spillet renderet i 16:9 i høyere oppløsning også bare kapper de av toppen og bunnen av bildet så det passer 21:9 formatet. Da ender du jo opp med helt elendig FoV. Tok på dette med utviklerne av Friday 13th The Game.

 

Her ser du hvordan det ser ut i 16:9;

https://bildr.no/image/MGsxZTNo.jpeg

 

Her ser du 21:9;

https://bildr.no/image/YUFXRWUw.jpeg

 

 

Er jo liten tvil om hva som fungerer best. Og sånn er det dessverre i alt for mange spill.

Er ikke slik kutting det man bør gjøre, om begge skjermene er like brede fysisk? AtW

Lenke til kommentar

 

Poenget er at man fint kan had en like bred skjerm i et annet format, men da får man info i høyden i tillegg. AtW

 

Optimalt sett ville jeg også hatt litt høyere skjerm enn 49 tommeren. Problemet er at det ikke finnes. En 34" 21:9 skjerm er "bare" 80 cm bred. Skal man få like stor bredde som med denne 49 tommeren så må man altså opp i en 54" 4K TV. Men de stopper på 60Hz, og har heller ikke hverken Freesync eller sammenliknbar pixel respons tid..

Ja. Det er definitivt et poeng. Det er få skjermer av denne størrelsen. AtW

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål, men en slik skjerm er kanskje ikke lur å bruke til f.eks. en PS4 pro?

Har 2 stk. Ps4 Pro hvor den ene er koblet opp mot en Samsung 75" (UE75KS8005XXE), mens den andre er koblet opp mot en helt standard 24" MONITOR (BenQ 24" LED XL2430T). Lyst til å oppgradere monitoren litt, men vil denne skjermen (CHG90) være helt på trynet eller er den helt kurant? Hvis den er helt nisse for konsoll, så tips gjerne en bedre skjerm å investere i :)

Endret av Mojo Wangen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Neida, men jeg får lov til å mene det jeg vil jeg også? Og menneskers synsfelt er en faktasak, så i den grad det er relevant så er det greit å få riktig fakta på bordet. AtW

 

Når vi snakker om fakta så er vel menneskets synfelt ca. 210deg * 150 deg, altså 21:15. Ref https://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view

 

Uansett så kjøpte jeg en 21:9 IPS skjerm sist (PG348Q, 3440*1440p), og er svært godt fornøyd med den. Til FPS så er det ekstra sidesynet veldig greit. Til kontorbruk så gjør den jobben til to vanlige skjermer. De fleste filmer er også 2,35:1, så den passer også fint til filmtitting på kontoret (21:9 = 2,33). Eneste jeg savner er HDR og å ha to i høyden :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Neida, men jeg får lov til å mene det jeg vil jeg også? Og menneskers synsfelt er en faktasak, så i den grad det er relevant så er det greit å få riktig fakta på bordet. AtW

Når vi snakker om fakta så er vel menneskets synfelt ca. 210deg * 150 deg, altså 21:15. Ref https://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view

 

Uansett så kjøpte jeg en 21:9 IPS skjerm sist (PG348Q, 3440*1440p), og er svært godt fornøyd med den. Til FPS så er det ekstra sidesynet veldig greit. Til kontorbruk så gjør den jobben til to vanlige skjermer. De fleste filmer er også 2,35:1, så den passer også fint til filmtitting på kontoret (21:9 = 2,33). Eneste jeg savner er HDR og å ha to i høyden :)

 

 

Det er en diskusjonssak akkurat hvor mye man skal ta med på kantene, poenget er forholdet i synsfeltet, og det er omtrent akkurat det samme i dine tall som i mine, nærmere 4:3 enn 16;9, og mye nærmere 4:3 enn 21:9

 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

http://www.pcgamer.com/overwatchs-new-219-support-actually-reduces-field-of-view/

 

Er det mange spillutviklere som nekter å innføre bredformat-støtte pga. konkurransefortrinn?

Ja. For singleplayer spill også. Det skal f. Eks ikke gi fordel med bred monitor slik at man ser lenger frem på kartet i 2D spill.

 

 

Det som det burde være i mine øyne, hvorfor skal man kappe i høyden på monitorer med mer fornuftig forhold mellom høyde og bredde? 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter snart to tiår med forskjellige skjermoppsett, så syns jeg selv at 21:9 oppsettet med en 34" skjerm er bare jævlig irriterende. (har ikke giddet å kjøpe ny skjerm enda da den kostet nesten 10k ny for noen år siden)

 

Jeg byttet ut ett oppsett med 3 skjermer ved siden av hverandre da konseptet virket fantastisk, men realiteten er at spill er langt ifra optimalisert for noe bredere enn 16:9, andre format er en nisje som aldri vil være prioritet under utvikling av spill, og det merkes fort.

 

Alt er dog ikke bare gale, i spill hvor mye informasjon ligger på skjerm til enhver tid som MMO fungerer 21:9 formatet meget godt, men så snart en skal over i spill med noe mer fart som FPS hvor menyer er låst til sidene blir det meget irriterende å lete etter disse i kampens hete. (spesielt minimap som oftest ligger fast i ett hjørne)

 

Eneste løsning jeg har hatt for å ikke mose skjermen med en slegge er å sitte betraktelig lengre unna skjerm, strengt tatt mye lengre ifra enn det jeg komfortabel med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...