Slagen mann Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Altså, nå høres du eksemplarisk ut i din opptreden vdr dette. Selv hadde sikkert knyttnevene flydd for lengst. Stå på. Argumentet om at du føler du må lage en sak ut av dette for å forhindre lignende tilfeller i fremtiden er mer enn godt nok. Hehe, takk. Det skal mye til for at jeg sier mye dumt av rent sinne. Jeg kan som sagt forhøre meg med advokaten. Jeg har selv vært i samme situasjon som TS, mitt råd er å bare slutte og finne noe annet å gjøre. Slike drittfirmaer er det ikke vits å jobbe for. Selvtilliten min var på bunn når jeg fikk fyken fra den jobben, men vet nå at det var en av de beste tingene som kunne skjedd meg. Kan jeg spør hvilken type jobb dette er? Jeg kan ikke slutte før jeg har funnet noe annet å gjøre, siden jeg har økonomiske forpliktelser og barn å ta meg av. Har vært på dagpenger 1,5 år før jeg fikk denne jobben.. Så er litt trangt PDD. Ser dog at noen mener at jeg burde sykemelde meg. Servicemedarbeider, jobber som regel på et lager. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Kan jeg få spørre om hva du gjorde i "saken"? da tenker jeg om du kjempet for deg selv eller om du sykmeldte deg osv? Jeg havnet som registrert arbeidssøkende hos NAV da jeg var mellom to jobber for mange år siden. Markedet jeg hadde utdanning for var litt vanskelig akkurat da, og det var sikkert derfor NAV tilbød meg en stilling hos en bedrift jeg ellers ikke hadde oppsøkt jobb hos selv. Lang historie kort så var både mottagelse, opplæring og oppfølging manglende. Jeg befant meg i et yrke som jeg hadde ingen forutsetninger for å mestre uten tilstrekkelig opplæring og oppfølging. Enda værre ble det da jeg etter to uker ble satt til å gjøre en helt annen jobb, også en jeg ikke hadde noen forutsetninger for å mestre uten opplæring, og det ble bare tull. Det ble mye gnissinger og jeg prøvde hver dag å både legge meg langflat og strekke meg til ytterpunktene for å få ting til å fungere. Jeg krevde ingenting. Klart det kunne jeg ha gjort, sykemeldt meg og eller snakket med forbund. Men det hadde aldri blitt en god situasjon eller noe langsiktig bra jobb for meg personlig. Livet er for kort til slikt tull. Finn deg en arbeidsplass hvor menneskene du jobber med er interessert i å ta vare på deg som ansatt. Det er rådet mitt. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg krevde ingenting. Klart det kunne jeg ha gjort, sykemeldt meg og eller snakket med forbund. Men det hadde aldri blitt en god situasjon eller noe langsiktig bra jobb for meg personlig. Livet er for kort til slikt tull. Finn deg en arbeidsplass hvor menneskene du jobber med er interessert i å ta vare på deg som ansatt. Det er rådet mitt.Det er det han prøver slik jeg tolker det, men han er som han også skriver avhengig av inntekten. Da er det dessverre ikke så enkelt. Men jeg beundrer trådstarter for at han tar kampen. Det er et ikke helt ubetydelig antall arbeidsgivere som tror at de kan gjøre som de vil med folk uten at det får konsekvenser for dem. Dette er jo grunnen til at det er slik, folk bare finner noe annet istedet for å ta kampen. Men klart, man skal velge sine kamper med omhu også. Men her har trådstarter en både en god sak og en god grunn til å ta saken. Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 11. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2017 Det kunne jeg ha gjort. Men tror du ikke advokaten føler at jeg "kun" er ute etter erstatning eller lignende? Vil ikke oppfattes på den måten heller. For det første er det ikke galt å "kun" være ute etter erstatning. En forutsetning for erstatning er tross alt at motparten har gjort noe galt. For det andre er juridisk bistand det fagforeningen er til for (blant andre ting). Med mindre du får tildelt en blodfersk advokatfullmektig med sin første sak vil du bli møtt av noen som har sett dette før og som kan vise deg hvilke alternativer du har. Jeg har hatt et par arbeidsrettssaker. I en høy andel av sakene begynte "bestillingen" fra klient med "jeg vil ikke ha jobben, ikke når arbeidsmiljøet er blitt som det er blitt, jeg vil ha erstatning for lønnstap frem til neste jobb". Du er ikke alene, og det finnes ingen fagforeningsadvokat som vil dømme deg for å kaste inn håndkleet på kontrakten og heller gå for lommeboka. 12 Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg krevde ingenting. Klart det kunne jeg ha gjort, sykemeldt meg og eller snakket med forbund. Men det hadde aldri blitt en god situasjon eller noe langsiktig bra jobb for meg personlig. Livet er for kort til slikt tull. Finn deg en arbeidsplass hvor menneskene du jobber med er interessert i å ta vare på deg som ansatt. Det er rådet mitt.Det er det han prøver slik jeg tolker det, men han er som han også skriver avhengig av inntekten. Da er det dessverre ikke så enkelt. Men jeg beundrer trådstarter for at han tar kampen. Det er et ikke helt ubetydelig antall arbeidsgivere som tror at de kan gjøre som de vil med folk uten at det får konsekvenser for dem. Dette er jo grunnen til at det er slik, folk bare finner noe annet istedet for å ta kampen.Men klart, man skal velge sine kamper med omhu også. Men her har trådstarter en både en god sak og en god grunn til å ta saken. Er dessverre ganske avhengig av pengene ja. Men tviler sterkt på at jeg har psyke nok til å ta saken videre når jeg fremdeles er der. Det kunne jeg ha gjort. Men tror du ikke advokaten føler at jeg "kun" er ute etter erstatning eller lignende? Vil ikke oppfattes på den måten heller. For det første er det ikke galt å "kun" være ute etter erstatning. En forutsetning for erstatning er tross alt at motparten har gjort noe galt. For det andre er juridisk bistand det fagforeningen er til for (blant andre ting). Med mindre du får tildelt en blodfersk advokatfullmektig med sin første sak vil du bli møtt av noen som har sett dette før og som kan vise deg hvilke alternativer du har. Jeg har hatt et par arbeidsrettssaker. I en høy andel av sakene begynte "bestillingen" fra klient med "jeg vil ikke ha jobben, ikke når arbeidsmiljøet er blitt som det er blitt, jeg vil ha erstatning for lønnstap frem til neste jobb". Du er ikke alene, og det finnes ingen fagforeningsadvokat som vil dømme deg for å kaste inn håndkleet på kontrakten og heller gå for lommeboka. Hvordan er det med sånne saker om arbeidstaker skulle være sykmeldt da? Jeg gruer meg skikkelig til å dra på jobb imorgen, og er fysisk dårlig ved tanken. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) Jeg går ut i fra at du vil prøve å jobbe ut den avtaletiden som er satt da? Om dette er en ordning hvor NAV betaler deler eller hele lønnen til bedriften, er de fri til å si deg opp uten noe videre ved avtalens slutt. Dette er ofte 2 måneder om jeg ikke tar feil. Om du makter det sånn rent helsemessing, kjør på. Skulle det fremtvinges en oppsigelse eller avsluttet arbeidsforhold før tiden, hadde jeg (forsøkt) forhandlet meg frem til lønn ut avtaletiden (og så får det være opp til ledelsen om du skal slutte på dagen eller ikke). Uten å vite alle detaljene her så er det jo du som kommer seirende ut av dette, rent personlig. Du oppfører deg profesjonelt og gjør så godt du kan du. Ikke la andre mennesker trykke deg ned på denne måten. Her må du bare koble ut, gjør det du skal så langt som mulig, og slik komme deg gjennom dagene. Gjør du det kan du holde hodet hevet, så får de andre ta sin oppførsel og behandling på sin kappe. Endret 11. juni 2017 av ronorio Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg går ut i fra at du vil prøve å jobbe ut den avtaletiden som er satt da? Om dette er en ordning hvor NAV betaler deler eller hele lønnen til bedriften, er de fri til å si deg opp uten noe videre ved avtalens slutt. Dette er ofte 2 måneder om jeg ikke tar feil. Om du makter det sånn rent helsemessing, kjør på. Skulle det fremtvinges en oppsigelse eller avsluttet arbeidsforhold før tiden, hadde jeg (forsøkt) forhandlet meg frem til lønn ut avtaletiden (og så får det være opp til ledelsen om du skal slutte på dagen eller ikke). Uten å vite alle detaljene her så er det jo du som kommer seirende ut av dette, rent personlig. Du oppfører deg profesjonelt og gjør så godt du kan du. Ikke la andre mennesker trykke deg ned på denne måten. Her må du bare koble ut, gjør det du skal så langt som mulig, og slik komme deg gjennom dagene. Gjør du det kan du holde hodet hevet, så får de andre ta sin oppførsel og behandling på sin kappe. Er usikker på om dette stemmer, for advokaten min sa at det ikke hadde noe med saken å gjøre. Jeg signerte kontrakt med bedriften, som fast ansatt, og er heller ikke registrert i NAV-systemet. MEN uansett så er det de gjorde ikke lovlig mener jo jeg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Hvordan er det med sånne saker om arbeidstaker skulle være sykmeldt da? Jeg gruer meg skikkelig til å dra på jobb imorgen, og er fysisk dårlig ved tanken. Helt vanlig. Dessverre for vanlig. 2 Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Var på jobb idag. Leverte sykemeldingen som jeg hadde (to dager) hos daglig leder. Han sa: "Sjå der ja. Du trenger egentlig ikke å fylle ut kravet om sykepenger siden du var under 16 dager. Og per loven så har du egentlig ikke rett på sykemelding." Jeg: "Ja okei. Har dere kommet til noen konklusjon da? (ref drøftelsesmøtet, min advokat har fremdeles ikke korrigert og sendt fra seg protokollen fra møtet) Han: "Ja, din representant syntes at det var litt kort tid (!!!) så vi bestemte oss for å se det ann litt. Vi skal gi deg noen oppgaver etterhvert så får vi se hvordan det går"Har jævlig dårlig følelse på dette. Siden de klarte å sende fra seg et dokument basert på nesten bare løgner, så kommer de nok til å vri om på alt jeg eventuelt hadde foretatt meg etter dette. Alt jeg gjør nå kommer til å bli skrevet ned av avdelingslederen min, og alt kommer helt sikkert til å bli snudd om til det negative. Jeg tror jeg må helgardere meg og sykemelde meg. Har sykemeldingen klar om jeg vil ha det. (Har dialog med legen, som er klar over situasjonen) Men noen som har noen tips? 1 Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Når det gjelder å gå til sak så virker det ikke ut som at advokat er så begeistret over å gjøre noe annet utover det å kjempe for mine rettigheter av å være ansatt der. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Da ville jeg sett meg om etter en advokat som var villig til å følge oppdragsgivers ønsker... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Jeg har selv jobbet i en slikt bedrift. Ingen administrative evner hos ledelse og samme type oppførsel som du beskriver. Jeg har dog ikke vært utsatt for slik behandling men sett det med selvsyn i den bedriften. Det gjorde til at jeg valgte å gå inn som tillitsvalgt og jobbe med å få ledelsen til å forstå hvordan man behandler ansatte. Rett og slett oppdragelse. Det var talløse møter som endte i at jeg ble uglesett fordi jeg fikk påpekt de juridiske og moralske aspektene vedrørende behandling av ansatte og hva slags grep en bedrift har lov å ta ovenfor ansatte. De som er i ledelsen i den bedriften hater meg den dag i dag, fem år etterpå men de ansatte har det bedre. Mitt råd er i så måte det samme som de fleste andre her. Kom deg unna. Jeg ville også som Krikkert sier gått etter pengeboka. Og jeg vil berømme deg for at du er organisert. Det er flere sider med tråder her på forumet hvor folk klager på en bedrift og så er de ikke organiserte eller ønsker å være det. 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Jeg ble oppsagt av en bedrift med begrunnelsen av at jeg kostet matsmuler ned på gulvet i en lunsjpausen.. Men igjen, var i ferd med å si opp, da sjefen ga meg 4 månder lønn som en slags sluttpakke om jeg godtok opsigelsen.. Jeg var jo den eneste fagorganisert i bedriften, og sjefen fikk daglig kjeft av fagforeningen min, og sjefen hatet meg mer og mer 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Var på jobb idag. Leverte sykemeldingen som jeg hadde (to dager) hos daglig leder. Han sa: "Sjå der ja. Du trenger egentlig ikke å fylle ut kravet om sykepenger siden du var under 16 dager. Og per loven så har du egentlig ikke rett på sykemelding." Jeg: "Ja okei. Har dere kommet til noen konklusjon da? (ref drøftelsesmøtet, min advokat har fremdeles ikke korrigert og sendt fra seg protokollen fra møtet) Han: "Ja, din representant syntes at det var litt kort tid (!!!) så vi bestemte oss for å se det ann litt. Vi skal gi deg noen oppgaver etterhvert så får vi se hvordan det går" Har jævlig dårlig følelse på dette. Siden de klarte å sende fra seg et dokument basert på nesten bare løgner, så kommer de nok til å vri om på alt jeg eventuelt hadde foretatt meg etter dette. Alt jeg gjør nå kommer til å bli skrevet ned av avdelingslederen min, og alt kommer helt sikkert til å bli snudd om til det negative. Jeg tror jeg må helgardere meg og sykemelde meg. Har sykemeldingen klar om jeg vil ha det. (Har dialog med legen, som er klar over situasjonen) Men noen som har noen tips? Du burde skrive din -egen- logg, hjemme, etter jobb, hver dag. Skriv ned alt du gjør, hvordan du blir behandlet, og din ærlige mening om andres oppførsel. Da har du noe å kontre med, hvis det blir et drøftelsesmøte senere. Ikke vær redd for å ta med denne og bruke det. Bra du har rådført deg med fastlege, og glad for å høre at hn forstår situasjonen!! Det gjør det lettere for deg. Dette dreier seg om psykisk velvære. Ikke alle mennesker som forstår, siden de gjerne ikke har opplevd slike ting selv, eller enda verre, er de samme type personer som står på den siden du slåss mot nå. Du må bare velge selv om du vil bruke ressurser i livet ditt på å ta denne situasjonen videre med advokaten i fagorganisasjonen din. Jeg vet ikke hvor mange forskjellige advokater de har der, men du kan jo kanskje google frem firmaet og se om du finner noe? I så fall, spør advokaten din igjen om hn er villig til å saksøke firmaet på grunn av denne behandlingen, -eller- om du skal spørre om å få snakke med en annen advokat først som sist. Først må du bestemme deg for om du faktisk vil gå 100%, ellers er det ikke noe vits i å spørre. Det viser vinglete holdning. Jeg spurte selv en advokat da jeg ble oppsagt i min siste jobb (jeg fikk gjort det om til at -jeg- sa opp senere), i en slik advokatvakt, som finnes i biblioteker rundt omkring i landet. Du får 15 minutters fri advokathjelp. Hn sa at jeg ikke hadde noen god sak. Det var et temmelig innviklet arbeidsforhold, og ganske annerledes enn ditt. Men hn virket ikke som at det var noen lett prosess. Jeg forstår jo også at du ikke vil være den som står frem i offentligheten og tar et firma til rettssalen basért på dårlig lederskap. Men jeg vil likevel holde meg til min første post, du kan være den som gir de en smekk på lanken. Det handler om din integritét. Hvis du IKKE gjør noe som helst, så er det bare ditt rykte som får lide. Og det er dét jeg synes er så trist, at så mange lar seg gå med på. Men sånn er det jo. Sosialt stigmatiséring er samfunnsfiende og ego-dreper nr 1. Men det virker likevel som at du har karaktérstyrken til å prøve. Du må bare bestemme selv. Det kan være grønnere enger andre steder. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Jeg har selv jobbet i en slikt bedrift. Ingen administrative evner hos ledelse og samme type oppførsel som du beskriver. Jeg har dog ikke vært utsatt for slik behandling men sett det med selvsyn i den bedriften. Det gjorde til at jeg valgte å gå inn som tillitsvalgt og jobbe med å få ledelsen til å forstå hvordan man behandler ansatte. Rett og slett oppdragelse. Det var talløse møter som endte i at jeg ble uglesett fordi jeg fikk påpekt de juridiske og moralske aspektene vedrørende behandling av ansatte og hva slags grep en bedrift har lov å ta ovenfor ansatte. De som er i ledelsen i den bedriften hater meg den dag i dag, fem år etterpå men de ansatte har det bedre. Mitt råd er i så måte det samme som de fleste andre her. Kom deg unna. Jeg ville også som Krikkert sier gått etter pengeboka. Og jeg vil berømme deg for at du er organisert. Det er flere sider med tråder her på forumet hvor folk klager på en bedrift og så er de ikke organiserte eller ønsker å være det. Så du gikk faktisk inn som tillitsvalgt, og begynte å gå i dialog med ledelsen? Uten å ha noen utdanning eller særlig erfaring med dét tidligere? Jeg må jo si at dette er den beste løsningen av alle, for da står du tro mot deg selv og dine verdier. Du vokser på det også. Blir et bedre menneske. I en bok jeg leste om selvledelse (lederskap og selvbedrag), er nettopp dette den løsningen de foreslår. Å slutte løser ingen problemer. Å gå i dialog og oppfordre andre til å åpne opp, er den eneste løsningen. Lurer også på, siden du har førstehåndserfaring: Hvorfor tror du "ledelse" (burde vært tyranner), holder på sånn som de gjør? Hvorfor sér de ikke at det lønner seg å være åpne med de ansatte? Og sånn er det så mange steder. Omtrent alle arbeidsplasser jeg har vært på, har det vært sånn. Sjef/ledelse har vært -lukket-, tilbakeholdt informasjon, tredd nye oppgaver nedover hodet på ansatte uten forvarsel, ingen tydelig ledelse. Hvorfor er det sånn så mange steder? Jeg skjønner jo selvsagt at de har budsjetter å forholde seg til, men det må da være bedre å være ærlig med ansatte. (Kanskje moderator vil lage ny tråd.) Endret 13. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Jeg har en ganske sterk følelse for rettferdighet og 10 studiepoeng i arbeidsrett fra uni, det er alt.Jeg hadde også den motivasjonen at jeg selv ønsket bedre lønn da grunnlønna var den laveste i kommunen for denne typen bedrifter. Jeg har tenkt litt på hvorfor noen ledelser blir slik. Det eneste jeg kommer frem til er at det mest sannsynlig er en bedrift som har vokst så fort at de som eier/driver den ikke har rukket å vokse sammen med den. Det kombinert med gammel styringskultur og lite kompetente ledere fører vel fort til at man får slike miljøer. For vår del, så ble det mer åpenhet etterhvert, lønnsomheten og sykefraværet sank noe. Men det kan jeg ikke på noen måter tilskrive mine handlinger men håper jo det har hjulpet. 1 Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Ser ut som advokaten min ikke vil gjøre noe med mindre jeg får en oppsigelse. Nå er jo saken at jeg muligens får ny jobb.What to do? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Hvordan er det med sånne saker om arbeidstaker skulle være sykmeldt da? Jeg gruer meg skikkelig til å dra på jobb imorgen, og er fysisk dårlig ved tanken. Helt vanlig. Dessverre for vanlig. Hvordan påvirker det å dra på jobb kontra å sykemelde seg i forhold til saken? Jeg vil tro at en som drar på jobb viser at han vil jobbe og dermed står sterkere i forhold til eventuell erstatning(?). Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Hvor sikker er den nye jobben? Og hvilken garanti har du for at advokaten faktisk gjør noe, og at dette får et gjennomslag hvis det blir oppsigelse? Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Hvor sikker er den nye jobben? Og hvilken garanti har du for at advokaten faktisk gjør noe, og at dette får et gjennomslag hvis det blir oppsigelse? Vet ikke. Vet at advokaten kommer om jeg får oppsigelse. Men om hvordan det går vet jeg heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå