Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nådeløs arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Hei.

La meg fortelle litt kort om meg selv: ung mann, midten av 20-årene. Vært arbeidsledig i ca 1,5 år i forkant av den nye arbeidsgiveren. (på grunn av manglende oppdrag hos forrige arbeidsgiver)

Min nye arbeidsgiver En noe liten familiebedrift som gjør det greit på dagens marked, og som kommer til å øke sin arbeidsmengde ila de neste månedene. 

Jeg søkte på denne jobben fordi jeg tenkte at jeg utfylte alle kravene og kvalifikasjoner til denne jobben, selv om jeg har lite erfaring. Skrev også at jeg kunne jobbe igjennom nav (Arbeidstrening tror jeg) om det skulle være aktuelt. 

Ble innkalt til intervju, og ble vist rundt på arbeidstasjonen og hvilke arbeidsoppgaver som går igjen som en "typisk" arbeidsdag. Sa at det virket interessant, men også at jeg aldri har vært borti denne type arbeid. Etter intervjuet ble jeg spurt om jeg kunne "prøvejobbe" en dag, for ytterligere få et inntrykk av hva jobben innebærer. Takket ja til det.

Denne dagen gikk som smurt, de sendte meg mail og sa at de fikk et godt inntrykk av meg, og spurte om jeg fremdeles var interessert. 

Fikk signert kontrakt før jeg begynte. Fast ansatt, full tid. 

Jeg begynte for ikke så lenge siden, og dagene gikk, ble vist hvordan arbeidsoppgaver ble vist før jeg gjorde det selv. Mandag uken etter jobbet jeg som vanlig, og min nærmeste leder spurte om jeg kunne komme opp på kontoret til daglig leder sammen med han. 

Her gikk det galt. Min første tilbakemelding siden jeg begynte. Reprimande og avskjedigelse. Antall dager jeg hadde jobbet der kunne jeg telle på en hånd. Jeg hadde tydeligvis holdt på med mobilen hele tiden (det var det de sa) og hadde dårlige holdninger i form av å være lite lærevillig og ha hendene i lommen. Jeg var i sjokk, og fikk ikke noen ord ut av meg. Jeg forlot arbeidsplassen under en time før slutt. Ringte fagforeningen som jeg er organisert i og forklarte hva som hadde skjedd. Fikk beskjed om å sende mail og si at jeg ikke godtok den muntlige oppsigelsen (mener bastant på at det var en avskjedigelse, siden det ble bedt om å avslutte før jeg ble "varm" i bedriften).

Ringte også daglig leder siden jeg ikke fikk noen respons på mail. Ble fortalt at jeg ikke er ansatt der. 

Møtte opp neste dag, og ble innkalt til møte. Der ble jeg fortalt at daglig leder gikk for langt og var litt kjapp i avtrekker. "Oppsigelsen" ble tilbaketrukket og ble omgjort til en "advarsel". ("advarsel" fordi min advokat mener på at det ble skrevet som en møtereferat). Glad for at de skjønte at de gikk for langt, og nullstilte meg så langt det lot seg gjøre. Jeg forbedret meg så godt som mulig etter den advarselen (mobilbruk og dårlig holdning..). 

Dagene gikk igjen, utførte arbeidet så godt som jeg kunne, spurte om hjelp (også en gang ekstra etter jeg følte behovet). Verdt å merke seg at jeg aldri har gjort noen av de oppgavene jeg fikk. 

Etter reprimanden gikk det ca så mange arbeidsdager som jeg kan telle på to hender (Det var mange inneklemte dager) og når det nærmet seg denne arbeidsdagen slutt ble jeg fortalt at min nærmeste leder ville prate med meg, og spurte om jeg kunne komme på et annet rom. Der ble jeg spurt om hvordan jeg følte det gikk: Svarte at jeg følte at det gikk greit. Hva tenker du, spurte jeg. 

Ble fortalt at jeg fortsatt hadde dårlige holdninger, tømte ut kaffikoppen 5 minutter før arbeidsdagen starter, at jeg har glemt noen oppgaver (som å fylle på diverse dispensere og hyller, som er sant, men har også gjennomført det ved eget initativ), og at jeg måtte spørre han om hjelp ved en service på en maskin som han allerede hadde vist meg før var tydeligvis uakseptabelt. Sa meg uenig i holdningene. Spurte han om han var misfornøyd med meg og fikk et klart, kjapt "ja". En time etter dette fikk jeg innkalling til drøftelsesmøtet. For the record, dette var andre gangen jeg hadde fått noen form for tilbakemelding ila perioden jeg hadde vært ansatt.

Drøftelsesmøtet var allerede dagen etter, og jeg kontaktet fagforeningen som jeg er organisert i. De fikk drøyet det to dager. Jeg møtte opp dagen etter jeg fikk innkallelsen, og gjorde som sagt det jeg fikk beskjed om etter beste evne. Imellom jobbene så gikk jeg opp til daglig leder hvor HR-sjefen også befant seg. Jeg skulle på vegne av min representant få tak i kontaktinfo til klubblederen innad i bedriften. Det startet greit, og høfligt, men det var tydelig at daglig leder var irritert. Når jeg fikk kontaktinformasjonen ble jeg spurt av daglig leder "hva jeg ville oppnå med dette" og "om jeg var ute etter en sjekk med penger". Her svarte jeg til begge spørsmålene at vi kan ta dette på møtet.  Han klarte å lire fra seg "hvordan er det mulig å oppføre seg slik". Da følte jeg at det var lurt at jeg bare gikk ut av rommet. 

Jeg fortsatte på arbeidsoppgavene. Jeg ble også gitt et utstyr som bare fungerte når det selv ville. Min nærmeste leder fikset også problemet (for en liten periode) og fortalte meg at han ikke skjønte hvorfor den ikke ville fungere. Iløpet av denne dagen skiftet min nærmeste leder koder på de to dørene som hadde koder. Disse kodene ble jeg bekjent med allerede første arbeidsdag. Når jeg konfronterte han om dette, fikk jeg til svar at det ikke var nødvendig for meg å vite disse kodene (det var iallefall slik jeg forstod det). Dette var en ganske ekkel følelse. Jeg sykemeldte meg dagen etter. 

Dagen hvor drøftelsesmøtet var kom. Jeg hadde forberedt meg godt med en kontorleder i fagforbundet jeg er organisert i. Jeg var også sykemeldt denne dagen (andre dagen i sykemeldingsperioden). Praten gikk greit, høflig. Jeg stilte meg uforstående til hele situasjonen. Jeg følte det var tydelig på hva de ville med dette, og det var å si meg opp. Daglig leder henviste til loven når det gjelder prøvetid, og presiserte flere ganger at de var ute etter allsidige folk, som kunne gjøre det mulig at min nærmeste leder kunne ta litt ferie. 

De skrev protokoll, og når de var ferdig med det fikk vi muligheten til å skrive inn det vi ville ha med. De syntes at vi skrev så mye at de følte at de også måtte skrive mer. I etterkant ble vi tilsendt denne møteprotokollen, og et dokument som bl.a. viser hvilke oppgaver jeg har fullført, og om jeg har fått opplæring.

La meg gi dere et eksempel. Oppgave: Skifte hodet på hammerskaft. Opplæring: "Ja, flere ganger" Utført/kommentarer: "Får ikke til, lage hull i gulv pga rot på benk"
For det første: Ble kun vist det en gang. For det andre: Den første måtte jeg gjøre på nytt, den andre ble "godkjent under tvil", men de resterende 13-14 ble godkjent. "hullet" i gulvet kom av at jeg hadde laget for mange hammere, så når jeg drev på med en hammer så blir det vibrasjon i benken som gjorde at en skle ut og havnet på gulvet og laget merke.....

Dette var bare en av mange av deres kommentarer som regelrett er løgn og mangelfull. De prøver å svartmale min kompetanse. Hva er det jeg har gjort som gjør at de har sånn behov for å få meg til å se ut som en totalt inkompetent "naver"? Dette har vært ekstremt belastende, da jeg gikk lenge uten jobb og gledet meg til å begynne for å så dette rett i trynet. 

De mener også på at jeg ikke er fast ansatt siden de får lønnstilskudd fra nav. Jeg er ikke i nav systemet lenger heller.  Advokaten min mener at jeg har en god sak om de skulle finne på å si meg opp. Jeg føler heller ikke at jeg skal gå med på "lønn ut prøvetiden" i tilfelle de skulle gjenta dette med noen andre. 

For å si det mildt, tror ikke jeg har noen framtid der, men dette burde jo ikke være lovlig i det hele tatt ?

Beklager for lang tekst, men tror det er nødvendig for at dere skal få et innblikk på denne saken. Og burde jeg ha ventet å publisert dette før dette er over? :p

Mvh
En ung mann som nesten har møtt veggen..

Anonymous poster hash: dcc4d...99d

Anonymous poster hash: dcc4d...99d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Still dem for retten, få hele drittfirmaet nedlagt! Dette er grunnen til at så mange ikke får innpass i arbeidslivet, på grunn av dårlig lederskap.

2) Glem hele greia og kom deg videre, søk jobb andre steder. Men du MÅ motstride alle former for nedverdigende kommentárer de skriver i disse protokollene sine. Skriv at "det er noe av det dårligste lederskapet jeg noensinne har kommet utfor, jeg har gjort alt til mine beste evner, med gode intensjoner, og her virker som det som at alle er ute etter å svartmale meg etter alle kunstens regler. Jeg har innrettet meg etter selv utilsiktede og ubegrunnede klager, uten å få noe gehør. Jeg anbefaler INGEN å søke jobb her!"

Du har all rett til å gå igjennom med det her. Så lenge noen har hjertet på rett plass, noe som jo det absolutt virker som du har og har hatt, så skal ingen fortjene å bli behandlet som dritt. Her er det ledelsen som har store problemer, og hvis de tror de skal vokse noe som helst med en sånn holdning, så kan de bare legge ned hele firmaet først som sist.

Du burde ikke møte opp én eneste dag til, for å spare psyken din. Det var helt riktig av deg å sykemelde deg, på bakgrunn av dårlig lederskap!

Edit: Det er alltid sosialstønad, arbeidsavklaringspenger, sykemelding. Gå til fastlegen og be om sykemelding grunnet psykisk lidelse, på grunn av ledelse på siste arbeidsplass.

Hvis ingen noen gang sier fra eller tar tak i sånne ting, så vil det bare fortsette å skape dritt.

Endret av Taurean
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1) Still dem for retten, få hele drittfirmaet nedlagt! Dette er grunnen til at så mange ikke får innpass i arbeidslivet, på grunn av drittdårlig lederskap.

2) Glem hele dritten og kom deg videre, søk jobb andre steder. Men du MÅ motstride alle former for nedverdigende kommentárer de skriver i disse protokollene sine. Skriv at "det er noe av det dårligste lederskapet jeg noen sinne har kommet utfor, jeg har gjort alt til mine beste evner, med gode intensjoner, og her virker som det som at alle er ute etter å svartmale meg etter alle kunstens regler. Jeg har innrettet meg etter selv utilsiktede og ubegrunnede klager, uten å få noe gehør. Jeg anbefaler INGEN å søke jobb her!"

Du har all rett til å gå igjennom med det her. Så lenge noen har hjertet på rett plass, noe som jo det absolutt virker som du har og har hatt, så skal ingen fortjene å bli behandlet som dritt. Her er det ledelsen som har store problemer, og hvis de tror de skal vokse noe som helst med en sånn holdning, så kan de bare legge ned hele firmaet først som sist.

Du burde ikke møte opp én eneste dag til, for å spare psyken din. Det var helt riktig av deg å sykemelde deg, på bakgrunn av dårlig lederskap!

Edit: Det er alltid sosialstønad, arbeidsavklaringspenger, sykemelding. Gå til fastlegen og be om sykemelding grunnet psykisk lidelse, på grunn av ledelse på siste arbeidsplass.

Hvis ingen noen gang sier fra eller tar tak i sånne ting, så vil det bare fortsette å skape dritt.

At de ikke er fornøyd med erfaringen min kan jeg leve med, men jeg fortalte om manglende erfaring fortalt flere ganger før jeg skrev under. 

Når det er sagt: Kan jeg stevne de for retten allerede nå? Har ikke hørt hva de har kommet frem til etter drøftelsesmøtet, men tror de allerede har bestemt seg. Er det lurt, og lovlig, å spørre om hva de har kommet frem til?

Har også kontakt med fastlegen. Det var i samråd med advokat som sa at det var lurt å møte opp på jobb igjen, men forstod godt også hvorfor jeg evt blir mer sykemeldt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

godt forklart førsteinnlegg, synes jeg.

Altså - 

selv om de får lønnstilskudd så er du fast ansatt dersom de har gitt deg en fast ansettelse.

Det er jo DE som har gjort en feil ved å gi fast ansettelse til en person som (de evt mener) ikke (enda) klarer å utføre oppgavene.

Det er jo det vi har prøvetid for - opplæring og bedømming. at de har gitt en fast ansettelse etter bare EN dag på prøve må jo de selv ta konsekvensene av.

Enig med taurean her - det høres ut som om din leder er en særdeles dårlig leder - kanskje psykopatisk, noe som faktisk ikke er så uvanlig i lederstillinger som mange tror. Du har nok ingen fremtid her, nei, men jeg tror du gjlr alle en tjeneste ved å følg denne saken her for å få påvist dine påstander sånn at NAV evt fjerner disse fra listen sin over bedrifter de har kontakt med.

det høres ut som at du er flink til å følge de rette prosedyrene så bare fortsett med det. stå på ditt og sørg for å få dokumentert alt i denne saken.

• Liker 5
Lenke til kommentar

godt forklart førsteinnlegg, synes jeg.

Altså - 

selv om de får lønnstilskudd så er du fast ansatt dersom de har gitt deg en fast ansettelse.

Det er jo DE som har gjort en feil ved å gi fast ansettelse til en person som (de evt mener) ikke (enda) klarer å utføre oppgavene.

Det er jo det vi har prøvetid for - opplæring og bedømming. at de har gitt en fast ansettelse etter bare EN dag på prøve må jo de selv ta konsekvensene av.

Enig med taurean her - det høres ut som om din leder er en særdeles dårlig leder - kanskje psykopatisk, noe som faktisk ikke er så uvanlig i lederstillinger som mange tror. Du har nok ingen fremtid her, nei, men jeg tror du gjlr alle en tjeneste ved å følg denne saken her for å få påvist dine påstander sånn at NAV evt fjerner disse fra listen sin over bedrifter de har kontakt med.

det høres ut som at du er flink til å følge de rette prosedyrene så bare fortsett med det. stå på ditt og sørg for å få dokumentert alt i denne saken.

Tusen takk for det. 

Ja, de trodde det at de gjorde NAV en tjeneste med å "ansette" meg. 

Det som er synd er jo at de svartmaler meg, for jeg utfører de oppgavene som har blitt gjort, kanskje ikke som standarden til min arbeidsleder som har 20+år fartstid i dette yrket..

Hva tenker du om å spørre etter hva de kommer frem til, ref drøftelsesmøtet? eller er det vanlig å signere protokollen først? (advokaten min har bare skumlest den pdd.)

Jeg føler uansett at de slipper jævlig billig unna med "kun" å betale meg ut prøvetiden, når jeg føler på alt drittet jeg har fått mot. 

Lenke til kommentar

1) Still dem for retten, få hele drittfirmaet nedlagt! Dette er grunnen til at så mange ikke får innpass i arbeidslivet, på grunn av drittdårlig lederskap.

2) Glem hele dritten og kom deg videre, søk jobb andre steder. Men du MÅ motstride alle former for nedverdigende kommentárer de skriver i disse protokollene sine. Skriv at "det er noe av det dårligste lederskapet jeg noen sinne har kommet utfor, jeg har gjort alt til mine beste evner, med gode intensjoner, og her virker som det som at alle er ute etter å svartmale meg etter alle kunstens regler. Jeg har innrettet meg etter selv utilsiktede og ubegrunnede klager, uten å få noe gehør. Jeg anbefaler INGEN å søke jobb her!"

At de ikke er fornøyd med erfaringen min kan jeg leve med, men jeg fortalte om manglende erfaring fortalt flere ganger før jeg skrev under. 

Når det er sagt: Kan jeg stevne de for retten allerede nå? Har ikke hørt hva de har kommet frem til etter drøftelsesmøtet, men tror de allerede har bestemt seg. Er det lurt, og lovlig, å spørre om hva de har kommet frem til?

Har også kontakt med fastlegen. Det var i samråd med advokat som sa at det var lurt å møte opp på jobb igjen, men forstod godt også hvorfor jeg evt blir mer sykemeldt. 

- Nettopp, leste det her, og det burde de absolutt greie å ta hensyn til. Ikke alle arbeidstakere som gjør dét heller, som heller overselger seg selv.

- Akkurat det juridiske kan jeg ikke mye om, men når de tråkker over grensene så mye som de gjør her, så hadde i hvert fall jeg ikke lurt to ganger med å gjøre det. Sånn som det er i verden i dag, hvis du ikke slåss for å bevise ditt standpunkt, så blir DU den svarte sauen etterpå. Det må få et juridisk utfall på en eller annen måte, sånn at andre blir advart om forholdene på arbeidsplassen. Det høres kanskje kynisk ut, men hvem er det som behandler folk som dritt her?

- Samtidig som du er sykemeldt på grunn av psykisk lidelse, så søker du ny jobb andre steder. I cv'en skriver du at du har vært uheldig med tidligere arbeidsplasser, og søker steder med stabilt lederskap, siden du er en person som setter pris på trygge rammer og godt sosialt miljø!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Høres ut som du bør vurdere å ha lydopptaker på deg når du er (tilbake?) på jobb. 

Takk for at du minnet på det. Glemte det helt bort.

Last ned Voicerecorder-app til telefon, den er genial.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

- Nettopp, leste det her, og det burde de absolutt greie å ta hensyn til. Ikke alle arbeidstakere som gjør dét heller, som heller overselger seg selv.

- Akkurat det juridiske kan jeg ikke mye om, men når de tråkker over grensene så mye som de gjør her, så hadde i hvert fall jeg ikke lurt to ganger med å gjøre det. Sånn som det er i verden i dag, hvis du ikke slåss for å bevise ditt standpunkt, så blir DU den svarte sauen etterpå. Det må få et juridisk utfall på en eller annen måte, sånn at andre blir advart om forholdene på arbeidsplassen. Det høres kanskje kynisk ut, men hvem er det som behandler folk som dritt her?

- Samtidig som du er sykemeldt på grunn av psykisk lidelse, så søker du ny jobb andre steder. I cv'en skriver du at du har vært uheldig med tidligere arbeidsplasser, og søker steder med stabilt lederskap, siden du er en person som setter pris på trygge rammer og godt sosialt miljø!

Ja, for hver time som nærmer seg morgendagen kjenner at magen min blir strammere og strammere. Jeg overlever nok imorgen, men vet ikke om jeg har psyke nok til å takle å jobbe der etter alt som har skjedd. 

Når det gjelder å søke nye jobber, ser det ikke dårlig ut at arbeidsforholdet var såppass kort, og at jeg begrynner det at jeg har vært uheldig med arbeidsplassen? Det vil iallefall bli spurt om i en eventuell intervju. 

Lenke til kommentar

Høres ut som du bør vurdere å ha lydopptaker på deg når du er (tilbake?) på jobb. 

Takk for at du minnet på det. Glemte det helt bort.

Er dette lov? Dog så har jeg kun en mobil, så vet ikke hvor lurt det er siden jeg ble fortalt at det er nulltoleranse for privat mobil..

Lenke til kommentar

Dette er bare en sørgelig situasjon. Var i en lignende en for mange år siden.

Se deg etter noe annet. Det vil aldri bli en god arbeidsplass for deg.

Kan jeg få spørre om hva du gjorde i "saken"? da tenker jeg om du kjempet for deg selv eller om du sykmeldte deg osv?

Lenke til kommentar

Ja, for hver time som nærmer seg morgendagen kjenner at magen min blir strammere og strammere. Jeg overlever nok imorgen, men vet ikke om jeg har psyke nok til å takle å jobbe der etter alt som har skjedd. 

Når det gjelder å søke nye jobber, ser det ikke dårlig ut at arbeidsforholdet var såppass kort, og at jeg begrynner det at jeg har vært uheldig med arbeidsplassen? Det vil iallefall bli spurt om i en eventuell intervju. 

Den eneste måten jeg kan se at du fortsetter å jobbe der på, er at fagforeninga støtter deg, at du får en uforbeholden unnskyldning av den lederen som jobber der, og et løfte om fullstendig bedring fra deres side. Men det er jo ganske usannsynlig.

Jeg tror ikke på flaks og uflaks - kun i svært få tilfeller. Du kan ikke kontrollére andre mennesker direkte, men du kan endre din holdning, sånn at andre respondérer annerledes til din holdning. Så det er kun du som bestemmer over alt som skjer i livet ditt. Det er derfor jeg oppfordrer til å ta kampen, for det er ingen som gjør det for deg. Har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, men jeg bare stakk (eller sykemeldte meg, og sluttet), og dét angrer jeg litt på i ettertid, for jeg fikk ikke avsluttet det forholdet på riktig måte.

Men jeg stod i den situasjonen i 5 år, og da hadde jeg ikke ressurser til å ta opp noe som helst.

Mange har fortalt meg at jeg har vært "uheldig" med jobbene jeg har hatt. Det har vært delvis sant. Hvis jeg hadde hatt større selvtillit da jeg var yngre, så hadde jeg jo avsluttet de arbeidsforholdene og funnet bedre jobber med én gang. Men på grunn av dårlig selvtillit, så holdt jeg ut og håpet det skulle bli bedre. Dette henger sammen med oppvekstvilkår også.

Én av arbeidsgiverne mine hadde hatt med seg -mange- lærlinger, og ingen hadde fullført læretiden, fordi hn var så vanskelig å jobbe sammen med. Dette fant jeg ut etter å ha jobbet der i 5 år (inkludert lærlingtid).

Du skriver du er med i fagforening, dét er ganske bra gjort av deg å bruke den støtten der. Veldig bra. Hold på den. Skulle ønske jeg hadde det samme i den situasjonen.

Angående kort arbeidsforhold, les min forrige post. Du må bli en leder for deg selv, snakke for deg selv. Ikke la andre bestemme hva du skal mene. Du vet forskjellen på rett og galt.

Krikkert kommer antageligvis med det beste rådet - hør på advokaten, de kan loven, og i dette tilfellet, så taler de din sak, de jobber for -deg-, ikke for seg selv eller andre. Dét er viktig.

Hvis du bestemmer deg for å ha på lydopptaker på telefon, så er det lov å gjøre, så lenge du er nøye med å ikke fortelle det til hvem som helst. Det kan skape mye motstand. Men hvis du bruker den, så gjør du det for din egen del, 100%, da kan du gå tilbake og høre gjennom situasjoner i etterkant, ta lærdom av stressede situasjoner. Du kan spørre advokaten om det er lov eller ikke, hvis hn er positiv, så kan du nevne at du har tatt lydopptak. Hvis hn svarer negativt, så svarer du at du bare lurte og at du lar være.

Nulltoleranse for privat mobil ... vel, sett den på flymodus slik at du ikke får samtaler eller meldinger, og sett på lydopptaker.

Men ja, det kan være litt dumt å ta den med. Nulltoleranse betyr vel at du skal legge den igjen hjemme. Da bør du nok respektére det. Men ingen har vel lov til å ransake deg på jobb heller. Dét er det vel bare politi som har lov til å gjøre. Du får velge selv ^^

Lenke til kommentar

Slik arbeidsgiver går frem har du nesten alle muligheter i behold fra et rettslig perspektiv. Snakk med advokaten i fagforeningen din. Han vet hvilke alternativer du har.

Det kunne jeg ha gjort. Men tror du ikke advokaten føler at jeg "kun" er ute etter erstatning eller lignende? Vil ikke oppfattes på den måten heller. 

Den eneste måten jeg kan se at du fortsetter å jobbe der på, er at fagforeninga støtter deg, at du får en uforbeholden unnskyldning av den lederen som jobber der, og et løfte om fullstendig bedring fra deres side. Men det er jo ganske usannsynlig.

Jeg tror ikke på flaks og uflaks - kun i svært få tilfeller. Du kan ikke kontrollére andre mennesker direkte, men du kan endre din holdning, sånn at andre respondérer annerledes til din holdning. Så det er kun du som bestemmer over alt som skjer i livet ditt. Det er derfor jeg oppfordrer til å ta kampen, for det er ingen som gjør det for deg. Har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, men jeg bare stakk (eller sykemeldte meg, og sluttet), og dét angrer jeg litt på i ettertid, for jeg fikk ikke avsluttet det forholdet på riktig måte.

Men jeg stod i den situasjonen i 5 år, og da hadde jeg ikke ressurser til å ta opp noe som helst.

Mange har fortalt meg at jeg har vært "uheldig" med jobbene jeg har hatt. Det har vært delvis sant. Hvis jeg hadde hatt større selvtillit da jeg var yngre, så hadde jeg jo avsluttet de arbeidsforholdene og funnet bedre jobber med én gang. Men på grunn av dårlig selvtillit, så holdt jeg ut og håpet det skulle bli bedre. Dette henger sammen med oppvekstvilkår også.

Én av arbeidsgiverne mine hadde hatt med seg -mange- lærlinger, og ingen hadde fullført læretiden, fordi hn var så vanskelig å jobbe sammen med. Dette fant jeg ut etter å ha jobbet der i 5 år (inkludert lærlingtid).

Du skriver du er med i fagforening, dét er ganske bra gjort av deg å bruke den støtten der. Veldig bra. Hold på den. Skulle ønske jeg hadde det samme i den situasjonen.

Angående kort arbeidsforhold, les min forrige post. Du må bli en leder for deg selv, snakke for deg selv. Ikke la andre bestemme hva du skal mene. Du vet forskjellen på rett og galt.

Krikkert kommer antageligvis med det beste rådet - hør på advokaten, de kan loven, og i dette tilfellet, så taler de din sak, de jobber for -deg-, ikke for seg selv eller andre. Dét er viktig.

Hvis du bestemmer deg for å ha på lydopptaker på telefon, så er det lov å gjøre, så lenge du er nøye med å ikke fortelle det til hvem som helst. Det kan skape mye motstand. Men hvis du bruker den, så gjør du det for din egen del, 100%, da kan du gå tilbake og høre gjennom situasjoner i etterkant, ta lærdom av stressede situasjoner. Du kan spørre advokaten om det er lov eller ikke, hvis hn er positiv, så kan du nevne at du har tatt lydopptak. Hvis hn svarer negativt, så svarer du at du bare lurte og at du lar være.

Nulltoleranse for privat mobil ... vel, sett den på flymodus slik at du ikke får samtaler eller meldinger, og sett på lydopptaker.

Men ja, det kan være litt dumt å ta den med. Nulltoleranse betyr vel at du skal legge den igjen hjemme. Da bør du nok respektére det. Men ingen har vel lov til å ransake deg på jobb heller. Dét er det vel bare politi som har lov til å gjøre. Du får velge selv ^^

Nå er jo jeg egentlig til tider avhengig av å være tilgjengelig for barnehage, så føler det blir fort litt urimelig å ha nulltoleranse på det. Men det er jo ikke sikkert at det er SÅ strengt. 

Uansett, jeg prøver å holde meg unna konfrontasjoner med daglig leder. Selv om jeg sikkert må opp dit med sykemelding neste arbeidsdag..

Lenke til kommentar

Altså, nå høres du eksemplarisk ut i din opptreden vdr dette. Selv hadde sikkert knyttnevene flydd for lengst.

Stå på.

Argumentet om at du føler du må lage en sak ut av dette for å forhindre lignende tilfeller i fremtiden er mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært i samme situasjon som TS, mitt råd er å bare slutte og finne noe annet å gjøre. Slike drittfirmaer er det ikke vits å jobbe for. Selvtilliten min var på bunn når jeg fikk fyken fra den jobben, men vet nå at det var en av de beste tingene som kunne skjedd meg. 

Kan jeg spør hvilken type jobb dette er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...